Permalänk

Server med XP

Jag skall sätta upp en dator för utdelning av film, musik m.m.
Har kikat runt lite i forumet om WHS och FreeNas m.m.
Skall bara ha den inom familjen med max 5 datorer anslutna och 4 1TB Diskar.
Vad jag kan läsa mig till så kräver både FreeNas och WHS att man formaterar diskarna så dom går bort direkt eftersom allt redan är fulltankat
Jag undrar varför man "måste" ha ett server Operativ eller rättare sagt varför duger inte en "vanlig" burk med t.ex. XP proffessional? Det borde väl duga att bara dela ut mappar och köra remote desktop mot XP för att sköta den? Jag antar att man inte kan köra RAID men det är inte intressant. FTP fungerar väl med externt prog om man vill köra det och de flesta andra funktioner som man kan behöva går väl att installera med tredje parts program.
Så frågan är vad missar jag med att inte köra ett server eller NAS program?

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem

Har du ingen disk som är tom måste du formatera en av dem och skapa en OS-partition. Varför skulle inte freenas kunna läsa ntfs/fat32? De flesta vanliga användare har ju det på sina diskar.
Xp är mer tungdrivet? Du kan inte skapa konton för att begränsa tillgången till mappar.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Har du ingen disk som är tom måste du formatera en av dem och skapa en OS-partition. Varför skulle inte freenas kunna läsa ntfs/fat32? De flesta vanliga användare har ju det på sina diskar.
Xp är mer tungdrivet? Du kan inte skapa konton för att begränsa tillgången till mappar.

Jag kan tänka mig att freenas inte kräver så mkt av datorn som XP men det är inget problem så länge jag inte tappar i filöverföringshastighet. Mappar i XP går väl att sätta restriktioner på om man vill men jag delar hellre upp det jag skall dela ut i olika mappar om jag vill hålla visst innehåll för några få.

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem

skulle aldrig någonsin ens tänka mig att köra xp på en server.

kör ubuntu server hemma o de funkar bra. Det är ju inte svårt att skaffa lite mer diskar så man har plats att flytta över en i taget o formatera... så gjorde jag för många år sedan när jag slutade med windows.

Permalänk
Medlem

Kör själv med en XP NAS/HTPC/Spelserver som jag kontrollerar med fjärrskrivbord, främst för videoprestanda och för att jag inte kan linux särskilt bra. Har inte haft några problem alls.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Går utmärkt att köra XP som enklare server och RDP för att administrera. Det du måste göra för att kunna ge olika behörigheter är att alla olika användare måste ha ett lokalt konto på datorn eftersom du inte ansluter till ett AD. dvs för alla användarkonton som finns på klientdatorerna måste det finnas ett identiskt på servern med samma användarnamn och lösenord

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk

Du kan ju köra Freenas ifrån en USB sticka om ditt moderkort stödjer det. Då slipper du helt att röra innehållet på dina diskar samt får ett betydligt bättre OS för ändamålet än XP.