Tipsa fort om en linuxdist där allt fungerar direkt

Permalänk
Medlem

Tipsa fort om en linuxdist där allt fungerar direkt

Min kompis dator håller på att dö, han vet inte vad han har för hårdvara och har verkligen inga installationsskivor men han måste använda sin dator till diverse på internet.

I det stora hela så har jag inte tid att hjälpa honom med alla drivers, dessutom har han ingen XP/Vista/W7 skiva så det får blir linux för hans del.

Stationär, p4 2,6, 256MB ram

Jag behöver nu tips på en dist som det bara är att intallera sen funkar allt automatiskt, han vet inget om datorer så ju enklare allt blir desto bättre.

Vad tror ni om någon av dessa?

Debian
Linuxmint
Kubuntu
Ubuntu

Dessutom behöver jag tips på gratis brännprogram för isofilerna så han kan få datorn ominstallerad så fort som möjligt.

Permalänk

img burner brukar jag köra med till iso filer.. kör i lite lägre hastighet när jag bränner viktiga skivor.

ubuntu fungerar väl bäst av de och användar vänligast dock är det inte bara plugg and play

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ok exakt vad är det man måste pilla med för att han ska kunna surfa och tja se youtubefilmer, bilder, facebooka och sånt?

Permalänk

man kommer nog ut på nätet dock för att behövs se på klipp så tror jag man behöver dra hem filer. tror dock det rekomenderar vilka filer som behövs

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Linux Mint Debian Edition kanske vore något?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Ok själva operativet rekommenderar vad som behövs? Det skulle passa bra för honom, kan inte bli bättre.

är det här den du tänker på
Img burner free download
Download ImgBurn

ImgBurn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Linux Mint Debian Edition kanske vore något?

Ja jag vet inte, jag har aldrig använt linux, de jag radade upp är såna jag tankat hem för att testa själv någon gång i framtiden. Jag har för mig att jag hade bra anledningar till att jag tog just dom.

Permalänk

Det är rätt program..

Länge sen jag testade Ubuntu så kommer inte redigt ihåg.. har för mig det var rätt lätt att komma igång ändå om man läser lite..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ubuntu kommer funka bra, installera flash är ez-pz numera med, bara klicka på flashobjektet i firefox så kommer där en popup-walkthrough som laddar ner och installerar pluginen.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

ubuntu, sedan
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Permalänk
Medlem

Sedan är det väll inte alltid trådlöst nätverk kommer igång? kör han det kan det bli avancerat?

Permalänk
Medlem

Ja Ubuntu rekommenderas.
Om hans dator klarar att boota från USB så kan jag varmt rekommendera ett litet program vid namn UNetbootin,
Det gör ditt USB-minne bootbart med valfri (Linux) ISO och kan även ladda ner olika Linux versioner direkt till USB-minnet.
Hämtas här:> UNetbootin - Homepage and Downloads

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

Körde in skivan och valde att starta om, det kom upp gröna prickar det installerades, men sen kom det upp nåt om att det fanns 3-4 fel eller nåt, hann inte riktigt läsa vad det var, nu blinkar halva displayen i höjdled med vita ca 30 pixlar tjocka streck och har så gjort i 10 minuter, skivan sitter i fortfarande. En vanlig xp installation brukar ta 45min så borde jag oroa mig? var 5 blink eller nåt så ser man den där felmeddelande grejen en halvsekund eller så.

Linux mint 9

Permalänk
Medlem

Vi stängde av datorn och startade om med skivan i, sen valde vi att installera via menyn på skärmen, "install", 7 steg, sen kom den där grejan upp igen sen börjar det blinka. Är det normal installationsprocess att det blinkar eller?

(process :233): GLib warning **: getpwuid_r(): failed due to unknown user id (0. Sen ser jag inte resten.

Speech dispactcher configured for user sessions
______________________________________________ * starting common Unix printi
system: cupsd ______________________________________________________[OK

* pulseaudio configured for per user sessions
___________________________________________________Enabling additional executable
inary formats binfmt support____________________________________________[OK

* chacking battery state... _____________________________________________[OK

Försökte replikera det jag ser på skärmen innan blinkfestivalen börjar. Men som vanligt så blev det ju inte ens i närheten.

Permalänk
Medlem

Ubuntu måste ha 512MB ram står det på wikipedia, Linux mint 256 (funkar), Kubuntu 64MB (funkar).

Permalänk
Medlem

Jo skärmens lysdiod blinkar mellan grön och gul (vila?) när blinkfestivalen är igång.

Permalänk
Skrivet av Player2:

Min kompis dator håller på att dö, han vet inte vad han har för hårdvara och har verkligen inga installationsskivor men han måste använda sin dator till diverse på internet.

I det stora hela så har jag inte tid att hjälpa honom med alla drivers, dessutom har han ingen XP/Vista/W7 skiva så det får blir linux för hans del.

Stationär, p4 2,6, 256MB ram

Jag behöver nu tips på en dist som det bara är att intallera sen funkar allt automatiskt, han vet inget om datorer så ju enklare allt blir desto bättre.

Vad tror ni om någon av dessa?

Debian
Linuxmint
Kubuntu
Ubuntu

Dessutom behöver jag tips på gratis brännprogram för isofilerna så han kan få datorn ominstallerad så fort som möjligt.

Kör en vanlig ubuntu installation bara. Det är inte så svårt efter det.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på Xfce, LXDE, Fluxbox, Debian och KDE versionerna på Linux mint? Jag läser desktop enviroment, vad är ett desktop enviroment egentligen?

Vi testade kubuntu igår, men det fungerade inte heller, testade Mint 9 från CD och det fungerade men det var segt som sirap innan det kom igång, kanske är hand dator trasig? Lustigt nog kom man ut på internet utan att installera en endaste sak. Helt otroligt.

Permalänk
Medlem

Kör du Mint från CD är det långsamt. Det ni kan testa är att starta Mint från CD'n och sen använda installera-ikonen på skrivbordet istället, det ska fungera.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Player2:

Vad är det för skillnad på Xfce, LXDE, Fluxbox, Debian och KDE versionerna på Linux mint? Jag läser desktop enviroment, vad är ett desktop enviroment egentligen?

Vi testade kubuntu igår, men det fungerade inte heller, testade Mint 9 från CD och det fungerade men det var segt som sirap innan det kom igång, kanske är hand dator trasig? Lustigt nog kom man ut på internet utan att installera en endaste sak. Helt otroligt.

Öhh klart det är långsamt när det körs från CD, vad trodde ni? Installera det på disk så blir det en aning snabbare...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Ett desktop enviroment är bara hur opertivsystemet ser ut eller? Menyer och sånt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Player2:

Ett desktop enviroment är bara hur opertivsystemet ser ut eller? Menyer och sånt?

Svar JA.....

Lubuntu är ett utmärkt alternativ för den här burken.

https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu

Nedladdning:
http://people.ubuntu.com/~gilir/lubuntu-10.04.iso

Körs då med LXDE som DE
http://lxde.org/

Eller kan man enkelt ta en Ubuntu-standard installation och bara installera metapaketet för lubuntu eller lxde, sudo apt-get install lubuntu-desktop resp lxde

Sen loggar man bara ut och markerar användarnamn och byter session längst ner, lätt som en plätt....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Eller kanske peppermint OS (som i princip är Lubuntu med lite webapplikationer pålagt och ett stylat skrivbord).
Är utvecklare från Linux Mint som satt ihop det. De påstår att det ska funka direkt från start utan krångel...

Peppermint | Linux OS