Ubuntu 10.04 Netbook strulade till min nya Samsung N150 Plus Netbook =(

Permalänk
Medlem

Ubuntu 10.04 Netbook strulade till min nya Samsung N150 Plus Netbook =(

Köpte en Samsung 150 Plus Netbook och installerade Ubuntu 10.04 Netbook Edition över windows 7.
Formaterade C och installerade bara Ubuntu. Men saken var att mitt nätverkskort BCM 4727 var för nytt så det stöds inte av Ubuntu än så jag kan inte komma ut på internet, verken med kabel eller trådlöst.

Så jag installerade Windows 7 igen men efteråt startade datorn inte, den loopade bara efter setup skärmen. Och samma sak hände när jag tryckte på F4 för att komma till Recovery.
Så jag installerade Ubuntu igen sida vid sida med Win 7 då fick jag igång det.
Men nu är saken att när jag försöker öppna Samsung Recovery Solution 4 så får jag felmeddelandet:
"Recovery area of the computer not found. Program will be terminated."

Så jag antar att Ubuntu raderade den gömda recovery partitionen så nu undrar jag hur jag kan få tillbaka den? Verken Recovery CD eller Windows CD följde med.

Nästa intressanta fråga är hur jag kan fixa internet mellan Ubuntu och N150 Plus.
Eller är det så att jag måste vänta tills en nyare version av Ubuntu kommer ut?

Tack så mycket!

Visa signatur

P4 3.2, GeForce 6600GT, 450GB, 2GB CORSAIR, ABIT AA8 DuraMAX

Permalänk
Vila i frid

Heter det BCM 4727 eller är det device-id 4727? Är det device-id 4727 hittar du linux-drivare @ Broadcom.com - 802.11 Linux STA driver

Permalänk
Medlem

"Broadcom Controller Device" är det så jag antar att det är den du menar.
Hur installerar jag drivrutinen?

Visa signatur

P4 3.2, GeForce 6600GT, 450GB, 2GB CORSAIR, ABIT AA8 DuraMAX

Permalänk
Vila i frid

Nu är du lat av dig. Läs filen README.TXT som finns i det arkiv du hämtat hem.

Permalänk
Medlem

Jag läste den men förstår inte. Kan tillägga att jag är ny till Ubuntu och Linux.

Visa signatur

P4 3.2, GeForce 6600GT, 450GB, 2GB CORSAIR, ABIT AA8 DuraMAX

Permalänk
Medlem

Jepp, du har troligtvis formaterat partitionen med recovery. Att windows 7 inte fungerade utan ubuntu har troligtvis att göra med bootloadern. Antagligen fick du inte den att fungera när du installerade windows igen. Men när ubuntu installeras så skapar den en bootloader till båda.

Permalänk
Inaktiv

Om du inte får igång trådlösa kan du ju prova igen om tre veckor, då nästa version av Ubuntu släpps. 10 oktober.

Permalänk
Medlem

Broadcom skulle väl släppa sina drivare open source, har för mig att dem ska bakas in i nyare kärnor senare. Så du kan kanske vänta till nästa Ubuntu version ja då funkar det säkert direkt.

Det står att Ubuntu har dem för kompilerade i sina repos, om du kan få igång Internet på nått sätt, tethering från mobil telefon snabbt kanske eller nått sånt, så kan du tanka dem från programcentralen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd

Njau... det ska nog funka redan nu men då måste man läsa filer som länkas...

Citat:

Ubuntu:
------
Go to System->Administration->Hardware Drivers
Choose the Broadcom STA wireless driver
Activate

Sometimes the driver does not show up in the Hardware Drivers choices. In
this case, try reintalling the driver from the GUI or shell like this:

From the GUI:
Package Manager (System>Administration>Synaptic Package Manager). Click the
Reload button in the upper left corner of Synaptic to refresh your index then
search for and reinstall the package named bcmwl-kernel-source.

From the shell:
sudo apt-get update
sudo apt-get --reinstall install bcmwl-kernel-source

In either GUI or text case, after reinstalling, reboot your machine.

Now go back to System->Administration->Hardware Drivers
and you should see the driver enabled and working.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Vila i frid

...och ha i minnet (som jag upptäckte efter helgen tillbringad med hopers drivare) att Broadcom skiter i Europa så om du har problem med kanal 12 och 13 vet du vad det beror på dvs ställ in routern att bara använda kanal 1-11.

Permalänk
Medlem

Installerade du Ubuntu det första du gjorde när du köpte datorn?. För på Samsung laptops måste man skapa recovery partitionen i Windows efter man startat den första gången. Men får du igång Ubuntu så behöver du ju inte Windows.

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

Polomononen:
Det konstiga är att när jag väljer att boota med win vista (antar att det ingår i win 7) så börjar den loopa igen eller snarare fastna på en svart skärm. Så enda lösningen är att installera Ubuntu igen.

Plunn:
Det funkar inte får felmeddelandet att det inte går att ladda ner nya packetet bla bla.

hasenfrasen:
köpte min i singapore och är i indien nu så det gäller nog inte för mig

Z3roX:
Ja, jag gjorde en backup men på extra partionen så den inte skulle försvinna vid formatering, men det fanns tydligen även en skapad automatiskt direkt från start såg jag senare vid återställning, men nu går det inte ens att använda dem för jag kommer inte åt programmet.
Skulle även vara skönt att ha windows sida vid sida för jag vet inte hur man kan göra allt i Ubuntu än, om det ens är möljligt att göra allt?

Tack för svaren alla! Härligt community detta.

Visa signatur

P4 3.2, GeForce 6600GT, 450GB, 2GB CORSAIR, ABIT AA8 DuraMAX

Permalänk

Hade samma problem, det är inte samma modell så vet inte om det här funkar för dig. Men det kan vara så att ubuntu bytte ut samsungs "special"-MBR. Det här fungerade för mig iaf! (tror jag iallafall, har inte behövt återställa datorn än)

http://www.sammynetbook.com/forum/threads/13251-Story-about-a...