LCD-Tv som datorskärm eller datorskärm som Tv?

Permalänk
Medlem

LCD-Tv som datorskärm eller datorskärm som Tv?

Morrsning, har tänkt mig köpa mig en ny TV och samtidigt ha som datorskärm. Dock när jag spanar lite på forumet här så verkar vissa vara emot användningen av LCD-tv till datorskärm, i synnerhet för spel, för att LCD-tvn inte presterar lika bra som en datorskärm uppfattar jag det som.

Funderar då på om man tvärtom kan använda en datorskärm till tv istället. Koppla in en HD-digitalbox till en datorskärm med 2 Hdmi uttag, så att en sladd går till datorn och en till digitalboxen. T.ex: Benq M2700HD Har dock ingen aning om det funkar. Nån som kan upplysa mig?

De LCD skärmar jag fastnat för dock:
LG 32LD350
LG 32LD550
LG 32LE5300
Samsung LE32C630

Någon som tror nån av dessa funkar bra som datorskärm+tv?

Mvh Crille
(Kommer inte kunna svara förens nästa helg btw)

Permalänk
Medlem

Det beror vell också lite på vad det är för spel du har i åtanke att spela. FPS spel kan jag tänka mig fungerar snäppet vassare på en bra datorskärm istället för en tv. Men är det HoN eller Sc2 eller sådana spel tror jag nog att det fungerar bra. Är inte speciellt kunnig, men ibland brukar jag jag sätta mig i soffan och spela Sc2 på 40" tv utan problem.

Permalänk
Medlem

Mmhm ok, jag spelar ganska blandat så det blir lite FPS ibland.
Tack för din synpunkt!

Permalänk
Medlem

Samsung SyncMaster P2770HD
Verkar som en bra datorskärm att använda som tv, med inbyggd Tv-mottagare. Nån som har något tycke om denna skärm?

Mvh Crille

Permalänk

Köp hellre en 32-tums TV, rejält mycket bättre betraktningsvinklar.
Den enda risken med en TV är att den har en hel del input-lag, men får du tag i en sån modell kan du alltid utnyttja ångerrätten man har vid distansköp som privatperson.
Alternativt köp i butik och se till att du har öppet köp, du skulle faktiskt kunna testa input-lag i butik om de låter dig koppla in en bärbar eller konsol.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

En 32tums med full hd och med lågt input lag är nog inte så lätt att få tag på.
Många tv har enormt inputlag, men det kanske finns någon vettigt.

P277HD är den bästa hybrid 27" på marknaden med riktigt lågt inputlag

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för tipsen Jonte. Tror nog dock att en sån där hybrid skulle passa mig bättre, sovrummet är inte så stort så man sitter ganska rakt framför skärmen, blir inte så mycket problem med betraktningsvinklar då.
Står dock mellan LG M2762D och Samsung SyncMaster P2770HD. De tester jag hittat på dem verkar peka på att båda är lika jämbördig, så behöver lite hjälp att välja=P
(LG Flatron M2762D-PC - DigitalVersus och Samsung SyncMaster P2770HD - DigitalVersus om nån vill kolla testerna)
Nivity: vet du något om LGn?

Mvh Crille
(Kommer återigen inte kunna svara på ett tag)

Permalänk
Medlem

Kommer nog ta och köpa LG M2762D, om ingen har några synpunkter på den?

Eller om nån kan berätta för mig om det är möjligt att koppla in digitalboxen i en vanlig datorskärm som har hdmi. Tex, ha datorn kopplad in i DVI- och boxen i ett hdmi-uttag på tex Benq XL2410T eller liknande som både har DVI och Hdmi. Eller blir det någe problem för att skärmen inte är anpassad för att ha en digitalbox i sig eller vadsomhelst. Har ingen koll alls på dessa saker, hjärtligt tacksam för svar.
Tack för hjälpen för övrigt iallafall!

Mvh Crille

Permalänk

Jag använder en samsung 46" led tv som skärm, i vardagsrummet! kanonupplevelse

Permalänk
Medlem

Ah ok, du spelar på den då också?

Permalänk
Medlem

ska du spela på TVn så är de en plasma du ska ha eftersom dom inte har någon responstid, eller ingen är väll att ta i men kollade på en random 55" pluss och den hade Responstid 0,001 ms

Permalänk
Medlem

Ok, skulle gärna vilja ha svar på detta dock: Digitalbox i datorskärm?

Skrivet av frilel:

Eller om nån kan berätta för mig om det är möjligt att koppla in digitalboxen i en vanlig datorskärm som har hdmi. Tex, ha datorn kopplad in i DVI- och boxen i ett hdmi-uttag på tex Benq XL2410T eller liknande som både har DVI och Hdmi. Eller blir det någe problem för att skärmen inte är anpassad för att ha en digitalbox i sig eller vadsomhelst. Har ingen koll alls på dessa saker, hjärtligt tacksam för svar.

Mvh Crille

Permalänk
Medlem

Jag kör min TV(Sony W5500) som primär datorskärm och det funkar utmärkt. Nu spelar jag förvisso inte så mycket på PC, men ändå Konsol spelar jag dock massor, och det funkar utmärkt, märker inte av nåt input lag så länge jag har spelläget på. Utan spelläget märker jag dock en del input lag.
Hur bra det funkar med TV som datorskärm beror nog rätt mycket på just vilken TV man har.
Bästa du kan göra är att kolla recensioner och omdömen för att få reda på input lag. Sen har dom flesta av dagens TV's spellägen som tar ner input laget. Att stänga av alla så kallade "bildförbättringsfunktioner" brukar också sänka input laget.
Generellt sett så har väl dock datorskärmar bättre rörelsehantering och lägre input lag, iaf när det gäller LCD. Men däremot så har ju ofta TV's bättre bildkvalité(iaf bättre än TN-paneler).

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Kört med 40" Samsung LCD som skärm till en dator ett par år, aldrig stött på några som helst problem med inputlag med datorn. XBoxen däremot hade lite problem med olika Guitar Hero-spel som dottern brukar roa sig med, men det gick att ställa in.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag haft en Samsung Syncmaster 225MW i flera år nu. Den har inbyggd TV-mottagare men börjar bli till åren, konceptet är dock helt ok även om den är för liten som TV. Kör ibland med picture-in-picture när jag surfar etc, alltså en liten ruta med TV-sändning i. Visserligen är det ju samma sak som att ha ett TV-kort men utan mer saker i datorn och mjukvara. Jag kan tänka mig att det kan bli svårt med "layouten" om man ska ha tangentbord etc framför TV:n som samtidigt ska funka med ex soffa. Sen kan man ju inte sitta för nära en 46" då får man ju nackspärr när man ska kolla vad klockan är nere i hörnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

ska du spela på TVn så är de en plasma du ska ha eftersom dom inte har någon responstid, eller ingen är väll att ta i men kollade på en random 55" pluss och den hade Responstid 0,001 ms

HAHAHAHAHAHAHAHAHa sorry men plasma tv? du måste väll skämta... du vet väll varför man INTE ska spela med en plasmsa? om man låter bilden va still en viss stund så fryser bildskärmen fast.. tar inte speciellt lång tid och då får du köpa ett nytt bild rör för kanske 10000kr haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mister.T:

HAHAHAHAHAHAHAHAHa sorry men plasma tv? du måste väll skämta... du vet väll varför man INTE ska spela med en plasmsa? om man låter bilden va still en viss stund så fryser bildskärmen fast.. tar inte speciellt lång tid och då får du köpa ett nytt bild rör för kanske 10000kr haha.

Lagom dryg? Det var förr, numer bränns inte plasma heller, håll dig lite uppdaterad istället för att vara dryg. Inbränning skedde även på gamla CRT skärmar...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Jag kör css på en 32 tums LG och det funkar asbra

Permalänk

Ej bildrör

Skrivet av Mister.T:

HAHAHAHAHAHAHAHAHa sorry men plasma tv? du måste väll skämta... du vet väll varför man INTE ska spela med en plasmsa? om man låter bilden va still en viss stund så fryser bildskärmen fast.. tar inte speciellt lång tid och då får du köpa ett nytt bild rör för kanske 10000kr haha.

Finns ej bildrör i plasma el lcd tv. Det är samma partiklar/gaser som det i stjärnexplotioner i rymden, jag har sett när de tillverkar plasma/lcd på discovery.

Skickades från m.sweclockers.com