Permalänk
Medlem

Athlon II X4 610e vs Athlon II X2 260

Hallå, ska snart köpa ny processor men mitt moderkort ger mig vissa begränsningar (AM2+ igentligen, men stöder AM3 upp till typ 65W) och undrar vilken av dessa processorer som ger mig bäst spel prestanda?

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort? De som har beteckningen "e" är mest anpassad för HTPC.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Ett MSI K9N6PGM2-V
MSI Global ? Computer, Laptop, Notebook, Desktop, Mainboard, Graphics and more
En lista på processorer den tar

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Skicka mail till MSI vilka processorer som går att köra.
Phenom II x2 545 on K9N6PGM2-V,success!

Citat:

I have bios version 9.5 (7309v95).Been running smoothly for the last week,no hiccups or glitches.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Skicka mail till MSI vilka processorer som går att köra.
Phenom II x2 545 on K9N6PGM2-V,success!

Mm, risken är bara att dom kommer säga "du gör det på egen risk" eller liknande

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Kör på 610e isåfall. Strömsnål CPU. Dock lite sämre prestanda.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Kör på 610e isåfall. Strömsnål CPU. Dock lite sämre prestanda.

Både 610e och 260 står med på listan över stödda processorer, så mellan de två handlar det endast om vilken som ger bäst spelprestanda, så menar du att 260 ger bättre prestanda??

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabusa:

Både 610e och 260 står med på listan över stödda processorer, så mellan de två handlar det endast om vilken som ger bäst spelprestanda, så menar du att 260 ger bättre prestanda??

Bäst prestanda ger väl den som har 4 kärnor?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Bäst prestanda ger väl den som har 4 kärnor?

Inte nödvändigtvis eftersom att den bara har 2,4ghz, medan den 2-kärniga har 3,2ghz, därför jag frågar här vad folket tror? Den jag har just nu är en AM2+ 2-kärnig på 2,6ghz, så vill ju inte riskera att få SÄMRE prestanda p.g.a. lägre klockfrekvens

Så vad tror folket?

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Bäst spelprestanda rent generellt ger nog 2*3,2GHz medan i tyngre applikationer och några enstaka spel som skalar bra över mer än två trådar så tjänar man på 4*2,4GHz.

EDIT: Visst finns risken att du får sämre prestanda i vissa fall med 4*2,4GHz jämfört med 2*2,6GHz. Nu vet jag inte vad du har för processor men misstänker att det även kan ligga en del arkitekturella förbättringar mellan Athlon II och den processorn du har nu, vilket borde innebära att en 4*2,4GHz presterar ungefär lika eller lite bättre än din äldre(?) 2*2,6GHz vid nyttjande av endast två trådar.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Bäst spelprestanda rent generellt ger nog 2*3,2GHz medan i tyngre applikationer och några enstaka spel som skalar bra över mer än två trådar så tjänar man på 4*2,4GHz.

Ok, gissade det

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Bäst spelprestanda rent generellt ger nog 2*3,2GHz medan i tyngre applikationer och några enstaka spel som skalar bra över mer än två trådar så tjänar man på 4*2,4GHz.

EDIT: Visst finns risken att du får sämre prestanda i vissa fall med 4*2,4GHz jämfört med 2*2,6GHz. Nu vet jag inte vad du har för processor men misstänker att det även kan ligga en del arkitekturella förbättringar mellan Athlon II och den processorn du har nu, vilket borde innebära att en 4*2,4GHz presterar ungefär lika eller lite bättre än din äldre(?) 2*2,6GHz vid nyttjande av endast två trådar.

Ok, e nog "säkrast" med en 260 då

Visa signatur

It's good to be bad