Vart leda bort värmen bäst från en dator inbyggd i en TV-bänk?

Permalänk

Vart leda bort värmen bäst från en dator inbyggd i en TV-bänk?

Har lyckats pilla ner itx-kort, psu, och 4 diskar i en liten låda i TV-bänken istället för att ha den stående fritt utanför.
Mio - Ljusterö

Men problemet som uppstår är följande. Jag har två 120mm fläktar(en på psu, en på mobo, båda ligger vågrätt å suger in luft uppifrån) i bakkant som även har 2-3cm mellanrum mellan "tak" och baksidan av tv-bänken. Därifrån får jag in luft hade jag tänkt till mobo/psu för kylning. Framtill i lådan ligger 3 diskar som generar värme och den värmen stiger, vilket gör att psu/mobo får varmluft att kyla med och sen blir det runt 50-55 grader i lådan (förvisso inga direkt extrema temperaturer). Men från 29-31 så är det nästan dubbelt upp

Det jag tänkte nu är att antingen:
1. Sätta i 2x90mm fläktar med motstånd osv så de går tyst mitt i lådan för att bara blåsa ut varmluften förbi psu/mobo och ut på baksidan. Jag testade med en 120mm fläkt bara på prov och den sänkte iaf tempen med 4-5 grader men inte tillräckligt. Att bara blåa ut luften ur baksidan där den egentligen inte har någonstans att ta vägen uppåt/utåt vet jag inte om det håller i längden.

2. Såga hål i botten av lådan i framkant och sätta i 2x120mm fläktar som suger ut luften ur lådan.

3. Satsa på att på något sätt få in kalluft i bakkant i lådan och skapa ett övertryck av kalluft.

Frågan är då om det blir bättre att vända på konstruktionen på något sätt för att det ska passa bättre eller om jag kan få ut tillräckligt med luft ut under för att skapa ett undertryck som suger in luft i bakkant som kyler psu/mobo och sen bara "drar igenom" luften ?

Jag vill inte såga å ha mig där det syns, det är aja baja..

Fin bild jag gjorde...

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk

Det du missat från början är att det inte räcker med ett utlopp för varmluften... du måste ha ett insläpp för kalluften också.
Förslag 4.
Öppna ett långsträckt inloppshål undertill i framkant på lådan och sätt ett tunnt dammfilter där. Du får nästan tillräcklig självcirkulation.
Blir det ändå för varmt så montera utblåsfläktar i överkant baktill där du nu har luftspalten.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Det du missat från början är att det inte räcker med ett utlopp för varmluften... du måste ha ett insläpp för kalluften också.
Förslag 4.
Öppna ett långsträckt inloppshål undertill i framkant på lådan och sätt ett tunnt dammfilter där. Du får nästan tillräcklig självcirkulation.
Blir det ändå för varmt så montera utblåsfläktar i överkant baktill där du nu har luftspalten.

de går visst jag kör med bara varmluft utsug i mitt chassi det är så jävla otätt så det läcker kallluft överallt iaf finns altid nått hål där kallluften tvingas in såvida du inte monterat den i ett kylskåp eller nått

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Grejen är den att jag chansar vilt på att kalluften kommer hitta in dels runt kanterna på lådan och dels bakifrån om man skapar ett undertryck.

På min fina bild så ser man bänken från sidan typ, innanför sidan. Då är det en spalt baktill och undertill bak där luften kanske kan ta sig in och sen ta sig ut fram.

Det jag är lite fundersam över är om jag istället matar in kalluft med filter in i lådan så har varmluften fortfarande ingen stans att ta vägen förutom upp och uppåt är det mer tätt, speciellt bakåt.

Fast, å andra sidan, har jag väl skapat hålen för fläktarna finns det ju inget som säger att jag inte kan vända på dem

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Varför inte helt enkelt göra inlopp för kall-luften på undersidan o suga ut den på toppen.. kan man inte kyla ner den hårdvaran med 2st stora fläktar är något seriöst fel... Du bör har samma area på inlopp till lådan som på hålet för fläkten för att utnyttja den maximalt, kan inte tänka mig annat än att det räcker med en fläkt för o kyla de prylarna. Tänk på att de fläktar man använder i datorer är fullständigt usla på att arbeta med över/undertryck.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Problemet är att det inte finns någonstans uppåt att suga ut luften annars hade jag gjort det som första åtgärd
Just nu funderar jag på att dra ut luften rakt bakåt med ett rör som leder bort det, men ah, prylarna ligger som sagt på 30 grader så länge jag inte stänger lådan, då drar det iväg och det är inte mobo/psu som genererar värmen, det är diskarna, därav tänkte jag sätta fläktar under diskarna som drar ut luften de genererar.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Måste du ha diskarna i lådan ? NAS eller USB-disk och ställ dom på nåt lämpligt ställe där värmen inte spelare roll.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Det är lite av kruxet, jag har ingen annan plats å sätta diskarna i. Annars hade jag gjort det

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Blås in kall luft på diskarna framifrån och låt den gå ut på baksidan eller uppåt genom perforeringar. Diskar ger inte så mycket värme som många tror, borde gå fint o hålla dem på en hälsosam temp med en 80mm fläkt. Om det nu inte råkar vara 15000rmp diskar ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.