NFS - dålig prestanda

Permalänk
Medlem

NFS - dålig prestanda

Tjena

jag satt i helgen och labbade lite med vad som skulle fungera bäst, för utdelning av "semesterbilder" på min server, till en HTPC.
HTPC'n finns ännu inte, så jag gjorde testerna mellan serven (Ubuntu server 10.x) och min workstation (win7).

Tanken var att dela ut med hjälp av NFS, då detta stöds under win7, men resultatet var katastrofalt.
Att bara bläddra i kataloger via NFS visade sig knappt fungera alls. Hela datorn frös mer eller mindre och ganska lång tid tog det.

Efter detta installerades samba, men redan från början var detta mitt absolut sista val, p.g.a kass prestanda.

Är det någon som kan ha en idé om hur man löser NFS problemet ?
Vill helst köra med denna lösning framför samba.

min exports ser ut så här ...
/share 192.168.1.0/24 (rw, async, insecure)

// andreas

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Smb på Linux är inte optimalt. Testa iscsi?

Permalänk
Skrivet av suck:

Smb på Linux är inte optimalt. Testa iscsi?

Misslyckas redan i tanken då det inte finns nåt vettigt filsystem som funkar i både Windows och Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suck:

Smb på Linux är inte optimalt. Testa iscsi?

iSCSI går bort eftersom jag dels behövar komma åt filerna direkt på servern (torrentflux brt), samt att det ochså skall gå at nås från en XP-maskin.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte provat NFS mellan Windows 7 och Ubuntu server, men jag kan mycket väl tänka mej att NFS inte är optimalt på Windows.

NFS ger dock ypperlig prestanda mellan 2st linuxburkar (enligt min erfarenhet) i alla fall.

Jag tycker ändå att samba passar bättre för fildelning mellan Windows & Linux, prova lägg till detta i din smb.conf:

socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

Annars om du vill, så kan du ju köra linux,typ Ubuntu på din kommande HTPC, och då kan du ju med fördel använda NFS mellan server & HTPC.

Funderar själv på att bygga en HTPC, och köra kombinationen Ubuntu/XBMC på den.

Permalänk
Medlem

Att ställa buffertar med socket options i smb.conf gör oftast mera skada än nytta enligt min erfarenhet. Detta är en kvarleva sedan Linux 2.2. Numera så skalas buffertar automatiskt i Linux och även i windows 7. Testa kommentera bort raden med socket options.

Jag tycker samba funkar bra mot Windows7. Får hastigheter uppåt 90 MB/s mellan min htpc med ubuntu samba server och Windows 7. Även mot FreeBSD och samba-server funkar det bra mot Windows 7, får även där hastighet på ca 90 MB/s över gigabitnätverk.

Däremot är samba segt mot ubuntu-klient och Windows XP klient. Behövs nyare Windows än WindowsXP på klientdatorn för att det ska bli fart på överföring mot sambaserver verkar det.

En lustig sak är att om jag sätter en dator med Windows 7 mellan min ubuntu-htpc och min Filserver med samba på FreeBSD så får jag högre hastighet när jag kopierar en fil via utforskaren på Windows 7 från sambaservern på ubuntu till sambaservern på FreeBSD än om jag kopierar direkt från ubuntu till FreeBSD på ubuntu-maskinen...

Nu ska det även finnas en NFS-klient i Windows 7 man kan prova, men jag har inte testat det ännu. Kolla här:
NFS Client for Windows 7