Permalänk
Medlem

Ny dator för runt 10000kr

Hej!

Eftersom Civ5 precis kommit ut och min dator inte riktigt orkar med detta har jag bestämt mig för att det är dags att köpa en ny dator!

Jag behöver allting förutom hårddiskar och DVD.

Min tanke är att köpa en i5 760, 2*GTX 460 eller 1*GTX 480 samt något schyst RAM. I fallet med GTX480 tänker jag köpa till ett extra och köra SLI när det börjar bli svårt att få en bra i nya spel.

Det jag inte är säker på är om det är bäst att köra SLI eller inte med dessa. Min native upplösning är 2560*1440 så jag behöver en hel del kräm för att kunna köra spel.

Vad behöver man för nätagg för att driva hela paketet?

Om någon vänlig själ skulle kunna plocka ihop något bra så skulle jag bli överlycklig. Det var ju ett tag sen jag hade bra koll på hårdvarudjungeln!

Priset spelar ingen större roll bara det ligger runt 10000kr, gärna mindre. Någon tusenlapp mer eller mindre gör egentligen inget, jag vill bara ha en bra dator som jag inte behöver tänka på att uppgradera på ett tag!

Edit 1: Jag vill väldigt gärna ha Intel och Nvidia om det inte finns något väldigt bra anledning att köpa annat!

Edit 2:

Paket som jag tror passar bra! Vill gärna att någon tar en sista koll så allting ser ok ut. Framförallt om nätagget duger och allt får plats i chassit.

Är det något som bör bytas ut allmänt?

Behöver man köpa processorfläktar nuförtiden? Kylpasta?

Har jag glömt någonting?

En sista koll...
Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

SLI låter väl en del och värmer upp chassit mer. Kan vara värt att tänka på om man vill ha en tyst dator!

Sen kanske du kan uppgradera din befintliga dator med ett grafikkort, om processorn är okej. Har du funderat på att uppgradera istället? Du skriver dock inte vad du har för dator just nu.

Permalänk
Medlem

Angående SLI så har du nog helt rätt i detta! Tystheten spelar väl egentligen inte jättestor roll då den bara är igång när jag spelar. Bara det inte blir för varmt när man spelar i ett tag...

Jag tror tyvärr inte det är möjligt att uppdatera min dator. Jag har just nu ett 8800GT med 4GB RAM och en Core2Duo E6750. Det blir nästan att byta ut allting då så jag tänkte donera den till mina föräldrar istället!

Jag kommer ju dock använda hårddiskarna, DVDn och alla kingsaker som skärm och mus så det behöver jag i alla fall inte köpa!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att köra 8gb RAM istället? Kan ju vara skönt att ha i framtiden om inte annat.
Hittade detta paketet, dock står det inte så mycket om dom.
De kostar ju bara ~1,5k mer, det kanske är värt att kolla på i7 då?

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

Hm, jadu... Jag vet faktiskt inte. Vad blir prisskillnaden och prestandeskillanden mot 8GB eller i7?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

mitt 480gtx gick på 5400 dock var det ett ett kort men en mycket bättre kylare och lite klockat men jag ska pressa upp det yterliggare hade jag tänkt. Men det jag vill säga, du kanske ska utöka budgeten lite om du ska köra 480gtx.

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_681:

mitt 480gtx gick på 5400 dock var det ett ett kort men en mycket bättre kylare och lite klockat men jag ska pressa upp det yterliggare hade jag tänkt. Men det jag vill säga, du kanske ska utöka budgeten lite om du ska köra 480gtx.

Totala priset just nu är 11350kr. Med ett GTX 480 blir det bara några hundra till så det är inga problem... Men alla säger ju att 2*460 är bättre så jag tror jag kör på det!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Inaktiv

Varför 1600MHz på minnena?

Permalänk
Medlem

Lättare att klocka? Välinvesterade ~50kr eller vad skillnaden ligger på.

Nåt som bör bytas? Ptja, butik. Inet.se är billigast när det gäller det mesta, prispressa alltid innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför 1600MHz på minnena?

Jag har faktiskt ingen aning. Jag plockade lite från någon annans bygge. Är det inte bra?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:

Lättare att klocka? Välinvesterade ~50kr eller vad skillnaden ligger på.

Nåt som bör bytas? Ptja, butik. Inet.se är billigast när det gäller det mesta, prispressa alltid innan köp.

Kommer nätagget verkligen räcka då? Jag är lite orolig då jag kommer ha 3-4 HDD i den också!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Varför inte? Konsensus på både SweC och internet verkar ju vara att SLI är bra mycket bättre! Kollade en hel del tester som bekräftade detta. Finns det några problem med SLI?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jux2:

Lättare att klocka? Välinvesterade ~50kr eller vad skillnaden ligger på.

Nåt som bör bytas? Ptja, butik. Inet.se är billigast när det gäller det mesta, prispressa alltid innan köp.

Får du 708 (eller 780 kanske det var) till ~50 kr skillnad, bör du nog läsa om lågstadiematten.

Permalänk
Skrivet av Raven6z:

Varför inte? Konsensus på både SweC och internet verkar ju vara att SLI är bra mycket bättre! Kollade en hel del tester som bekräftade detta. Finns det några problem med SLI?

Det blir varmare i chassit, gtx460 är inte så bra på teslering och alla spel stödjer inte SLI, många gör säkert det.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."