Permalänk
Medlem

Serverrum. Vad behövs?

Ja, nu är det så att vi ska "bygga" ett serverrum i vårt projekt och jag är inte helt säker på vad som kommer behövas. SÅ min fråga är om det finns någon erfaren där ute som vet vad som behövs för ett komplett serverrum och tips på vad vi ska tänka på när vi bygger upp det.

Tack på förhand

Permalänk

Ganska stort spann du ber om.

Ska du bygga datorerna ocksa eller ska du bara bygga rummet? Eller ska du kanske bygga bade och?

Sen ska du ju ocksa veta att det inte ar varan uppgift att skriva ditt projektarbete. Men komma med generella tips och id'eer ar ju anledningen till att Swec finns

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Som TroNi säger är det ett ganska stort område. Beror ju helt på hur stort det fysiska rummet skall vara, vad datorerna behöver klara, Vad ni har för ekonomi med mera.

Permalänk
Skrivet av Milian.P:

Ja, nu är det så att vi ska "bygga" ett serverrum i vårt projekt och jag är inte helt säker på vad som kommer behövas. SÅ min fråga är om det finns någon erfaren där ute som vet vad som behövs för ett komplett serverrum och tips på vad vi ska tänka på när vi bygger upp det.

Tack på förhand

Det är ungefär som att skriva "Vi ska "bygga" ett garage till vårt projekt, vad behövs?"..

Om ni ska bygga ett "serverrum" så antar jag att ni behöver en server och ett rum?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Det är ungefär som att skriva "Vi ska "bygga" ett garage till vårt projekt, vad behövs?"..

Om ni ska bygga ett "serverrum" så antar jag att ni behöver en server och ett rum?

+1

Permalänk
Medlem

Spänningsmatning separerad från omgivningen, så inte en trasig maskin utanför drar "proppen" och det slocknar, lämpligtvis kompletterad med UPS.

Ventilation för att säkerställa att temperaturen inte skenar, kanske med AC vid behov.

Skärm och tangentbord och utrustning för att konfa maskiner och switchar, kanske en KVM förenklar ordentligt ?

Kabelstegar osv så man kan hålla allt strukturerat.

Låt inget stå på golvet, en vattenläcka från en AC blir dyr på det viset.. (ganska typiskt under sensommar med åskvädersdagar och extremt hög luftfuktighet...)

Ja det är väl det mest basic eller ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

En egen central, grupper utan jfb, jordat golv, bra kylning & ventilation....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jordat golv är väl ändå lite overkill i ett mindre serverrum ? Tycker man kommer långt med vristband vid ev service ? Men visst, det blir inte sämre..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Jordat golv är väl ändå lite overkill i ett mindre serverrum ? Tycker man kommer långt med vristband vid ev service ? Men visst, det blir inte sämre..

Pratar vi om att enbart ha ett stativ med en switch + en server så visst. Men om man ska satsa seriöst på att ha flera maskiner så ser jag inget negativt med det förutom kostnaden....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2