Permalänk
Medlem

Söker en massiv träbit

Hej!

Jag undrar vart man kan få tag på en träbit. Gärna ek.
Den bör vara kanske 7-10cm hög och 20cm bred och 20cm djup. Det ska alltså vara en hel träbit, inget limmat skit. Eller måste man ut i skogen på egen hand och knycka något stackars träd?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Bästa sättet är nog att höra efter med någon möbelsnickare om han i sin tur känner till någon som skulle kunna ha något sånt. Det är garanterat ingenting du ska räkna med att hitta i någon vanlig affär. Att ta en själv i skogen är lättare sagt än gjort eftersom du antingen måste hitta en ganska stor nerblåst ek och därefter såga ut en kubbe. Baxa hem den och se till att den torkar under kontrollerade former, för att den inte ska spricka (så lite som möjligt). Vi pratar inte dagar här, utan månader. Och det var bara dom aspekterna jag kom på lite såhär hastigt och lustigt, utan att vara särskilt insatt.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för tipsen. Ska ta och kolla i telefonkatalogen, tyckte mig minnas att jag hitta några lokala möbelsnickare där.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det som ställer till det mest är att du vill ha den helt massiv. Kan du nöja dig med något stavlimmat så kanske det går att hitta en skiva med 7cm tjocklek.

Permalänk
Medlem

Stavlimmat? Kan du visa en bild på ungefär hur det kan se ut?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ser ju ut som mitt datorbord.
Går det att hitta sådana som är rätt så tjocka, eller kan man limma ihop två tunnare på varandra utan att det ser förjävligt ut?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv

det går att hitta sånna uppåt en 10 cm skulle jag tro....

Permalänk
Medlem

http://www.snickis.se/Soffbord15.jpg

Där har du helstavlimmad ek, inte alls dumt imo.

Permalänk
Medlem

Förresten, jag kanske skulle berätta vad jag ska använda den till.
Jag tänker fräsa ur den och montera en hörlursförstärkare i den.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

LITE över ja... Skulle räcka till jag vet inte hur många lådor.
Men ska ta och kolla på bänkskivor och liknande. Kanske slänger ihop en prototyp i något annat material först som är enklare att arbeta i. Att fräsa och slipa i ek är ju inte det enklaste, man har ju testat förut...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det finns en budget variant du kan köra också. En bit massiv furu som du ek-betsar och lackar/oljar.

Permalänk

Du har möjligtvis inget ritning? Blev nyfiken!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Det finns en budget variant du kan köra också. En bit massiv furu som du ek-betsar och lackar/oljar.

Jo, det är ju alltid en möjlighet.

Skrivet av Ingemansson:

Du har möjligtvis inget ritning? Blev nyfiken!

Nej, jag har inte hunnit med det. Tanken är att jag ska beställa hem ett kit, löda klart det och även fixa med strömförsörjning så man slipper köra på batterier. Sedan ser jag hur stor det är, köper träbiten och sedan fräser jag ur det.

Och jag är helt kass på att göra ritningar så du kan tyvärr inte få någon.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Räkna inte med att hitta en sådan bit i handeln, lär bli någon form av specialbeställning vilket gör ett redan dyrt material svindyrt. Jag byggde för övrigt ett par högtalare i vintras utav ett antal planhyvlade ek-plank limmade dem i bredd och sen girade jag ihop hörnen.
Men till en förstärkarlåda skulle jag köra planhyvlad ek och och sen låta ändträet synas, då det kan se riktigt bra ut om man gör det ordentligt! Ek är förövrigt snyggt och jäkligt hårt

R

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tog bort några inlägg som inte förde diskussionen vidare.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Att få tag i en 100mm ek bit lär nog inte vara det lättaste. Alternativet är att limma ihop 2st 2" bitar.

Kollade runt lite återförsäljare av trävaror och att få tag i 70-100mm samt 200mm bred ek lär vara omöjligt (räkna med att du behöver tjockare och bredare också i och med att det bara är sågat och inte hyvlat).
Även andra träslag i den dimensionen verkar väldigt svårt att få tag i, antingen blir dom tjocka och smalare eller tunnare och bredare.
Limfogar kommer krävas både på bredden och tjockleken.

Jobbar som inredningssnickare btw

Permalänk
Medlem

Som Kryll sa, det blir nog svårt att få tag i en sådan massiv bit.
Det går dock att få till stavlimmat trä så att det blir rätt snyggt också, bara ådringarna läggs rätt och personen som limmar har lite känsla med
Så hör med någon möbelsnickare om du hittar någon i krokarna

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Hedersmedlem

Visst kan du få tag på en sån bit. Hör med ett sågverk bara. Sen vad det kostar vågar jag inte gissa på.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan