Permalänk
Medlem

Gammal Dell - nytt kylskåp?

Tjena, efter att ha ägt 3 olika datorer i år så vill jag göra något med den äldsta.

Jag har alltid velat ha ett mini kylskåp på rummet. Och nu hittade jag en låst tråd som påminnde mig om min gamle vän Herr Dell som inte behövs skrotas (helt).

Även om jag inte alls gillar den känner jag ett speciellt band mellan mig och min (ganska) trogne vän.

Är det möjligt att göra ett kylskåp eller något annat kul av honom?

Visa signatur

Lwl

Permalänk

Klart du kan göra det men du behöver en peltierelement Finns att köpa på Kjell för 150:-

*EDIT* Det kan nog gå att kyla med hjälp av vätskekylning som du hittar i andra datorer men det blir förmodligen mycket dyrare sen finns också flytande helium xD

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

haha, nä, vill inte spendera allt för mycket pengar

Men fan va gött, måste få tag i han innan nån skrotar honom

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Klart du kan göra det men du behöver en peltierelement Finns att köpa på Kjell för 150:-

*EDIT* Det kan nog gå att kyla med hjälp av vätskekylning som du hittar i andra datorer men det blir förmodligen mycket dyrare sen finns också flytande helium xD

Du har inte jättekoll på vad du pratar om va?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Klart du kan göra det men du behöver en peltierelement Finns att köpa på Kjell för 150:-

*EDIT* Det kan nog gå att kyla med hjälp av vätskekylning som du hittar i andra datorer men det blir förmodligen mycket dyrare sen finns också flytande helium xD

väntar spänt på förklaringen till andra stycket!

Permalänk

köp ett eller två mini kylskåp, plocka isär dom & modda in delarna i chassit

Viktigast av allt, fota mycket o lägg sen upp bilderna här på swec

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk

Jag förstår faktiskt inte vad ni klagar om? Vad är det för fel på vad jag skrev?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

det där med att köpa ett eller två mini kylar är nog ganska uteslutet, kostar 499 kr styck här: Mini Fridge -Ett portabelt minikylskåp!

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Jag förstår faktiskt inte vad ni klagar om? Vad är det för fel på vad jag skrev?

jo det var ett kylskåp han ville bygga inte en kopia av en zeppelinare så heliumet gör nog ingen större nytta

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Klart du kan göra det men du behöver en peltierelement Finns att köpa på Kjell för 150:-

*EDIT* Det kan nog gå att kyla med hjälp av vätskekylning som du hittar i andra datorer men det blir förmodligen mycket dyrare sen finns också flytande helium xD

wtf?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle köpa ett peltierelement från Kjell, kopplar man då till ett vanligt el uttag eller måste man köra USB?

Föredrar ett vanligt el uttag.

Visa signatur

Lwl

Permalänk

du får la ha kvar nätagget eller nått i å köra dom på 12V då dom vill ha 12V så blir nog det smidigast men tror du behöver va lite mer insatt i peltiers innan du provar.

du vet att dom får en kall sida och en som blir varm och måste kylas? så du kommer troligen behöva en ganska massiv kylflänsar iaf på den varma sidan för att få den å överleva.

tycker iaf att du ska läsa på ordentligt innan du provar för du låter som om du inte riktigt vet vad en peltier är iaf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Finns flera som byggt minikylar här på swec, finns till och med en FAQ.

Permalänk

Ett tips, googla flytande helium innan ni börjar snacka om zeppelinare.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Finns flera som byggt minikylar här på swec, finns till och med en FAQ.

Tack så jätte mycket för länken, har flera idéer nu.

Eftersom att min gamla dator tydligen hade stått utomhus bakom garaget i flera veckor så var allt som befann sig där inne kört, förutom då kylflänsen som kommer till nytta. Min käre Dell hade också blivit ett hus för tre st spindlar. Men det märkte jag inte förrän de hoppade ut medan jag plockade isär chassit, jag blev rädd som fan varenda gång.

Iaf, min broder hade en likadan, denna stod i hans garderob, som jag tog hans 250W nätagg. Och en extra kylfläns skadar inte :D. Nu har jag plockat isär nätagget och klippt ATX kontakten, men behöll två av kontakterna, en grön on/off och en svart jord. Kommer använda 12/8 voltarna för fläkt, kylning och div.

Kommer att använda frigalit för isolering, och pappa som undrade varför jag skulle plocka isär ett nätaggregat säger att han kanske har nåt annat för kylning, som blir billigare, och möjligtvis bättre

Dörren har jag ingen lösning på ännu, och eftersom att nätagget inte är switchat så får jag tillverka en on/off knapp själv.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Ett tips, googla flytande helium innan ni börjar snacka om zeppelinare.

varför skulle jag ? är jävligt hundra på att du kommer hitta helium i en zeppelinare.

kommer därimot aldrig hitta det i en datorkylningstermer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

varför skulle jag ? är jävligt hundra på att du kommer hitta helium i en zeppelinare.

kommer därimot aldrig hitta det i en datorkylningstermer.

Phenom II överklockd med flytande helium

Ojojoj, övertygad?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Nu var det inte kylning för att kyla datorn TS menade utan att bygga en kyl (som i kylskåp) .

Permalänk
Skrivet av jycken:

Nu var det inte kylning för att kyla datorn TS menade utan att bygga en kyl (som i kylskåp) .

Det går, jag har inte sagt att det kommer att fungera med hans budget men jag har bara sagt att det går.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Jag förstår vad du menar 4everapple1 och jag tycker att folk har lite förhastade slutsatser.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Skrivet av Karlsson89:

Jag förstår vad du menar 4everapple1 och jag tycker att folk har lite förhastade slutsatser.

Tack!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 4everapple1:

Det går, jag har inte sagt att det kommer att fungera med hans budget men jag har bara sagt att det går.

Jag vill se dig designa ett kylskåp på flytande helium. Alltså, en anordning som är lätt att fylla med helium och som gör att själva lådan håller runt 5 grader. Det är en temperaturrskillnad på 270 grader att hantera.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag vill se dig designa ett kylskåp på flytande helium. Alltså, en anordning som är lätt att fylla med helium och som gör att själva lådan håller runt 5 grader. Det är en temperaturrskillnad på 270 grader att hantera.

Kan inte alla bara fatta att det var ett skämt?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Sno kylflänsen till din gamla processor eller liknande och skaffa en fet 120w peltier på Kjell. Slit ut allt utom nätagget. Skaffa lite knådgummi eller något annat som kan isolera peltierns varma sida från den kalla. Jag körde med limpistol, men det är inte så värst värmetåligt.

Låter som ett roligt projekt Blev sugen nu själv

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Klart du kan göra det men du behöver en peltierelement Finns att köpa på Kjell för 150:-

*EDIT* Det kan nog gå att kyla med hjälp av vätskekylning som du hittar i andra datorer men det blir förmodligen mycket dyrare sen finns också flytande helium xD

hur i hel***e ska man kunna få 4-8 grader med vätskekylning

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Men vem fan bryr sig om vad nån sa?

Jag har påbörjat projektet, och det kan hittas i galleriet: http://www.sweclockers.com/galleri/6014-mini-kyl-dimension-46...

Visa signatur

Lwl