Hur många chassi fläktar kan jag koppla in i detta moderkort?

Permalänk
Medlem

Hur många chassi fläktar kan jag koppla in i detta moderkort?

Hej! Jag har tänkt att bygga ett system med Asus M4A785TD-V EVO DDR3 - Inet.se som moderkort, och chassit jag ska använda mig av är Cooler Master Elite 430 - Inet.se och den har ju bara 1 fläkt installerad, så jag tänkte köpa till 4 fläktar 120mm , två på topp, en där bak, en på sidan. Men då kom jag på, kan jag ha så många? finns det tillräckligt med "plug ins" för det?

Permalänk

Hej, om jag minns rätt så finns det 3 fläkt uttag och sen 1 till cpun. Men du kan ju använda adaptrar så du kan koppla direkt på 4pin molex.

Permalänk
Medlem

Okok, får man med adaptrar när man köper moderkortet?

Permalänk
Medlem

är det någon skillnad mellan MSI 870A-G54 AM3 - Inet.se ?

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa fläktkontroller?

Permalänk

vad är det? å hur mycke kostar det xD

sry om jag snyltade tråden lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Varför inte köpa fläktkontroller?

Vad är det för något?

EDIT: såg nu var det var, men hur funkar det? Asså, fläktarnas kabel som följer med, gör man en förlänging av den med hjälp av fläktkontrollens kabel och kopplar man sedan in den helt vanligt i fläktkontrollen?

Permalänk
Medlem

Fläkt -> Fläktkontroller
Fläktkontrollerns 4pin molex -> nätaggregat

Permalänk
Medlem

jaha!, men når fläktarnas kablar så långt ? om man tänker på bakre fläkten, den måste ju tvärs över för att komma till fläktkontrollen

Permalänk
Medlem

Så det är alltså så lätt? Jag kommer ha 5 fläktar, 1 av dom kan jag ju koppla in i moderkortet, sen 4 resterande fläktar är bara att koppla in i fläktkontrollen och fläktkontrollen kopplas in i nätagget?

Permalänk
Medlem

Ja, precis så Det *ska* ju följa med förlängningssladdar till fläktkontrollern också.

Permalänk
Medlem

Kommer det funka att ha den fläkten som följer med kopplat in till moderkortet?

Och angående fläktkontroll installation, är det på samma ställe och samma sätt som man installerar DVD/brännare?

Permalänk
Medlem

Det lär funka till moderkortet ja Ja, man monterar i valfri ledig 5,25" plats (ibland extern 3.5", det står i specifikation).

Permalänk
Medlem

okok : ) Scythe Kaze Q 3.5 är ju den jag tänkt att beställa, vad menar du med extern? Är det mer komplicerat om den är 3.5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

okok : ) Scythe Kaze Q 3.5 är ju den jag tänkt att beställa, vad menar du med extern? Är det mer komplicerat om den är 3.5?

nej du har ju 2 externa 3,5" platser.

Permalänk
Medlem

Nä, samma sak egentligen men är mindre än en 5.25" plats. Brukar användas till t.ex diskett (gammalt...) och kortläsare

Bara som exempel: i undre 5.25"-platsen sitter en 5.25" till 3.5" adapter.
http://www.sweclockers.com/imagebank/200909/Fractal2_stor001....

Permalänk
Medlem

okok! Jag tror jag hajar nu asså Cooler Master Elite 430 - Inet.se Med 4x Revoltec 120mm Blå Transparent med Blå LED - Inet.se inkopplat i Scythe Kaze Q 3.5" fläktkontroller, Svart - Inet.se och den medföljande 140mm inkopplat in i moderkortet! Det låter fint va? Och fläkt kontrollen in i Nätaggregatet , det låter bra va?

Permalänk
Medlem

Det kommer nog funka utmärkt! Den där fläktkontrollern är 3.5" och chassit har ju 2 stycken externa 3.5" så det ska inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket alla (speciellt aluminium) men tack för alla svar, hjälpt som fasen! ni gav mig kartan ut ur labyrinten tack!!!

Permalänk
Medlem

Kul, lycka till!

Om någon kabel (mot förmodan) inte skulle räcka så finns det ju förlängningar, t. ex. Zalman EC1 3-pins förlängningskabel - Inet.se