Kul spel SÖKES men det är en lång och hård väg

Permalänk

Kul spel SÖKES men det är en lång och hård väg

Kan någon förklara varför marknaden är så totalt dominerad av FPS och MMORPG? Tröttnar inte folk? Själv har jag spelat sönder mitt FPS-sug, hållit på sedan Wolfenstein 1992.

Jag gissar att PC-marknaden borde ha utrymme för nyskapande spel. Det finns ju en del kul små indiespel men jag syftar på större produktioner typ Little Big Planet (nu bara konsol).

Som väl är kommer ju snart Civ5 och så väntar jag med visst intresse på From Dust. Men om man inte vill leka gud? Eller slakta?

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Kan någon förklara varför marknaden är så totalt dominerad av FPS och MMORPG? Tröttnar inte folk? Själv har jag spelat sönder mitt FPS-sug, hållit på sedan Wolfenstein 1992.

Jag gissar att PC-marknaden borde ha utrymme för nyskapande spel. Det finns ju en del kul små indiespel men jag syftar på större produktioner typ Little Big Planet (nu bara konsol).

Som väl är kommer ju snart Civ5 och så väntar jag med visst intresse på From Dust. Men om man inte vill leka gud? Eller slakta?

Hmm jag gillar själv främst simulatorer, RPG och strategispel och det finns mängder av bra titlar som kommit ut den senaste tiden, så nog finns det annat än FPS och MMORPG

Permalänk
Medlem

SC2 finns. Det finns även äldre spel som Black & White 1&2, X-Men - Wolverine origins om du vill leka gud eller slakta. Nu är ju X-Men inte världens bästa spel men duger som underhållning.

Populous: The Beginning Är också ett roligt spel. Dock ganska gammalt (12 år).

Inga RPG spel? Oblivion är ju ett riktigt bra singleplayer. Diablo 2 är finns me.

Edit: Total war serierna är också bra. Finns mängder med spel i olika tidsepoker där. Total War

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

World of goo!

Permalänk
Hedersmedlem

Kika på Trine om du gillar bra indie-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Men om man inte vill leka gud? Eller slakta?

Prova att köra bil. En av få genrer som inte går ut på att på ett eller annat sätt förinta fiender (oavsätt om de ser ut som svampar eller soldater).

Steatlh -genren kan vara riktigt utmanande också. Både Splinter Cell och MGS går att spela igenom utan att döda fler än vissa bossar. Jag rekommenderar starkt Splinter Cell 3: Chaos Theory. Ett av mina absoluta favoritspel.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

det finns ju en del äldre bra spel typ "The Lost Vikings"

Permalänk
Medlem

På Steam finns det ju en hel hör med spel!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Minecraft, bästa indie-spelet! =D

Permalänk

Tack alla för svar, en hel del kul som jag inte sett förut! Men tyvärr inget jag faller för fullständigt. Det är inte lätt att vara kräsen. SC2 och Total war kommer nära men just för tillfället undviker jag ren stridsstrategi.

Om jag gör förutsättningarna lite hårdare och tydligare:
- Inga FPS
- Inga "verklighetstrogna" simulatorer eller racingspel
- Inga RPG
- Ingen stridsstrategi, i liten eller stor skala

Fortfarande någon som har något tips?

För att ge exempel på ytterligare ett spel som jag GILLAR så är det Altitude. Altitudegame.com

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Kommer direkt att tänka på Airfix Dogfighter for PC - GameSpot

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Inaktiv

Kolla på Steam under Indie...du kan ju själv kategorisera vad du vill ha där.

Permalänk

Kanske Myst-serien passar dig, har dock endast kört Riven själv, det är typ som pusselspel, fast med med story då, och när jag nämner pusselspel så är det absolut inte frågan om några klassiska brädspelsgrejjer.

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Tack alla för svar, en hel del kul som jag inte sett förut! Men tyvärr inget jag faller för fullständigt. Det är inte lätt att vara kräsen. SC2 och Total war kommer nära men just för tillfället undviker jag ren stridsstrategi.

Om jag gör förutsättningarna lite hårdare och tydligare:
- Inga FPS
- Inga "verklighetstrogna" simulatorer eller racingspel
- Inga RPG
- Ingen stridsstrategi, i liten eller stor skala

Fortfarande någon som har något tips?

För att ge exempel på ytterligare ett spel som jag GILLAR så är det Altitude. Altitudegame.com

Vad menar du med stridsstrategi? Inga spel där du kontrollerar armeér? Kan du lista andra spel du gillar, lättare då att veta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av schkutt:

Populous: The Beginning Är också ett roligt spel. Dock ganska gammalt (12 år).

det var en grymt roligt spel på sin tid, synd att idag ska alla stirra sig blinda på grafiken medans man glömmer det roliga.
jag må vara gammal men det var bättre förr ur spelsynvinkel. nuförtiden ska spelbolagen suga ut varenda öre med sina DLC skräp och tyvärr så går marknaden med på det. för att inte ens nämna spelkonsolerna och att utvecklare helt enkelt skiter i att utveckla för PC längre (som tex NHL serien som inte finns till PC sen 09)
kidsen idag är villiga att betala pengar för att få en bana till....

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Plants vs. Zombies
World of Goo

MEN - bäst av ALLT:

Beat Hazard
(man är ett litet rymdskepp som i takt med musik ska skjuta bort alla fiender som kommer emot en, allt i en kaskad av väldigt vackra färger!)
REKOMENDERAS!

Permalänk
Medlem

Mafia 2 kanske? Visst man skjuter ju lite men det är inte First Person Shooter (3e person) rätt bra story, inte väldans långt men det är i alla fall ett nytt spel till skillnad ifrån de flesta av förslagen i tråden

Jag väntar oxå på Civ 5

Permalänk
Hedersmedlem

Gamla klassiska äventyrsspelsgenren då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Tack alla för svar, en hel del kul som jag inte sett förut! Men tyvärr inget jag faller för fullständigt. Det är inte lätt att vara kräsen. SC2 och Total war kommer nära men just för tillfället undviker jag ren stridsstrategi.

Om jag gör förutsättningarna lite hårdare och tydligare:
- Inga FPS
- Inga "verklighetstrogna" simulatorer eller racingspel
- Inga RPG
- Ingen stridsstrategi, i liten eller stor skala

Fortfarande någon som har något tips?

För att ge exempel på ytterligare ett spel som jag GILLAR så är det Altitude. Altitudegame.com

NES/SNES(Diverese) Emulatorer enjoy.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Tack än en gång, många bra tips. Kul att se men fortfarande inget som föll mig på läppen. Men nu har jag iaf kommit på ETT spel som jag ska införskaffa: The Secret Of Monkey Island (På Direct2Drive. Sponsrar inte S**** om det inte är nödvändigt.)

Spelade det aldrig när det begav sig men nu har jag nog utvecklat den rätta humorn

Kanske ska överväga Gray Matter också nu när det snart släpps (?). Medan jag skriver det här föreslår Aser också den genren. Man är ju uppvuxen och fostrad med Sierra-on-line

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Amnesia? Är ju förvisso i första-personvy men det är knappast ett fps. Mount and blade: Warband har jag spelat 80 timmar på två veckor, vilket bevisar att jag har en total avsaknad av liv.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Assassins Creed 2, Mirrors Edge?

Permalänk

Om du har konsoll så är halo reach ute snart vilket jag tänker inskaffa!

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gonkypete:

Tack än en gång, många bra tips. Kul att se men fortfarande inget som föll mig på läppen. Men nu har jag iaf kommit på ETT spel som jag ska införskaffa: The Secret Of Monkey Island (På Direct2Drive. Sponsrar inte S**** om det inte är nödvändigt.)

Spelade det aldrig när det begav sig men nu har jag nog utvecklat den rätta humorn

Kanske ska överväga Gray Matter också nu när det snart släpps (?). Medan jag skriver det här föreslår Aser också den genren. Man är ju uppvuxen och fostrad med Sierra-on-line

Ja se dagens ungdom som aldrig lirat ett hederligt peka och klicka, tsk tsk (pixel hunting ftw!)
Laddade själv ner remakesen av Monkey Island I och II från Steam i sommras, tevlig nostalgi. Nu väntar man bara på att de ska orka rita om Curse of Moneky Island till widescreen osv. Vet inte vart jag gjort av min skiva med Curse, och jag kan ju inte köra igenom 4an och Telltales episodäventyr innan jag fixat fram den :(...

Har du missat Grim Fandango, så har du verkligen missat något. Världens bästa spel enligt många, inkl undertecknad (trots att jag numera är en sucker för RPGs i stil med BG).

edit: för övrigt verkade intresset för remakesen vara ganska stort så vem vet vad Guybrush hittar på i framtiden...

Permalänk
Avstängd

Braid och Limbo. Limbo finns dock ej till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Tack än en gång, många bra tips. Kul att se men fortfarande inget som föll mig på läppen. Men nu har jag iaf kommit på ETT spel som jag ska införskaffa: The Secret Of Monkey Island (På Direct2Drive. Sponsrar inte S**** om det inte är nödvändigt.)

Spelade det aldrig när det begav sig men nu har jag nog utvecklat den rätta humorn

Kanske ska överväga Gray Matter också nu när det snart släpps (?). Medan jag skriver det här föreslår Aser också den genren. Man är ju uppvuxen och fostrad med Sierra-on-line

Då ska du också kika in Simon the sorcerer. Spelade själv bara 2:an men riktigt rolig var den.

Du har ju typ Kings bounty, HOMM serien mm om de spelen faller dig i smaken

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Grim Fandango och Monkey Island spelen borde väl falla in för smaken? Det är ju äventyr/pussel spel. The Sims kan du väl spela annars ;D

EDIT: typo

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Kan någon förklara varför marknaden är så totalt dominerad av FPS och MMORPG? Tröttnar inte folk? Själv har jag spelat sönder mitt FPS-sug, hållit på sedan Wolfenstein 1992.

Jag gissar att PC-marknaden borde ha utrymme för nyskapande spel. Det finns ju en del kul små indiespel men jag syftar på större produktioner typ Little Big Planet (nu bara konsol).

Som väl är kommer ju snart Civ5 och så väntar jag med visst intresse på From Dust. Men om man inte vill leka gud? Eller slakta?

Tropico 3 är väl bra. Sedan finns ju också expansionspacket, Absolute power även om jag inte själv testat den.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Säger som andra, world of goo är riktigt kul och annorlunda.

Någon som vet något vuxen-indie-spel som är problemlösningsbaserat? Alltså något som fokuserar på pussel, gåtor, kanske ett schackparti eller något annats skojigt och stimulerande för att man ska komma vidare? Tänk dom där gamla gåtorna man var tvungen att lösa i Sierra's spel. Typ så fast mer varierat och svårare.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario