Frågor om en enkel filserver

Permalänk
Medlem

Frågor om en enkel filserver

Funderar på att bygga en liten server som jag kan ha i garderoben. Just nu har jag allt lagrat i min HTPC, men vill inte behöva ha den igång 24/7 pga elräkningen osv.

Det den ska användas till är att lagra fillmer / serier som streamas till HTPC'n i vardagsrummet och en WDTV Live i sovrummet, samt även köra torrents på.

Vill att överföringshastigheten ska vara någorlunda ok, och tycker jag inte behöver någon kryptering då den endast ska användas i hemmet.

Har tittat på 2 paket och vill gärna ha synpunkter. Största problemet är att hitta mini-ITX kort med tillräckligt med sata portar. Finns det verkligen bara 1 kort med 4 portar, och absolut inga med fler? ION lösning känns onödigt för det jag ska ha den till, och vad jag sett får jag en sämre processor då.

Paket 1:
Burk: Komplett.se - Fractal Design Array R2 Mini-ITX NAS
Moderkort: JME Data / GIGABYTE GA-D525TUD (rev. 1.x) - moderkort - mini ITX - iNM10

Paket 2:
Burk: Komplett.se - Fractal Design Array R2 Mini-ITX NAS
Moderkort: Komplett.se - ASUS AT5NM10-I, Intel®Atom D510
SATA: Komplett.se - Promise SATA 300 TX4 4P

Hårddiskar har jag redan.
Känns surt att behöva lägga ut 900kr för 4 extra sata portar i paket 2.
Behöver jag 4 GB minne eller räcker det med 2?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade kört på ett satakort sen in med ubuntu för att dela ut mappar.
2GB är mer än vad som behövs för filserver för hemmabruk.
EDIT: ett alternativ är att köpa 2st 2TB diskar. det bör räcka

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Blev tipsad om det här kortet: Zotac NM10-DTX WiFi - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort med integrerad CPU men efter att ha läst runt lite verkar inte alla sata portarna där fungera optimalt. En massa strul att få de 4 extra portarna att fungera.

Så blir nog att köra på paket 1 med 2 GB minne, och när behovet kommer köpa ett 2 portars kontrollerkort.

Permalänk
Medlem

Var läste du om problemet med NM10-DTX?

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har beställt nu iaf. Blev paket #1 med 2gb minne.
Kommer behovet av 2 till SATA portar får jag sätta i ett kontroller-kort helt enkelt.

Permalänk
Medlem

det där såg inte bra ut... nu förstördes mina drömmar om raid5 på det moderkortet

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.