Intel tar betalt för att låsa upp HT, extra cacheminne

Permalänk

Okej, jag måste bara förklara för er som inte verkar förstå.

Idag så säljs och tillverkas olika modeller utav Processorer. Om jag vill köpa den billigaste varianten så måste jag betala X kronor, för att köpa en lite bättre processor så måste jag betala X + Y kronor. Om jag först köper den billiga och sedan vill uppgradera till den dyrare så måste jag betala X + Y och eventuellt tjäna in en delmängd utav X om jag säljer den gamla begagnat.

Framtida processorer kommer att alla tillverkas på samma sätt det vissa delar utav hårdvaran är avstängda, men kan aktiveras vid senare tillfälle. Den billiga varianten kommer kosta X kronor och den dyrare varianten kommer kosta X + Y kronor. Om du köper den billiga varianten å senare vill uppgradera till den dyrare så behöver du bara betala Y kronor.

Jag kan inte se hur det blir sämre för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Vet inte om det finns några vidare licens avtal som man sluter när man köper en CPU men dom kan fortfarande inte gå över svenska lagar. Så undrar om någon som är kunnig å vet ifall det kulle kunna klassificeras som upphovsrätts-brott eller liknande om man använder sig av key-gen eller liknande crack för att låsa upp dessa funktioner.

Det är tyvärr väldigt enkelt att göra ett idiotsäkert system, vilket skulle göra din fråga irrelevant.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag har både röstat rätt och jätterött.
puffes: Nej, jag skulle känna mig lika lurad. Det är för mig oförståbart (i brist på bättre ord) att någon kan begränsa användandet av en produkt på något icke-konkret. Arbetet som gjorts är densamma för båda processorerna, då borde de också kosta lika.

Men det har mig veterligen aldrig varit så att det är produktionskostnaden som bestämmer slutpriset till konsument. Detta gäller väl i princip alla produkter från elektronik till mat eller kläder. Det som bestämmer priset är ju oftast tillgång/efterfrågan som du själv refererade till tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puffes:

Men det har mig veterligen aldrig varit så att det är produktionskostnaden som bestämmer slutpriset till konsument. Detta gäller väl i princip alla produkter från elektronik till mat eller kläder. Det som bestämmer priset är ju oftast tillgång/efterfrågan som du själv refererade till tidigare.

Ja. Men tillgången borde regleras rätt bra av produktionskostnaden. Desto lägre kostnad desto mer finns tillgängligt. Är det gratis att tillverka (mjukvara) finns det en oändlig tillgång. Produktionskostnaden mäter väldigt bra hur mycket man-timmar det tar att framställa ett exemplar.

Givetvis så sätter patent och upphovsrätt denna relation lite ur spel, men principen finnns fortfarande där.

Permalänk
Skrivet av puffes:

Men det har mig veterligen aldrig varit så att det är produktionskostnaden som bestämmer slutpriset till konsument. Detta gäller väl i princip alla produkter från elektronik till mat eller kläder. Det som bestämmer priset är ju oftast tillgång/efterfrågan som du själv refererade till tidigare.

Exakt, fan att folk inte kan få in det i skallen. De lever i en fantasivärld. Det är sjukt att vissa tycker att ett företag inte skall få sätta vilka priser de vill på sina produkter. Det skulle bli kaotisk anarki.

Permalänk
Proffsmoddare

Känns ju lite sådär att man har en produkt som har potential att leverera en viss prestanda och att de låser det. Men antar att det är som med mjukvara. Skulle ju kunna vara intressant som en uppgradering istället för att köpa en ny processor. Så köper man uppgraderingen och får bättre prestanda. Dock så känns det ju lite sådär tycker jag...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

Ja. Men tillgången borde regleras rätt bra av produktionskostnaden. Desto lägre kostnad desto mer finns tillgängligt. Är det gratis att tillverka (mjukvara) finns det en oändlig tillgång. Produktionskostnaden mäter väldigt bra hur mycket man-timmar det tar att framställa ett exemplar.

Givetvis så sätter patent och upphovsrätt denna relation lite ur spel, men principen finnns fortfarande där.

Det är inte gratis att tillverka mjukvara. Och de som säljer mjukvara sätter sitt pris beroende på efterfrågan och itne tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEDISH Bear:

Exakt, fan att folk inte kan få in det i skallen. De lever i en fantasivärld. Det är sjukt att vissa tycker att ett företag inte skall få sätta vilka priser de vill på sina produkter. Det skulle bli kaotisk anarki.

De får inte sätta vilka priser de vill. Ocker-priser är bland annat olagliga. Inte heller får de sätta vilka löner de vill, pga kollektivavtal.

Skrivet av SWEDISH Bear:

Det är inte gratis att tillverka mjukvara. Och de som säljer mjukvara sätter sitt pris beroende på efterfrågan och itne tillgång.

Ursäkta att jag formulerade mig dåligt. Jag menade såklart att framställa de olika exemplaren (dvs kopiering), inte att utveckla den. Utveckla mjukvara tar givetvis tid och kostar pengar.

Permalänk
Medlem

Betyder inte detta att de flesta CPUer blir sämre med yields i åtanke eftersom att alla skall gå att unlocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

De får inte sätta vilka priser de vill. Ocker-priser är bland annat olagliga. Inte heller får de sätta vilka löner de vill, pga kollektivavtal.

Från Brottsbalken:

"5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1986:123)."

Ditt argument håller inte då du inte faller in i någon av kategorierna som täcks av denna lag.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

De får inte sätta vilka priser de vill. Ocker-priser är bland annat olagliga. Inte heller får de sätta vilka löner de vill, pga kollektivavtal..

Hur defineras ockerpriser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Från Brottsbalken:

"5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1986:123)."

Ditt argument håller inte då du inte faller in i någon av kategorierna som täcks av denna lag.

Jag förstår inte. Hur motsäger det där mitt argument om att företag inte får sätta vilka priser de vill?

Permalänk
Skrivet av Weeblie:

Från Brottsbalken:

"5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1986:123)."

Ditt argument håller inte då du inte faller in i någon av kategorierna som täcks av denna lag.

Jag förstår faktiskt inte vad som står där! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEDISH Bear:

Jag förstår faktiskt inte vad som står där! xD

Löst sagt, du får inte dra nytta av andras okunskap/behov/etc för att sätta oskäliga priser. SMS-lån är ett bra exempel på något som ligger åt ocker-hållet.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla gnäller för? Om vi tar grafikkort till exempel, XFX har ju släppt en variant av HD5850 som de kallar för Black och kostar då 2850kr, sen har de den vanliga varianten som inte är överklockad som kostar 2695kr. Om vi leker med tanken att XFX går ut med att man för 155kr (mellanskillnaden av priserna på bägge grafikkorten) får en upplåsningskod för att låsa upp det vanliga till ett "Black" är det fel då också eller? Man har ju ett val när man köper en komponent, sen kan man ångra att man inte tog den dyrare varianten och då är detta alldeles utmärkt! Det är ingen som tvingar er att uppgradera, köp den dyra från början isåfall?

/Dennis

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

Arbetsvärdesteorin är ersatt av teorin om marginalnytta. Bara marxister håller kvar vid det klart felaktigt gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Jag förstår inte varför alla gnäller för? Om vi tar grafikkort till exempel, XFX har ju släppt en variant av HD5850 som de kallar för Black och kostar då 2850kr, sen har de den vanliga varianten som inte är överklockad som kostar 2695kr. Om vi leker med tanken att XFX går ut med att man för 155kr (mellanskillnaden av priserna på bägge grafikkorten) får en upplåsningskod för att låsa upp det vanliga till ett "Black" är det fel då också eller? Man har ju ett val när man köper en komponent, sen kan man ångra att man inte tog den dyrare varianten och då är detta alldeles utmärkt! Det är ingen som tvingar er att uppgradera, köp den dyra från början isåfall?

/Dennis

Det hela handlar om ifall komponenten klarar de högre hastigheterna eller inte. Alla processorer/GPUer klarar inte de högre hastigheterna. För de exemplar som faktiskt kan skruvas upp utan fara kan däremot tillverkaren garantera den högre hastigheten. Att priset blir högre kommer automatiskt av att fler vill ha den istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag förstår inte. Hur motsäger det där mitt argument om att företag inte får sätta vilka priser de vill?

<...>

Löst sagt, du får inte dra nytta av andras okunskap/behov/etc för att sätta oskäliga priser. SMS-lån är ett bra exempel på något som ligger åt ocker-hållet.

Du saknar behovet. Okunskap täcks inte av denna lag. Oförstånd är mer ekvivalent med att bli lurad och lättsinne sträcker sig huvudsakligen till spel med pengar.

Lån täcks istället explicit av det andra stycket.

ps. Du skulle möjligtvis kunna använda dig av lagar som reglerar monopol men även där faller argumentet för Intels del då de inte befinner sig i en sådan position.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Har inte orkat läsa alla svar men jag tycker såhär:
Om uppgraderingen kostar lika mycket som skillnaden i priset är på de båda modellerna så borde det vara okej.
Men om man får betala dubbelt så mycket för en G6952 om man uppgraderar en G6951 än om man köper en G6952 direkt, så känns det fel.

Jobbiga namn förresten, var ligger logiken i dem?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Du saknar behovet. Okunskap täcks inte av denna lag. Oförstånd är mer ekvivalent med att bli lurad och lättsinne sträcker sig huvudsakligen till spel med pengar.

Lån täcks istället explicit av det andra stycket.

Förstår fortfarande inte. Oavsett vad lagen täcker eller inte täcker, så menar ju den att företag inte få sätta priser precis som de vill. Det är detta som jag försökte poängtera.

Permalänk
Medlem

Jag finner det lite märkligt att så många av Sweclockers besökare är upprörda över att en tillverkare vill släppa hårdvara som klarar av mer än den direkt över disk är inställd till att klara. Är inte det lite poängen med den här siten?

Men jag antar att alla ni som gnäller över det här systemet också har skickat en massa mail till Intel och AMD där ni skriver något i stil med:

Citat:

Jag köpte en i7 920 från er för 3000kr. Kan dock klocka den utan problem så att den är likvärdig en processor ni säljer för 5000kr. Så sluta upp med den här låsningen, och sälj alla processorerna för 5000kr istället. Det är närmast kriminellt att ni säljer saker som egentligen klarar mer som om de klarade mindre. Tänk om klädestillverkarna började sälja vinterjackor och skrev att dessa endast klarade av -20 grader. OCH SÅ KLARAR DE AV -30 GRADER!!! HUR FAN SKULLE SAMHÄLLET SE UT DÅ!?!?!

Hälsningar
Bacon
En som tycker det var bättre förr!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Förstår fortfarande inte. Oavsett vad lagen täcker eller inte täcker, så menar ju den att företag inte få sätta priser precis som de vill. Det är detta som jag försökte poängtera.

Men du bygger din poäng på fel premisser. Du säger i princip att "även om lagen inte täcker situationen så är situationen ändå olaglig enligt denna lag"...

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Låt säga att moderkorstillverkarna som i AMDs fall låser upp intelprocessorerna iallafall.
Blir dom då stämda av intel?
AMD har inte stämt någon än vad jag vet.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Lite fult känns det ju som om det är, dock fortfarande en "ganska" bra idé..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Men du bygger din poäng på fel premisser. Du säger i princip att "även om lagen inte täcker situationen så är situationen ändå olaglig enligt denna lag"...

Ah, då tror jag du missförstod mig. Jag sa att ocker-priser va olagliga, inte att just det som Intel gör här är ocker-priser. Referensen till ocker-priser va endast menat som ett exempel på att företag i allmänhet har restriktioner när det gäller prissättning. Ett annat exempel är att företag inte får skapa karteller för att driva upp priserna.

Permalänk

Jag skulle gissa att en sådan här handling kan klassas som att manipulera "tillgång" för en fysiskt produkt. Självklart är det då skadligt för marknaden.

Antingen det eller så är Intels monopolstatus erkänd. Alltså skadas inte marknaden av manipulation så är den inte tillräckligt konkurrensutsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Detta lika så löjligt som de pinsamt vanliga påståendena om att "jag har betalat för 100 Mbit så jag ska banne mig få 100 Mbit dygnet runt". Nej, du har inte betalat för 100 Mbit. Du har på sin höjd betalat för att dela bandbredd med dina grannar och systemet är inte dimensionerat för att alla tankar fullt samtidigt. För att kunna kräva 100 Mbit dygnet runt behöver du betala många många gånger mer än det du gör, och det är du givetvis inte intresserad utav. Men 100 Mbit dygnet runt är minsann en självklarhet.

Detta är ju ändå en väldig dålig jämförelse!!!!

Att du inte får 100 Mbitt dygner runt, varje minut, varje sekund har ju inte med vad du betalar för utan för att det är så tekniken fungerar inom internet.

Detta Intel gör är att medveten strypa en processors egenskaper och sänka priset. Inte för att vara "snäll" mot dig som kund utan för att en större bredd av kunder ska köpa processorn. Därför säljer dom mer antal processorer.

På detta sätt tjänar dom mer pengar.

Detta sätt förstår jag till 100%.

Men en del jämför detta med hur CPU-markanden har sett ut förut. Fast dom gör det fel.
Normala sättet är att dom tillverkar en CPU där maxhastigheten är tex 3.5 GHz. Men alla CPU:er som kommer ut ur fabriken kommer inte kunna köras i 3.5 GHz. En del fungerar enbart i 2.0 GHz, sedan börjar det bli massa fel. Och för att vara på den säkra sidan så sätter då dom en stämpel på 1.8 GHz på denna CPU.

Så när man överklockar börjar man föst nyttja den buffert Intel har satt för att vara till 100% säker att inga fel uppstår. Sedan kan man överklocka mer genom att ha bättre kylning som genererar att det blir mindre fel.

Alltså är det en och samma CPU som kommer ut men dom fungerar olika bra. Varje CPU testas individuelt för att få fram vad just den individuella CPU:n klarar av.

Här handlar det inte om att testa varje CPU individuelt utan att sonika stänga av en funktion som redan finns där. Sedan sälja den billigare. Och sedan kan man betala en slant extra så får du funktionen.
Visst, dom kan sälja till en större marknad. Men varför då sonika inte sänka priset på den "dyrare" versionen så kan alla segment köpa CPU:n billigare.

Allt handlar om att tjäna pengar av Intel. Och jag har inget problem med detta. Men åter, köper jag en produkt som har alla funktioner som aktivt är låst så känns det lite surt att behöva betala för något jag redan har betalt när jag köpte CPU:n.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Ah, då tror jag du missförstod mig. Jag sa att ocker-priser va olagliga, inte att just det som Intel gör här är ocker-priser.

Aha!

Skrivet av Don_Tomaso:

Referensen till ocker-priser va endast menat som ett exempel på att företag i allmänhet har restriktioner när det gäller prissättning. Ett annat exempel är att företag inte får skapa karteller för att driva upp priserna.

Bägge punkterna faller under monopol/oligopol-lagar. Jag finner det ytterst osannolikt att Intel skulle kunna fällas om de valde att höja priserna, utan löper en avsevärt större risk om de istället valde att sänka priserna.

Faktum är att dessa lagar anses av många vara det enda som håller Intel tillbaka från att ta död på AMD. Överklockningspotentialen är mycket god hos alla Intels modeller vilket tyder på att gapet till AMDs varianter skulle kunna ökas ytterliggare. Släng sedan på Intels bättre marginaler och receptet för en lyckad prisdump för att skjuta hål i AMD är färdigt.

Men skulle AMD gå i konkurs så skulle Intel få rejäla problem med diverse rättsystem...

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Don_Tomaso:

Hårdvaran har inte ändrats (förutom möjligtvis en liten variabel som bytt värde), och det var det jag menade. Prestandan som man får är proportinell till mängden pengar jag betalar, vilket låter bra, enda tills denna skala är godtyckligt satt istället för att ha någon relation till hur mycket jobb Intel har lagt ner på det.

Personligen så har jag trott att det har varit extremfallet då fungerande CPUer strypts.

Ocker är olagligt just för att företag inte ska kunna ta ut en alltför stor vinst. Jag tycker att denna typ av upplåsning innefattar ocker, då processorn redan klarar av att arbeta snabbare.

Den skalan du pratar om har varit "godtycklig" väldigt länge. Företag sätter priser efter vad kunden är beredd att betala i första hand, inte hur mycket det kostar att tillverka. Tror du att ett par designjeans faktiskt kostar 1000 kr mer att tillverka? Nej, det är helt enkelt så att de kostar så mycket för att folk är beredda att betala så mycket. Det spelar ingen roll om designern har lagt ner år av arbete eller slängde ihop grejerna på en kafferast.

Som sagt, det har länge varit så att processorerna klarar av att arbeta snabbare än de faktiskt gör. Är det ocker att det enda som skiljer en Q9450 och en Q9550 är att den ena har en multipel på 8 och den andra en multipel på 8,5? Är det rätt att ta ut en bit över 1000 kr extra bara för det?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Alltså är det en och samma CPU som kommer ut men dom fungerar olika bra. Varje CPU testas individuelt för att få fram vad just den individuella CPU:n klarar av.

Du har också fel.

Binning fungerar oftast bra i början när man har maximal efterfrågan över alla segment, men när tillverkningsprocessen väl har mognat eller att tillräckligt stora lager har byggt upp så sker det onekligen en obalans mellan tillgången till dåliga CPU:n och efterfrågan på sämre modeller.

Det man gör då är att man inaktiverar funktioner/låser multiplar på bättre modeller och säljer dem som sämre.

Titta bara på överklockningspotentialen på sämre modeller jämfört med bättre. Den är i många fall likvärdig om vi bortser från det absoluta toppsiktet.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."