Photofast når 430 MB/s med SATA 6,0 Gbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Problemet är att MTBF inte säger något om livslängd och MTBF förutsätter dessutom att ditt användarmönster motsvarar det som tillverkaren har räknat på. Det går dessvärre inte att hävda något med hjälp av MTBF.

Har du garanti kvar så är det inte ens säkert att det räcker. Ett typexempel är produkter med inbyggda batterier. Du kanske har två års garanti på din ipod. Sen att batteriet blir dåligt efter ett år och produkten nästintill oanvändbar spelar ingen roll. Slitage på batteriet ingår inte i garantin och produkten i övrigt fungerar fint (synd att du inte kan byta batteri bara...).

Jag tror visst att man kan använda MTBF som argument. 24h*365*3=26280 timmar. d.v.s. ~1,8% av MTBF på 1'500'000 timmar. Vet inte vilket "användarmönster" de räknar på men jag tror de får svårt att hävda att man i en vanlig hemdator använder disken så brutalt så att den bara ska klara 1,8% av MTBF.

När det gäller batterier så räknas det som förbrukningsvara och då är det helt andra regler kring garantin (tror detsamma gäller för t.ex. bläckpatroner till skrivare). Så länge det inte är förbrukningsvaror så är det 3 år som gäller.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av stefan1981:

brukar inte vara nå större problem att få igenom 3 års reklamationsrätt sålänge du handlar via en stor seriös firma och det inte är några synliga skador på produkterna. så skulle vilja säga att inom 3 år har du oftast inga problem att få produkten lagad/utbytt/pengarna tillbaka. iallafall inte enligt min erfarenhet

har faktiskt lyckats någon gång, men det är inte ofta.. utan de går på sin garanti sedan får man höra av sig till tillverkaren i stället som faktiskt kan byta ut den mot god will, men sällan man får det från företaget då de förlorar på det eftersom de inte får betalt från tillverkaren då..

själv lämnade jag in en gemini produkt som företaget vägrade ta imot, då skickade jag in det till tillverkaren och de gick med på en 5års garanti då de tycker sina produkter skall hålla!!

så enligt mtbf som skall klarar 3år 24/7 utan problem så skall ju tillverkaren kunna lämna 3år utan problem, men då deras produkter inte alltid håller vad de lovar så lägger dem 1år eftersom det är typ minimum.. och då tycker jag man kan ta en produkt som har 3-5 år garanti istället så behöver man inte chansa på god-will..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Jag tror visst att man kan använda MTBF som argument. 24h*365*3=26280 timmar. d.v.s. ~1,8% av MTBF på 1'500'000 timmar. Vet inte vilket "användarmönster" de räknar på men jag tror de får svårt att hävda att man i en vanlig hemdator använder disken så brutalt så att den bara ska klara 1,8% av MTBF.

När det gäller batterier så räknas det som förbrukningsvara och då är det helt andra regler kring garantin (tror detsamma gäller för t.ex. bläckpatroner till skrivare). Så länge det inte är förbrukningsvaror så är det 3 år som gäller.

MTBF har inget med det du tror att det har att göra...

Citat:

Thus, the MTBF for children aged 5-14 in the US is approximately 4,807 years. Clearly, no human child could be expected to live 5,000 years.

Using MTBF and Time Dependent Reliability for disks : Ramblings from Richard's Ranch

Även celler i en SSD räknas som en förbrukningsvara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

MTBF har inget med det du tror att det har att göra...

Using MTBF and Time Dependent Reliability for disks : Ramblings from Richard's Ranch

Även celler i en SSD räknas som en förbrukningsvara...

MLC har 10.000 skrivcykler och SLC 100.000 skrivcykler normalt. Som jag sa förut måste man skriva extremt massa data om man ska slita ut en SSD på det sättet på det sättet under reklamationstiden.

Tack för länken föressten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Här är en annan modell från PhotoFast med 1500 MB/s (ansluts till PCI-E x8)! PhotoFast når 1 500 MB/s med PCIe SSD - www.nordichardware.com

Ej bootbar om jag minns rätt. 430mb/s är nog nära max var styrkretsen klara. Tror mer på PCI-E är framtidslösningen. Ingen som använt 16X någon som har några teoretiska siffror på vad PCI-E klara?skulle vara skoj om man kunnde brygga ihop diskarna på samma sätt som crossfire/sli.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Tror mer på PCI-E är framtidslösningen. Ingen som använt 16X någon som har några teoretiska siffror på vad PCI-E klara?skulle vara skoj om man kunnde brygga ihop diskarna på samma sätt som crossfire/sli.

PCI-E 16x klarara 4 GB/s.
Härligt att vi börjar komma över 300 MB/s gränsen på flashdiskarna, så man kan uppgradera nån gång.

Permalänk
Medlem

PowerDrive Bootable

Skrivet av Sifear:

Ej bootbar om jag minns rätt. 430mb/s är nog nära max var styrkretsen klara. Tror mer på PCI-E är framtidslösningen. Ingen som använt 16X någon som har några teoretiska siffror på vad PCI-E klara?skulle vara skoj om man kunnde brygga ihop diskarna på samma sätt som crossfire/sli.

Hej,
Powerdrive är bootbar. Anledningen till att det tar tid att ta fram sådana här enheter är att man måste passa ihop FW på SSD enheter med FW på kontrollerkort i samverkan mellan tillverkarna.
Enheten baseras på Sandforce SSD kontroller och LSI pcie kontrollerkort.
Passiv kylning.

Förvänta er reviews väldigt snart och diskarna är på väg och kommer att ligga rätt till i den prestandaklass de är.
Sata3 har vi många lösningar att välja mellan just nu och utvärdering pågår.
Tanken är att Sverige och Japan skall vara först med reviews i fortsättningen.

Photofast Europe G-Monster PowerDrive LSI PCI-e - nya hemsidan kommer upp senast 101024.

Visa signatur

http://www.photofast.se
High Quality. Innovative thinking.