Dags att gå över till konsoll igen?

Permalänk
Medlem

Dags att gå över till konsoll igen?

Jag har gått från konsol till PC, men överväger nu att gå tillbaka igen!! Sitter just nu och spelar Mafia2 men har kommit fram till att det inte funkar på PC.

Det där lilla hackat som dyker upp mitt i en kurva när det händer mycket runt omkring osv. Jag pallar inte mer. Har spelat flera GTA:n och måste säga att de flyter bättre på en konsol än på PC. Det är alltid någon som hackar till nångång ibland. Aldrig på konsol.

Kan man sätta datorn i något typ av gamemode? Eller skall jag spela spelen på konsol istället?

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem

Låter som du spelar spelen med lite för höga inställningar. Har du t.ex. PhysX-effekter på med bara ett GTX 460 kommer Mafia II förlora rejält i framerate. Det går att ställa ner för att få bättre framerate. Grafiken är ändå överlägsen konsoll när det gäller upplösning, textures och beräkningskraft (med din spec i alla fall).

Sen kan det förstås vara något problem någonstans. Vad jag förstår så är inte GTA IV på 360 speciellt bra när det gäller mjukhet och framerate (fast har inte spelat det på 360 själv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Låter som du spelar spelen med lite för höga inställningar. Har du t.ex. PhysX-effekter på med bara ett GTX 460 kommer Mafia II förlora rejält i framerate. Det går att ställa ner för att få bättre framerate. Grafiken är ändå överlägsen konsoll när det gäller upplösning, textures och beräkningskraft (med din spec i alla fall).

Njae. Kör på Medium. Har ett GTX460 och ett GTS250 som skall sköta PhysX-effekter.

Skrivet av Buio:

Sen kan det förstås vara något problem någonstans. Vad jag förstår så är inte GTA IV på 360 speciellt bra när det gäller mjukhet och framerate (fast har inte spelat det på 360 själv).

Saken är att jag tycker nästan allt jag har spelat på PC uppvisar samma sak. Det kan hacka till lite då och då. På konsol vet man att spelen flyter på fint, i alla falll de spel jag har spelat på konsol..

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem

Om det hackar med den datorn så är det något med datorn som hickar.. kanske ska ta hand om problemet istället för att fly.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd

KlosterKatten, rikigt så behöver det inte vara. Grafikkortet kan mycket väl vara för klent för den upplösning han spelar i.

rezziq: Något som hjälpte mig riktigt mycket var att installera en ramdisk och lägga pagefilen där. Allt swappande mot hårddisk når av naturen alltid sin kummel när det händer mycket i ett spel. Kan man då nyttja mer av sitt ramminne istället så slipper man mycket av det där. Man "lurar" helt enkelt en av grundfunktionerna i Windows då Windows är byggt för att använda en swap, istället för att nytta ram fullt ut. Likaså kan ett Windows inte adressera mer än 2gb ram per 32bitars applikation och jag antar att Mafia 2 är det? Ramdisk Plus rekommenderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

KlosterKatten, rikigt så behöver det inte vara. Grafikkortet kan mycket väl vara för klent för den upplösning han spelar i.

rezziq: Något som hjälpte mig riktigt mycket var att installera en ramdisk och lägga pagefilen där. Allt swappande mot hårddisk når av naturen alltid sin kummel när det händer mycket i ett spel. Kan man då nyttja mer av sitt ramminne istället så slipper man mycket av det där. Man "lurar" helt enkelt en av grundfunktionerna i Windows då Windows är byggt för att använda en swap, istället för att nytta ram fullt ut. Likaså kan ett Windows inte adressera mer än 2gb ram per 32bitars applikation och jag antar att Mafia 2 är det? Ramdisk Plus rekommenderas

Då löser man det genom att sänka anti-aliasing..

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Att spela på PC kan vara en riktig PAIN ibland får jag hålla med om. Speciellt när man bara vill spela liksom, och inte pilla med grafik , drivrutiner, uppdateringar osv.

Köpte nyligen Halo:Reach och Mafia 2 till xbox. Mafia 2 trots att min PC egentligen ska ge en bättre upplevelse än 360. Har inte spelat så mycket som jag gjort den senaste veckan, sedan jag köpte Killzone 2 och MGS4 till ps3.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Då löser man det genom att sänka anti-aliasing..

Sänka? Nuvarande ligger på 2x.. skall ja sänka mer?

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

KlosterKatten, rikigt så behöver det inte vara. Grafikkortet kan mycket väl vara för klent för den upplösning han spelar i.

rezziq: Något som hjälpte mig riktigt mycket var att installera en ramdisk och lägga pagefilen där. Allt swappande mot hårddisk når av naturen alltid sin kummel när det händer mycket i ett spel. Kan man då nyttja mer av sitt ramminne istället så slipper man mycket av det där. Man "lurar" helt enkelt en av grundfunktionerna i Windows då Windows är byggt för att använda en swap, istället för att nytta ram fullt ut. Likaså kan ett Windows inte adressera mer än 2gb ram per 32bitars applikation och jag antar att Mafia 2 är det? Ramdisk Plus rekommenderas

Verkar inte funka till 64bitars

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezziq:

Verkar inte funka till 64bitars

Jo, det gjorde det..

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Något som hjälpte mig riktigt mycket var att installera en ramdisk och lägga pagefilen där

Var ligger den filen? Hur stor skall RAM Disken vara?

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem

seriöst tror du själv att allt ska flyta på as bra med ett 460 gtx?
jag kör 470 sli
9800gt för physx
i7 930@4.4ghz ht-on
6gb 1600mhz

på konsoll:
Dom ställer ner grafik och wiev distance för att konsollen är för slö.

Pc:
du får ställa in själv efter vad du har för dator.

Maffia 2 full graffe 60+fps hela tiden.

Permalänk
Medlem

Varför skulle ni vilja lägga växlingsfilen på RAM? Jag har ingen växlingsfil, det är lättare så.
RAM-disken kan man lägga tempmapp och cachefiler till browsern på. Men växlingsfil är att skjuta sig själv i foten. Man pagar ju ut minne som för närvarande inte används för att ha arbetsminnet fritt till körande program.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l'o'vet:

Varför skulle ni vilja lägga växlingsfilen på RAM? Jag har ingen växlingsfil, det är lättare så.
RAM-disken kan man lägga tempmapp och cachefiler till browsern på. Men växlingsfil är att skjuta sig själv i foten. Man pagar ju ut minne som för närvarande inte används för att ha arbetsminnet fritt till körande program.

Hur tar man bort den? Jag kan inte,, den kommer tillbaka efter omstart..

Visa signatur

lol

Permalänk
Avstängd

Utan att vilja gå in på för djupa diskussioner om swappens vara eller icke vara så kan man konstantera att tack vare Windows storlek och användarskara är så enormt stor, och där med alla antalet hårdvarukonfigurationer, så är Windows i grunden skapat för att använda en swapfil. Det finns flertalet användare som klarar sig utan swap men stora tunga program, ex spel, drar ofta nytta av det. En 32bitars applikation kan inte adressera mer än 2gb ram, oavsett om du använder ett 64bitars operativsystem eller ej, och efter det kommer en behövs en swap. Likaså är flertalet program skapade med swap i åtanke och med tanke på det gigabytepris vi idag sitter på så är det knappast ett problem att ha den heller. Det gör inte datorn långsammare. Förr i tiden sade man, och Microsoft rekommenderar det än idag (gissningsvis återigen baserat på alla möjliga konfigurationer som finns där ute), att 1,5x mängden ram var en lämplig storlek. Jag har 8gb ram i min burk och att jag skulle ha 12gb swap har jag avfärdat. Däremot använder jag 2gb av ramminnet till swap och skapat en egen partition för detta ändamål. Rent konkret så försvann all form av swappande, i spelet Elder Scrolls Oblivion kan man lägga in ett kommando i konsollen så man ser hur mycket minne som används och antalet "IO transfers on queue" vilket borde vara motsvarigheten till det vi upplever som lagg. Oblivion använder ca 1,8gb ram och 700mb vram, antalet IO transfers sjönk från ett par hundra per sekund till noll efter installationen av ramdisken, antalet FPS ökade inte men själva lagget försvann vid intensiva situationer, lägstanivån höjdes kan man säga, så efter det är jag mer än nöjd med resultatet. Betänk då att totalt så är det bra mycket mer än vad begränsningen i tillåter, med enormt mycket swappande som resultat.

Sedan kan man ju lägga till att en ramdisk inte gör systemet långsammare, har man nu en dator som klarar sig utan swap så blir ju ramdisken bara ytterligare ett sätt att använda ram istället för att låta det stå outnyttjat. Någonstans mellan 1,5gb och 2gb bör du lägga ramdisken på tycker jag. Fungerar det inte bättre för dig så är det bara att ta bort den

Edit

Blev lite osäker på om du förstod hur du skulle göra.
Börja med att skapa och montera en ramdisk, tror programmet gör det åt dig, men annars görs det i Diskhanteraren. Högerklicka på My Computer och välj Manage (hantera på svenska), välj Diskmanager/diskhanteraren.

Sedan högerklicka på Computer, välj properties, advanced system settings, under Performance välj Settings, Advanced och sedan Virtual memory.

Permalänk
Medlem

Spel på konsoll flyter aldrig fint men FRAPS och liknande program visar inte framesen så man vet inte exakt hur bra det går. Jag har för mig att de flesta konsollspel har vsync och då har de tvingat FPS:en att stanna på 30 vilket inte är kul speciellt om du lirar multiplayer med någon annan.

Själv har jag fått intresse för en del Wii-spel som jag har börjat lira fast på datorn.

Permalänk
Medlem

Det är ett faktum att nästan alla spel som släpps idag är designade & optimerade för konsoller, för att sedan snabbportas till PC.

Jag har alltid föredragit att spela på PC, men jag tror jag ska börja överge den idén eftersom spelupplevelsen ändå blir bättre i slutändan till konsollen nuförtiden.

* Man slipper konstiga, ologiska kontroller eftersom det är designat efter en handkontroll istället för mus/tbord.
* Man slipper överdrivna laddningstider, fpsdrops och buggar.
* Man slipper konstig DRM (som att bara få använda sin key x antal gånger, starforce etc)

Dock så kommer jag nog aldrig vilja spela multiplayer online, där vill jag ha den finkänslighet som bara PCn kan ge.
(Eller ja, COOP kan nog funka på konsoll, men längre än så tänker jag inte sträcka mig)

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Det är ett faktum att nästan alla spel som släpps idag är designade & optimerade för konsoller, för att sedan snabbportas till PC.

Jag har alltid föredragit att spela på PC, men jag tror jag ska börja överge den idén eftersom spelupplevelsen ändå blir bättre i slutändan till konsollen nuförtiden.

* Man slipper konstiga, ologiska kontroller eftersom det är designat efter en handkontroll istället för mus/tbord.
* Man slipper överdrivna laddningstider, fpsdrops och buggar.
* Man slipper konstig DRM (som att bara få använda sin key x antal gånger, starforce etc)

Dock så kommer jag nog aldrig vilja spela multiplayer online, där vill jag ha den finkänslighet som bara PCn kan ge.
(Eller ja, COOP kan nog funka på konsoll, men längre än så tänker jag inte sträcka mig)

Bland annat dem anledningarna som jag har hoppat över PS3 (först 360, men inga av mina polare har det systemet så), och visst fungerar spelen bättre och har gett mig lite mer spelglädje. Att spela med spak är dock en träningssak, så där är en liten inlärningskurva.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Twiggeh:

Det är ett faktum att nästan alla spel som släpps idag är designade & optimerade för konsoller, för att sedan snabbportas till PC.

Jag har alltid föredragit att spela på PC, men jag tror jag ska börja överge den idén eftersom spelupplevelsen ändå blir bättre i slutändan till konsollen nuförtiden.

* Man slipper konstiga, ologiska kontroller eftersom det är designat efter en handkontroll istället för mus/tbord.
* Man slipper överdrivna laddningstider, fpsdrops och buggar.
* Man slipper konstig DRM (som att bara få använda sin key x antal gånger, starforce etc)

Dock så kommer jag nog aldrig vilja spela multiplayer online, där vill jag ha den finkänslighet som bara PCn kan ge.
(Eller ja, COOP kan nog funka på konsoll, men längre än så tänker jag inte sträcka mig)

En Xbox 360 controller är ju att föredra till PC. Nästan alla spelen är anpassad efter den med knapparnas symboler osv. Den sitter även fantastiskt i handen.

En SSD är att föredra till PC för att få ner laddningstiderna, men en sänkning i pris skulle inte skada.

Personliga åsikter om konsol:

Jag köpte HALO: Reach nyligen och stod inte inte ut i mer än 30min innan jag gav upp. Att det skulle vara ur-åldrig grafik och att fruktansvärt dålig FOV visste jag. Men det tunnel-seendet förstörde hela spelupplevelsen. Som att springa runt och titta igenom en toalett-rulle.

Även killzone 2 var en pain in the ass att spela, men jag plågade mig igenom det.

Men tredje persons spel funkar ju fint till konsol. Red-Dead redemtion är förmodligen det bästa jag lirat i år till alla plattformar.

Permalänk
Hjälpsam

En sak som ibland hjälper mot dessa hack är att slå på V-sync.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Eftersom spelen är så pass optimerade för konsolerna så får man ju en del grafik där gratis och i och med det billiga priset på konsoler så är det ju otroligt prisvärt enligt mig.

Jag har ingen egen konsol utan spelar endast sådant hos polare men jag måste säga att efter ha spelat igenom det mesta av GTA IV på min dator (se sign.) så upplever jag att spelet antingen är extremt o-optimerat för dator eller så är min dator skit för om jag drar upp inställningarna till very high eller siktavståndet någolunda högt så laggar det skit. Ångrar nästan lite datorköpet då spel inte funkar särskilt bra på dator men lite BC2 hoppas jag ska hålla mig sysselsatt till GW2 kommer och kanske så småningom en konsol.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk

Anledningen att det inte och/eller sällan laggar på konsol är för att dom kör på lägre grafik och upplösning för att få det optimerat. TS kör på för höga inställningar helt enkelt. Om jag ens ska överväga att gå över till konsol så väntar jag till XBOX 720 eller PS4 som kommer runt 2012-1213.

Permalänk
Avstängd

Ja sluta köp consol så kanske dom slutar optimera för slö consolerna så vi med feta burkar kan utnyttja våra överdrivna system ^^
medium grafik på en PC är snyggare än max på consol ändå.

Visserligen upplever jag aldrig hack i spel på min burk.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Något jag blivit rätt imponerad utav är att väldigt många spel är kompatibla med xbox 360 kontroll. Så när det är ett spel som jag hellre avnjuter med handkontroll än TGB/mus så kopplar man bara i handkontrollen och vips är spelet inställd på det. Så om det står "Press W to walk forward" med tgb står det "Press *pil upp* to walk forward" i spelet med handkontroll. Riktigt smidigt!

Visa signatur

www.Spelstugan.com - Alla gamers under samma tak!

Permalänk
Hedersmedlem

TS: Just Mafia II är ju ganska buggigt. Jag hade samma problem med mitt HD5850, men efter att jag raderade denna mapp försvann det: Mafiaii/edit/apex/cloth (dvs. du ska endast radera "cloth" mappen)
Givetvis får du göra en backup.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du sitter på en I7 och Nvidia 460 1gb och funderar att köra på konsol istället?! O_o

Jag hoppas du inser att där får du köra i rätt usla inställningar dvs, 1280x720, ingen physX, ingen AF och 2AA (dock ingen AA på PS3, inget gräs heller xD), sämre laddningstider, 30fps limit, low draw distance, low-medium textures, shadows, models etc.

Kör du samma inställningar på din dator bör du få en genomsnittlig framerate på runt 160fps och om det fortfarande hackar till ibland är det fel på dina delar alternativt att du har något program som körs i bakgrunden typ torrent eller Maya. Kan också vara att du inte defragmenterat hårdisken på ett tag, eller i värsta fall ett virus eller liknande problem.

Permalänk
Medlem

GTX460 är felet, det är ett budget gfx, ska du spela på flytande så får du gå upp några prisklasser.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt intressant faktiskt. Många snackar om hur PC klarar högre inställningar bättre fps hit och dit vilket stämmer med en påkostad dator, men ändå som TS säger hackar det till då och då oavsätt hur bra fps eller dator man har det nämner ingen någonsin, då det är lite av ett mörkerproblem.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rezziq:

Jag har gått från konsol till PC, men överväger nu att gå tillbaka igen!! Sitter just nu och spelar Mafia2 men har kommit fram till att det inte funkar på PC.

Det där lilla hackat som dyker upp mitt i en kurva när det händer mycket runt omkring osv. Jag pallar inte mer. Har spelat flera GTA:n och måste säga att de flyter bättre på en konsol än på PC. Det är alltid någon som hackar till nångång ibland. Aldrig på konsol.

Kan man sätta datorn i något typ av gamemode? Eller skall jag spela spelen på konsol istället?

jag har bara intell 8600, 9800gtx, och fyra gig minne ,flyter hur bra som helst, 1200x 1024 16x antitropix 2xaa, och får snitt 65 fps, går mellan 35 och 100 fps
men mafia 2 till pc är just konsol konverterings skit , du kan inte ens justera handkontroller (typisk från konsolspel, och grafiken blir aldrig snygg i spel från konsol

Permalänk
Medlem

Jag lirade igenom det hela med i7920/GTX460 med allt jag kunde hitta på max (dock endast 2xAA i 1920x1080) och jag tyckte det fungerade jättebra. I några få röriga scener kan det vara lite hackigt men i det stora hela hade jag inga problem alls.

Sen finns det ju dem som vägrar spela under 60fps så det beror väll lite på hur känslig man är.

Tror ändå att man kan få en mycket bättre upplevelse på en relativt ny PC, de är ju mycket kraftigare än de flera år gamla konsollerna oavsett hur optimerade de är.

Vill man ha ett så problemfritt/billigt spelande som möjligt är konsollerna ett bra alternativ. Bara stoppa i skivan och köra och vem kan hitta en spel-PC för samma pengar som en konsoll?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED