Adobe Flash Player "Square" - 64 bitars flashspelare för Linux, Mac OS och Windows

Permalänk
Medlem

Adobe Flash Player "Square" - 64 bitars flashspelare för Linux, Mac OS och Windows

Äääääntligen!

Adobe har släppt en förhandsversion av nästa Flash Player - kallad "Square". Insticksprogrammet finns i versioner för både 32- och 64-bitarsoperativ, för såväl Windows, Mac OS som Linux.

I somras stoppades den 64-bitarsversion som fanns tillgänglig för Linux (10.0.45.2) "tillfälligt" pga allvarliga säkerhetsproblem. För den som inte har velat nedgradera sin webbläsare till en 32-bitarsversion har därefter ett av alternativen varit att köra en 32-bitarsversion av flashplayer med hjälp av nspluginwrapper. Detta har ibland varit både slött och orsakt många segfaults, vilket har resulterat i förbannade användare på Adobes forum.

Adobe Labs - Adobe Flash Player 10.1
Adobe Labs - Downloads: Flash Player "Square" Preview Release

Permalänk

Det var på tiden. Igår satt jag och funderade på om jag skulle slänga ut den gamla versionen till förmån för en av de halvt fungerande öppna versionerna.

Permalänk
Medlem

FYI så fungerar den senaste gnash bra med youtube.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

FYI så fungerar den senaste gnash bra med youtube.

Funkar jättedåligt här av någon anledning. Tokslö och ostabil. Youtube har ju dock nästan alla videos i html5 nuförtiden vilket är najs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

FYI så fungerar den senaste gnash bra med youtube.

Min erfarenhet av Gnash är att det genom åren då och då råkat fungera med vissa av filmerna på Youtube, men att utvecklingen går hemskt långsamt.

Jag tror mer på Lightspark i framtiden.

Om jag fattat rätt så bygger koden i Gnash på att man tvingat trassla in sig i reverse engineering medan Lightspark är byggd från grunden och utvecklats utifrån specifikationerna. Gnash kan därmed möjligen vara lite av en återvändsgränd. Lightspark har under ett antal månader hunnit i stort sett lika långt i utvecklingen som det tagit Gnash fem år att nå. Det är bara att hoppas att utvecklingen av Lightspark fortsätter i samma tempo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Min erfarenhet av Gnash är att det genom åren då och då råkat fungera med vissa av filmerna på Youtube, men att utvecklingen går hemskt långsamt.

Jag tror mer på Lightspark i framtiden.

Om jag fattat rätt så bygger koden i Gnash på att man tvingat trassla in sig i reverse engineering medan Lightspark är byggd från grunden och utvecklats utifrån specifikationerna. Gnash kan därmed möjligen vara lite av en återvändsgränd. Lightspark har under ett antal månader hunnit i stort sett lika långt i utvecklingen som det tagit Gnash fem år att nå. Det är bara att hoppas att utvecklingen av Lightspark fortsätter i samma tempo.

Jag tror du har uppfattat rätt vad problemen med gnash är, och vad fördelarna med lightspark är. Däremot lovar just senaste gnash 100% youtubekompatibilitet. Buggig och slö är den, men inte hittat nån video som inte fungerar med det än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Denna version verkar fungera bra för mig i alla fall. Nu kan jag äntligen köra SVT Play i fullskärm också, vilket inte gick tidigare. Bilden blev då jätteliten av någon anledning, men det verkar löst nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Min erfarenhet av Gnash är att det genom åren då och då råkat fungera med vissa av filmerna på Youtube, men att utvecklingen går hemskt långsamt.

Jag tror mer på Lightspark i framtiden.

Om jag fattat rätt så bygger koden i Gnash på att man tvingat trassla in sig i reverse engineering medan Lightspark är byggd från grunden och utvecklats utifrån specifikationerna. Gnash kan därmed möjligen vara lite av en återvändsgränd. Lightspark har under ett antal månader hunnit i stort sett lika långt i utvecklingen som det tagit Gnash fem år att nå. Det är bara att hoppas att utvecklingen av Lightspark fortsätter i samma tempo.

Fast grejen är att gnash hade lyckats lista ut hur hela standarden funkade innan specifikationerna släpptes, fördelen är mest att lightspark hade dem från dag ett vilket gör att lightspark nog innehåller finare kod.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte varför gnashjunket ska diskuteras i den här tråden....

Är och förblir mjukvarujunk ! Kan diskuteras i en egen tråd.... !

-------------------------------------------------------------

OnTopic !

Jo det funkar alldeles utmärkt med den här nya versionen från Adobe..!

SevenMachines har ett Ubuntu-PPA som hålls uppdaterat för den som även vill ha framtida uppdateringar "automagiskt".

https://launchpad.net/~sevenmachines/+archive/flash

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Körde den tidigare 64-bitars versionen. Fungera okej. Denna ser ut att flyta på något bättre men kunde inte se tv4live sändning av någon anledning.

Angående opens source varianter av flash player så tror jag inte det kommer komma fram något som håller måttet den närmaste åren. Inte förens HTML5 börjat ta över på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jag förstår inte varför gnashjunket ska diskuteras i den här tråden....

Du förstår inte varför en open-source flashspelare diskuteras i en tråd om en closed-source flashspelare till ett open-source operativsystem?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

Du förstår inte varför en open-source flashspelare diskuteras i en tråd om en closed-source flashspelare till ett open-source operativsystem?

Nej den här tråden handlar om Adobes Flash och inget annat.

Eventuella diskussioner kring closed/open samt då Gnashjunket får du ta i en annan tråd !

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Den ger mycket bättre prestanda än alla tidigare flash versioner, skulle vilja säja att vi har samma flash prestanda som i Windows nu. Men den är buggig och krashar en del.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nej den här tråden handlar om Adobes Flash och inget annat.

Eventuella diskussioner kring closed/open samt då Gnashjunket får du ta i en annan tråd !

Att du inte gillar gnash innebär inte att det är relevant för ämnet. Anmäl inläggen istället om du nu tycker det är så jobbigt.

On-topic: Provat "Square" och det fungerade riktigt nice faktiskt. 1080p flyter däremot inte riktigt, och får en hel del screen tearing. Får ni andra screen tearing också? Jag har ett nvidia-kort, kör i firefox.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

Att du inte gillar gnash innebär inte att det är relevant för ämnet. Anmäl inläggen istället om du nu tycker det är så jobbigt.

On-topic: Provat "Square" och det fungerade riktigt nice faktiskt. 1080p flyter däremot inte riktigt, och får en hel del screen tearing. Får ni andra screen tearing också? Jag har ett nvidia-kort, kör i firefox.

Jo jag är bara allmänt allergisk mot alla som nämner Gnash.... tusentals som lurats att installera soppan.

Nu har du ju provat Adobes Flash så då mår det väl vara hänt med en jämförelse !

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Att du inte gillar gnash innebär inte att det är relevant för ämnet. Anmäl inläggen istället om du nu tycker det är så jobbigt.

On-topic: Provat "Square" och det fungerade riktigt nice faktiskt. 1080p flyter däremot inte riktigt, och får en hel del screen tearing. Får ni andra screen tearing också? Jag har ett nvidia-kort, kör i firefox.

Jo mer screentearing än tidigare versioner av flash, fast det är bara på vissa flash filmer, måste vara nått med encodningen, de flesta får jag inget tearing alls på nästan.

1080p flyter perfekt för mig har kanske snabbare dator.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo jag är bara allmänt allergisk mot alla som nämner Gnash.... tusentals som lurats att installera soppan.

Nu har du ju provat Adobes Flash så då mår det väl vara hänt med en jämförelse !

Att adobes version fungerade bättre är nog ingen överraskning, men skillnaden var större än jag förväntade mig. Blir nog ingen mer gnash, får se om det blir ett byte till OS när lightspark mognat lite.

Skrivet av Scirocco:

Jo mer screentearing än tidigare versioner av flash, fast det är bara på vissa flash filmer, måste vara nått med encodningen, de flesta får jag inget tearing alls på nästan.

1080p flyter perfekt för mig har kanske snabbare dator.

Jag får tearing i alla filmer (youtube) tror jag, väldigt tydlig. Att det inte flyter är definitivt pga min dator, den är precis snabb nog för att avkoda fullHD i mjukvara i en dedikerad mediaspelare. (stör mig inte då man annars kör vdpau)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det någon som prövat? Kan inte se på youtubeklipp på min dator utan att få 100% cpu usage, ganska jobbigt...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Att adobes version fungerade bättre är nog ingen överraskning, men skillnaden var större än jag förväntade mig. Blir nog ingen mer gnash, får se om det blir ett byte till OS när lightspark mognat lite.

Jag får tearing i alla filmer (youtube) tror jag, väldigt tydlig. Att det inte flyter är definitivt pga min dator, den är precis snabb nog för att avkoda fullHD i mjukvara i en dedikerad mediaspelare. (stör mig inte då man annars kör vdpau)

Stänger du av compiz fusion? Den ger mer screentearing.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Stänger du av compiz fusion? Den ger mer screentearing.

Kör alltid metacity. Vad har du för grafikkort?

Visa signatur