Permalänk
Medlem

Om intel köper nvidia eller tvärt om så löser dom det som ATI/AMD gjorde.
Sedan med deras ''övertalningsförmåga'' så blir dom snart ensamma på marknaden.
Då slipper vi alla tråkiga AMD vs intel vs nvidia trådar mm

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Kingsthrone:

Hade gärna satsat på AMD om det inte vore deras processorers höga energiförbrukning. Det lutar snarare åt en Intel i3.

De har inte så hög energiförbrukning. Man måste tänka på att Intel och AMD anger energiförbrukningen på olika sätt. Därför kan man inte jämföra siffrorna som står i specifikationerna. AMD anger max vad processormodellen kan förbruka, i verkligheten så förbrukar processorerna mycket mindre än detta. Intel anger vad processormodellen förbrukar i verkligheten.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rba:

Nu är det väl så att nvidia inte tillåter SLI om det inte sitter nvidiakrets på moderkortet men AMD 'lånar ut' sitt Crossfire, på Intelkort som stödjer både SLI & Crossfire sitter det ju nf200-krets men inget AMD-chip.

Snarare så att CF bygger på en öpen lösning (peer to peer communication), som fungerar så länge ingen blockerar den.
Det kostar alltså inget att producera kretsar som stödjer CF, det är därför Intels kretsar också gör det.
Vad Nvidia gör, är att om deras kretsar detekterar ett icke Nvidia-kort så blockeras peer to peer kommunikation, detta görs enbart för att förhindra CF med Nvidiakretsar, det skulle kosta Nvidia noll kronor att tillåta CF med Nvidia chipset.
Orsaken till denna blockering är svår att fatta om man inte tänker på hur populära Nvidias kretsar var för ett par år sedan, på den tiden gjorde det faktiskt att färre ATI-kort såldes.
AMD lånar alltså inte ut sin lösning ,allt som krävs för att CF att fungera, är att chiptillverkaren inte aktivt blockerar det.
Nvidia vill däremot ha bra betalt av AMD, för att tillåta AMD att tillverka kretsar som stödjer SLI, SLI-kommunikationen är en sluten lösning ägd av Nvidia, som du skriver, måste man köpa Nvidia-chip för att få det att fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Tror mitt nästa köp bli AMD just för att de bara har en socket åt gången och den har de kvar länge. Nackdelen som jag kan se är dock inget stöd för SLI. Då är man ju förpassad till AMD-grafik om man vill ha flera grafikkort.

Vadå ingen SLI? Se moderkortet i min Sign.

EDIT: BTW så har jag haft min 1055T uppe i 4ghz utan problem med detta moderkort. Är riktigt nöjd måste ja säga.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Det slutsatsen säger är att Amd är bra system för bla bla inte översta prestandatoppen, men annars
,mao så blir budskapet är du inte rik så du köper en i7 så köp en Amd.
ingen hänvisning till konkurrans mellan dom båda
tycker att det borde finnas med alt från andra tillverkare oxå (intel,via)
,var bara det jag menade med mitt inlägg

reagerade kanske lite väl starkt vid mitt 1a inlägg men kan vara farligt att testa ett system föreslå lösningar av system utan , att komma med alternativ från dom andra
var därför jag reagerade så starkt
skönt att dom inte gjort om denna sida till en tillbehörssida för konsoller & att dom fortfarande testar hårdvara här (fz har ju blivit ett skräckexempel på detta förfarande)

Va, deta var en guide på hur du skulle knåpa ihop ett AM3-system. Swec kan inte ta ansvar för att någon eventuellt använder en enda artikel som källa när de bygger ett datorsystem. Det är helt enkelt en avvägning, ska vi göra någonting ordentligt och få med några saker eller ska vi skriva om allt och göra det på ett ganska enkelt (icke detaljerat) sätt.

I det här fallet har swec valt att skriva om en plattform i taget så att man kan få med så pass mycket info om den att artikeln faktiskt är intressant. Benchmarks på processorer kan man hitta någon annanstans och det är inte poängen med en köpguide.

OT: Angående FZ så har det alltid varit en spelsida, de testar väldigt sällan hårdvara det enda som jag kan komma ihåg är lite mustest och senast PS move.

Permalänk
Hjälpsam

Desutom.
Är man tillräckligt rik kan man köpa vad fan som helst, de flesta av oss andra väljer vad som ger oss mest för pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt även om jag gärna hade sett lite nforce kort också för dem som vill köra SLI. Ska kanske bygga en dator snart och då det enbart är en spelburk så blir det nog en amd 955:a till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Trevligt även om jag gärna hade sett lite nforce kort också för dem som vill köra SLI. Ska kanske bygga en dator snart och då det enbart är en spelburk så blir det nog en amd 955:a till den.

Jag sitter i samma position. Ska köpa en 955:a till mitt nya datorbygge och tänkte köra med nvidia GTX460 i den, men det finns ju inga moderkort som är nå trevliga då.

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Snarare så att CF bygger på en öpen lösning (peer to peer communication), som fungerar så länge ingen blockerar den.
Det kostar alltså inget att producera kretsar som stödjer CF, det är därför Intels kretsar också gör det.
Vad Nvidia gör, är att om deras kretsar detekterar ett icke Nvidia-kort så blockeras peer to peer kommunikation, detta görs enbart för att förhindra CF med Nvidiakretsar, det skulle kosta Nvidia noll kronor att tillåta CF med Nvidia chipset.

Tack för förklaringen, det var mer än jag visste.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxalasse:

Yep vet det har väntat ca 2 månader på de nu...och fortfarande finns den ej att köpa tyvärr.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Kollar du ex. denna lista ligger snålaste AMD:n, Athlon II 255, cirka 30% högre förbrukning vid x264 HD Benchmark 3 (som jag förstår utnyttjar alla kärnor till 100%), snålaste x4:an ligger cirka 55% över. Även här hamnar AMD en bra bit efter(ingen Athlon där iof), 67% mer ström drar en P2 720 än en i3 530, P2an har visserligen bättre prestanda.
Tycker det ser liknande ut om man kollar de flesta tester. Sen hur det är med prestanda vet jag inte.

Om detta var svar på mitt inlägg... kollade precis mina testresultat och det var visst inte så enkelt.
Gjorde två tester, ett där x4 630 underklockades så det drog lika mycket ström som i3 530, och ett där i3an överklockades till samma förbrukning som x4an.
I 70W-testet var båda CPUerna lika snabba, i 120W-testet var AMD 25% snabbare. I båda testerna var Intel snabbare med färre trådar och AMD kom ikapp med fler.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ratatosk:

Nvidia vill däremot ha bra betalt av AMD, för att tillåta AMD att tillverka kretsar som stödjer SLI, SLI-kommunikationen är en sluten lösning ägd av Nvidia, som du skriver, måste man köpa Nvidia-chip för att få det att fungera.

Det kostar moderkortstillverkare motsvarande 40 svenska kronor per moderkort (till slutkund, obs!) att inkludera SLI-stöd till Intel's kretsar, och AMD är helt fria att inkludera SLI-stöd i sina styrkretsar.

Intel valde att göra det (och folk är uppenbarligen villiga att betala för det), medan AMD avstod.

...men, men... inget ovanligt att AMD vägrar betala för något andra kommit på, även om de själva inte har lika bra teknik - eller någon motsvarande alls.

Skrivet av Anton00b:

Jag sitter i samma position. Ska köpa en 955:a till mitt nya datorbygge och tänkte köra med nvidia GTX460 i den, men det finns ju inga moderkort som är nå trevliga då.

Inget fel på ett M4N98.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det kostar moderkortstillverkare motsvarande 40 svenska kronor per moderkort (till slutkund, obs!) att inkludera SLI-stöd till Intel's kretsar, och AMD är helt fria att inkludera SLI-stöd i sina styrkretsar.

Intel valde att göra det (och folk är uppenbarligen villiga att betala för det), medan AMD avstod.

...men, men... inget ovanligt att AMD vägrar betala för något andra kommit på, även om de själva inte har lika bra teknik - eller någon motsvarande alls.

Inget fel på ett M4N98.

Såg precis det! Och även M4N75TD.
Har du någon aning om vad man bör välja?

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anton00b:

Jag sitter i samma position. Ska köpa en 955:a till mitt nya datorbygge och tänkte köra med nvidia GTX460 i den, men det finns ju inga moderkort som är nå trevliga då.

Jag är inne på Asus M4N98TD EVO SLI, inte för att det finns så mkt att välja på :).

edit: var inte först

98:an har ju nyare chipset iaf och 16/16 (inte för att det spelar någon direkt roll iofs)

mitt problem är snarare att hitta ett bra chassi för omkring 500kr ifall jag inte ska bygga själv (ska till värmland vilket gör det tveksamt om jag ska bygga't, synd då jag fick tag på ett r2 för 500kr)

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon har nämnt det innan, men AM3 kom väl inte i september 2009?
Jag beställde nämligen mitt kort i Maj förra året...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Enligt wikipedia: AM3 was launched on February 9, 2009,

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett "MSI 890GXM-G65 (Micro ATX)" och är riktigt nöjd med detta. Har precis plockat ut grafikkortet ur burken och trots detta går det utmärkt att kolla på högupplöst film som är accelererad av grafikkortet med shaders etc, perfekt för en htpc.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Tror mitt nästa köp bli AMD just för att de bara har en socket åt gången och den har de kvar länge. Nackdelen som jag kan se är dock inget stöd för SLI. Då är man ju förpassad till AMD-grafik om man vill ha flera grafikkort.

Finns ett enkelt hack att ladda ned som gör att SLI fungerar på vilket crossfire moderkort som helst:) Sök på typ "sli hack"

Bara att ha ett typ 890gx moderkort, installera hacket. Trycka i 2st nvidia kort och aktivera sli i deras kontrollpanel:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

"Även den snabbaste AMD-processorn har svårt att hålla jämn takt med Intel Core i7. När kostnaden för moderkort och processor överstiger cirka 4 000 kronor är det bättre att titta på sockel LGA 1156 eller 1366. Kontroversiellt men sant."

om man bortser från intels avsaknad av kompatibilitet så skle jag ändå välja amd även om kostnaden översteg 4000.
intel core i7 börjar hacka efter då miljön blir mångtrådad, dess utom har jag hört samma sak från flera olika personer.

"i changed back to phenom965 becuase..."

hyperthredig ser jag inte som något plus, det förstör ändå prestandan i spel. då från man stänga av och på det i så fall, då kan man lika gärna stänga av det helt och hållet.

i7 har helt klart problem när man går från syntetiska testprogram till verklig användning.
tyvärr tror allt för många att HT öker prestandan med mellan 50 och 150%, då inte ens 50% är nåbart.

här en en länk Phenom II and i7 <=> cache design for gaming - CPUs - CPU-Components
som bekräftar att i7 börjar ha svårt att hänga ikapp på högre upplösningar.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Jag köpte ett "MSI 890GXM-G65 (Micro ATX)" och är riktigt nöjd med detta. Har precis plockat ut grafikkortet ur burken och trots detta går det utmärkt att kolla på högupplöst film som är accelererad av grafikkortet med shaders etc, perfekt för en htpc.

Det är inte shadersen som gör något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det är inte shadersen som gör något.

Jag menar att jag kan aktivera flera shaders och att även dessa beräknas av grafikkortet istället för av processorn. Där av att det är ett hyfsat bra integrerat grafikkort ämnat just för htpc.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zcenicx:

Det kostar moderkortstillverkare motsvarande 40 svenska kronor per moderkort (till slutkund, obs!) att inkludera SLI-stöd till Intel's kretsar, och AMD är helt fria att inkludera SLI-stöd i sina styrkretsar.

Intel valde att göra det (och folk är uppenbarligen villiga att betala för det), medan AMD avstod.

...men, men... inget ovanligt att AMD vägrar betala för något andra kommit på, även om de själva inte har lika bra teknik - eller någon motsvarande alls.

Inget fel på ett M4N98.

40 kr i försäljningspris är onekligen inte farligt.
Även Intel vägrade betala licensen, så att bara skälla på AMD tycker jag ändå känns orättvist.
Tror att Intel bytt till sig den mot att Nvidia skall få göra chipset till Intels nya arkitektur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det kostar moderkortstillverkare motsvarande 40 svenska kronor per moderkort (till slutkund, obs!) att inkludera SLI-stöd till Intel's kretsar, och AMD är helt fria att inkludera SLI-stöd i sina styrkretsar.

Intel valde att göra det (och folk är uppenbarligen villiga att betala för det), medan AMD avstod.

...men, men... inget ovanligt att AMD vägrar betala för något andra kommit på, även om de själva inte har lika bra teknik - eller någon motsvarande alls.

Inget fel på ett M4N98.

Var det inte så att nvidia vägrade låta både Intel och AMD använda SLI på deras egna styrkretsar, så att det bara skulle funka med nvidia-moderkort? Men sen till 1366 fixade Intel på nåt sätt så att de fick ha SLI på X58 och senare kretsar.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Anton00b:

Såg precis det! Och även M4N75TD.
Har du någon aning om vad man bör välja?

Båda fungerar helt utmärkt, den största funktionella skillnaden är att 98'an har x16/x16, vilket dock enbart egentligen är nödvändigt för att köra dubbla kort med dubbla GPU'er (Quad SLI).
M4N98 har lite extra funktioner och lite bättre kylning än M4N75, men kostar iofs lite mer också.

Ta det kort som passar budgeten.

Skrivet av Ratatosk:

40 kr i försäljningspris är onekligen inte farligt.
Även Intel vägrade betala licensen, så att bara skälla på AMD tycker jag ändå känns orättvist.
Tror att Intel bytt till sig den mot att Nvidia skall få göra chipset till Intels nya arkitektur.

Nej, Intel betalar fortfarande på den. Det är en licensavgift på tre-fyra dollar per sålt moderkort med SLI-stöd.

Intel köpte licensen mycket på grund av att NVidia i gengäld lät bli att tillverka egna styrkretsar till 1156- och 1366-socklarna, vilket ökade Intel's marknadsandel i chipsetmarknaden med bra nära 100% (nForce var en stor aktör på Intel-plattformen) och gav NVidia en skaplig kassako.

Skrivet av Michaelo:

Var det inte så att nvidia vägrade låta både Intel och AMD använda SLI på deras egna styrkretsar, så att det bara skulle funka med nvidia-moderkort? Men sen till 1366 fixade Intel på nåt sätt så att de fick ha SLI på X58 och senare kretsar.

Skrivet av Anandtech, 12th Feb 2009:

Bringing just a little yang to the yin of Nvidia's Q4 financial results Intel has announced its purchase of an SLI license for its 'Smackover' X58 motherboard. The upshot being that every major X58 motherboard maker's offerings now offer support for both ATI CrossFire and Nvidia SLI solutions.

The agreement should be mutually beneficial for Intel and Nvidia. In theory at least, both companies could expect to see increased sales as a result of adding SLI support fo the Smackover motherboard. Although whether that will translate to the real world form on-paper remains to be seen.

The licensing fee is rumored to be $4 per sold motherboard with simple 2-way SLI support and $30 for more advanced solutions which also require an NF200 chip to be placed on the motherboard, but this has yet to be verified.

Skrivet av Softpedia, 2 September 2009:

This winter Nvidia finally decided to let more customers enjoy its SLI technology by opening up a software SLI licensing to OEMs and ODMs, yet, while Intel is included in the list, the graphics card manufacturer specifically stated that AMD would be left out.

When asked for a comment, a high placed source at NVidia pointed out that AMD and NVidia together form the entire performance video card market, and any deals between the two companies would be likely considered to be breaking the already thin line between them and a major anti-trust lawsuit. The source also pointed out that while a deal with Intel was easily reached due to the massive cost involved in developing chipsets for the Bloomfield platform, NVidia fully plans to enter the upcoming Bulldozer platform en force.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Hmm drar de värkligen så mycket mer?..har du några effekt diagram på det? "nyfiken"

Phenom II X6 1055T and 1090T review

Men vissiligen mot i3 så kan det nog stämma lite bättre men den är ju lite sämre än i7 och X6

Jag är inte ute efter värstingprocessorerna. Vill kunna spela och att datorn ska kännas hyfsat snabb. Då duger i3 gott och väl. Jag har sett liknande recensioner som pekar på att i3an är oerhört energisnål, hyfsat snabb och framförallt prisvärd. Ser inte någon AMD-processor i dagsläget som får mig att överväga dem. Fyra eller sex kärnor lockar mig inte särskilt mycket i dagsläget. Pris/prestanda och medförd ljudnivå väger betydligt tyngre.

Kika lite på den här länken: The Clarkdale Review: Intel's Core i5 661, i3 540 & i3 530 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Skrivet av JackBlack:

De har inte så hög energiförbrukning. Man måste tänka på att Intel och AMD anger energiförbrukningen på olika sätt. Därför kan man inte jämföra siffrorna som står i specifikationerna. AMD anger max vad processormodellen kan förbruka, i verkligheten så förbrukar processorerna mycket mindre än detta. Intel anger vad processormodellen förbrukar i verkligheten.

Kul att få svar från Jables. Se ovan, jag har inte gått på specifikationerna utan på de många tester jag skummat igenom på nätet. Jag vill gärna stödja AMD, men de har ingen produkt i dagsläget som lockar mig.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem

Jättebra med en sånn här guide skulle behövt det när jag köpte min dator. Se till att understryka hur överlägset AM3 är om man ser till prisvärdhet i ett längre tidsperspektiv. Gillar dock inte er rekommendation av de sexkärniga processorerna, skulle inte rekommendera dem till någon. De presterar sämre än fyrkärniga processorer i samma prisklass i dagens system och det kommer ta för långt tid innan alla 6 kärnor utiliseras på ett bra sätt. Bättre att vänta med att köpa 6-kärnigt.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Jättebra med en sånn här guide skulle behövt det när jag köpte min dator. Se till att understryka hur överlägset AM3 är om man ser till prisvärdhet i ett längre tidsperspektiv. Gillar dock inte er rekommendation av de sexkärniga processorerna, skulle inte rekommendera dem till någon. De presterar sämre än fyrkärniga processorer i samma prisklass i dagens system och det kommer ta för långt tid innan alla 6 kärnor utiliseras på ett bra sätt. Bättre att vänta med att köpa 6-kärnigt.

komprimera hd material till h264..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingsthrone:

Jag är inte ute efter värstingprocessorerna. Vill kunna spela och att datorn ska kännas hyfsat snabb. Då duger i3 gott och väl. Jag har sett liknande recensioner som pekar på att i3an är oerhört energisnål, hyfsat snabb och framförallt prisvärd. Ser inte någon AMD-processor i dagsläget som får mig att överväga dem. Fyra eller sex kärnor lockar mig inte särskilt mycket i dagsläget. Pris/prestanda och medförd ljudnivå väger betydligt tyngre.

Kika lite på den här länken: The Clarkdale Review: Intel's Core i5 661, i3 540 & i3 530 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Kul att få svar från Jables. Se ovan, jag har inte gått på specifikationerna utan på de många tester jag skummat igenom på nätet. Jag vill gärna stödja AMD, men de har ingen produkt i dagsläget som lockar mig.

I3 är definitivt inte prisvärd. Köp en amd för samma pris och den är bättre. Dessutom är amds moderkort prisvärdare. Kontentan - amd-moderkort + processor är bättre än intels diro för samma pris.

Sen tror jag inte skillnaden mellan deras elförbrukning blir många kronor per år..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Devrer:

I3 är definitivt inte prisvärd. Köp en amd för samma pris och den är bättre. Dessutom är amds moderkort prisvärdare. Kontentan - amd-moderkort + processor är bättre än intels diro för samma pris.

Sen tror jag inte skillnaden mellan deras elförbrukning blir många kronor per år..

Som jag skrev ovan så kör jag inte särskilt många applikationer som drar någon fördel av fler kärnor än två. Dessutom vill jag ha en så tyst dator som möjligt, men kravet att kunna köra nyare spel. AMDs diton drar rätt mycket mer ström, och alstrar därmed mer värme vilket sätter fart på fläkten.

Elbesparingen i sig handlar kanske om några guldtior per år, kanske inget att förringa men det är inte något jag lägger nån större vikt vid.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3