Permalänk

mäta vibrationer.....

Hej !

Jag är i faggorna att snart sätta igång med att bygga mitt chassi. ( 5mm aluminium )
Som alla de flesta så vill man ha ett så tyst chassi som möjligt, vibrationer är en källa till missljud som jag helst vill undvika.
Jag har funderat på ett antal olika lösningar för att sätta fast/ montera HD.
Jag skulle vilja på ett " vetenskapligt korrekt sätt " försöka att mätta mig till vilken metod som ger minst vibrationer.
Frågan lyder : går det ? och i så fall hur då ?
Är det någon av er CLOCKERS som sitter inne med ett klurigt sätt att mätta sig till det minst vibration alstrande sättet att mont. en HD

MVH//Patrik

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Minst vibrationer och billigast är att hänga upp hårddisken i en 5.25" plats med hjälp av resårband/gummisnoddar. Jag har gjort så i mitt Antec 902 och det vibrerar ingenting alls, bara från fläktarna om man drar upp alla på max så känner man av ytterst lite vibrationer.

Såhär menar jag: Hard Drive Silencing: Sandwiches & Suspensions | silentpcreview.com

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Tack för ditt inlägg Ala_95
Jag har sett den varianten förut och inser att den är nog nedrans effektiv. ( i alla fall till HD )
Men, jag är ute efter ett sätt att mäta vibrationer !!
Det finns ju även andra prylar i en dator som ger upphov till vibrationer, jag vill kunna mäta mig fram till hur jag ska montera dessa komponenter för att få mest effektivitet.
Fortsätt att komma med förslag

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik.maria:

Tack för ditt inlägg Ala_95
Jag har sett den varianten förut och inser att den är nog nedrans effektiv. ( i alla fall till HD )
Men, jag är ute efter ett sätt att mäta vibrationer !!
Det finns ju även andra prylar i en dator som ger upphov till vibrationer, jag vill kunna mäta mig fram till hur jag ska montera dessa komponenter för att få mest effektivitet.
Fortsätt att komma med förslag

Något slags oscillator eller vad det kallas. Det blir dock ingen enkel sak att fixa, afaik. Varför inte bara köra på gummimontering av fläktar samt välja fläktar som vibrerar lite. Och hårddiskarna hänger du upp som jag tipsade. Du kommer inte märka några vibrationer i chassiet då kan jag lova.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

hmm..det du säger låter som mkt bra sätt att montera grejerna på, dock så vill jag kunna prova mig fram.
Borde kanske nämna att mitt blivande chassi kommer ( har som målsättning ) vara mkt " rent " så att säga, innehålla mkt metall i form av aluminium, ev. också lite rostfritt, kanske lite koppar.
Jag vill att det även ska SE bra ut, samtidigt som det ska låt så lite som möjligt.
Därför så kommer jag kanske inte att använda det absolut BÄSTA sättet att få tyst/bort vibrationer utan en blandning av effektivitet och estetik .

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Om du har en iPhone kanske detta kan vara något: http://itunes.apple.com/us/app/vibration/id301097580?mt=8

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av anarkizt:

Har en HTC Wildfire, måste kolla om det finns något liknande till den

Tack för tipset.

//Patrik

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit