Crysis gillar inte höga klockfrekvenser?

Permalänk

Crysis gillar inte höga klockfrekvenser?

Hej på er alla!
Jag testade att benchmarka datorn i sign lite. Körde CPU benchmark i crysis (1.2.1) med allt på Very High, 64-bit enabled Dx10, 1680x1050. Jag fick cirka 40 Fps.

Sen testade jag att överklocka lite med ett program som hängde med moderkortet (Turbo V). Gick upp till 3.8 Ghz. Då fick jag 38 Fps. Konstigt, tänkte jag och gick upp till 4 Ghz. Då fick jag ynka 36 Fps.

Jag testade att gå ner till 2.7 Ghz, och då fick jag 52 Fps (!).

Hur är detta möjligt? Är det crysis som inte gillar höga frekvenser, eller blir det nåt fel när man klockar med mjukvara så att resultaten blir felaktiga?

Mvh Alex

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du läser FAQ gällande överklockning
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Program bör man inte använda, även om det kan funka
Är oftast både lättare säkrare och stabilare om man gör detta från bios

Det du råkat ut för är antagligen att du har överklockat för mycket och datorn säger ifrån, troligen trottlar din CPU
Misstänker att du kör på CPU orginal kylare också, och gör du det får du rätta dig efter den och bara klocka lite eller inte alls

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

CPUn får en hög temp i 3.8 GHz och throttlar för att den inte ska ta skada.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Jag har inte stockkylaren. Och tempen går aldrig över 60c i spel när jag ligger på 3.6Ghz. Så trottlar gör den inte.

Det är inte precis lättare att göra det ifrån bios, eftersom man måste starta om datorn varje gång man gör en lite justering (Obs, jag har ställt den till 3.6Ghz i bios (21x 170, använder bara programmet när jag vill leka lite)

Grejen är den att mina fps blev liksom högre i takt med att jag sänkte frekvensen. Precis som om jag överklockade, fast omvänt!

Edit: Ska posta screenies snart

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Jag har inte stockkylaren. Och tempen går aldrig över 60c i spel när jag ligger på 3.6Ghz. Så trottlar gör den inte.

Det är inte precis lättare att göra det ifrån bios, eftersom man måste starta om datorn varje gång man gör en lite justering (Obs, jag har ställt den till 3.6Ghz i bios (21x 170, använder bara programmet när jag vill leka lite)

Grejen är den att mina fps blev liksom högre i takt med att jag sänkte frekvensen. Precis som om jag överklockade, fast omvänt!

Edit: Ska posta screenies snart

Kan också vara att CPU blir så ostabil att den ständigt räknar fel, vilket sänker prestanda rejält, även om den inte crachar programet, du måste göra stabilitets test också innan du kör vanliga program.
En CPU kan vara sval och fin, men samtidigt väldigt ostabil.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Med andra ord stabilitetstesta din processor med t.ex. linpack linx eller occt ett par timmar och se ifall klocken är helt stabil.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Med andra ord stabilitetstesta din processor med t.ex. linpack linx eller occt ett par timmar och se ifall klocken är helt stabil.

Så noob så är jag inte. Allt detta visste jag redan. Den är stabil i 3.8 Ghz, har testat flera gånger förr.

3Ghz

3.8Ghz

Jag kanske bör tillägga att jag får bättre resultat i bla Super Pi och LinPack av att överklocka. Det är endast crysis som det blir sämre i.

@ggustavsson Om jag sänker till 2.7 Ghz så får jag bättre resultat än vid tex 3Ghz. Jag tror inte att den räknar fel redan vid 3 Ghz.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Testade själv att klocka ner processorn till stock men blev föga förvånande sämre resultat.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Testade att spela lite, och inte bara använda benchmark, och det visade sig att spelet gick långsammare när jag underklockade. Dvs Crysis synkas på nåt vis med processorhastigheten som man har när systemet startas.

Problemet löst

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."