Permalänk
Medlem

Hjälp till med felsökningstips

Jag har en dator med ett Asus P5B-moderkort som plötsligt har slutat fungera. Symptom:

1) Alla fläktar snurrar, powerlampan tänds, hårddiskarna går igång (spinner upp, ingenting läses dock), en grön diod på själva moderkortet tänds, en röd diod på grafikkortet tänds.

2) Ingen bild på monitorn. Jag har ett ATI 1950 pro, det har bara dvi ut så jag kan inte testa med VGA. Det känns som att den inte ens kommer till POST.

3) Inga pip, har försökt koppla in en högtalare på PC-speakerpinnarna men det är ju fyra så jag är inte så säker på att jag har kopplat rätt.

4) Har försökt köra med så lite inkopplat som möjligt, inget hjälper

5) Har testat att flytta runt minnena och köra med bara ett i olika slotar

6) Har resetat BIOS enligt instruktioner i manualen, ingen skillnad.

7) Inga lampor lyser på tangentbordet (Caps lock funkar inte t.ex.)

Börjar få slut på idéer nu. Kan tänka mig att köpa ett nytt moderkort, men det verkar synd om det är något annat som är fel.

Har någon några bra idéer på vad mer jag kan testa? Skulle ett batteri som är helt slut kunna orsaka ett sånt här problem?

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

Skulle väl lika gärna kunna vara fel på grafikkortet? Du har inget annat du skulle kunna testa?

Slutade det fungera medan datorn var igång? Eller fungerade det bara inte när du en dag skulle starta datorn?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Skulle väl lika gärna kunna vara fel på grafikkortet? Du har inget annat du skulle kunna testa?

Slutade det fungera medan datorn var igång? Eller fungerade det bara inte när du en dag skulle starta datorn?

Har bara ett grafikkort för PCIE tyvärr... Har försökt köra utan, men det funkade inte (kanske inte så otippat ).

Datorn startade inte en dag, så den gick inte sönder medan den var igång. Jag hade satt i lite mer minne, men det var några dagar tidigare och den funkade fint dagarna fram till dess att symptomen jag beskriver ovan dök upp...

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio