Kalle Anka-kort - vad kommer den termen ifrån?

Permalänk
Avstängd

Kalle Anka-kort - vad kommer den termen ifrån?

Hej alla Swec:are.:)

Jag undrar varför man kallar kontokort som man bara kan ta ut pengar med i bankomater (men inte handla med i affärerna oavsett om terminalen är direktansluten mot bankterminalen eller inte) och inte är ett betalkort eller kreditkort kallas för Kalle Anka kort? Är det bara en term som någon har hittat på eller härrör den från något talesätt eller liknande?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Gör man? Det har jag aldrig hört.

Har dock hört att folk lägger till Kalle Anka innan olika saker om de tycker det är dåligt.
T.ex. att en bil har Kalle Anka- däck och cykelpumpar till stötdämpare.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timpa:

Gör man? Det har jag aldrig hört.

Har dock hört att folk lägger till Kalle Anka innan olika saker om de tycker det är dåligt.
T.ex. att en bil har Kalle Anka- däck och cykelpumpar till stötdämpare.

Ahaa(I) så kanske det är.:) Fler idéer någon?^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Finns det ens sådana kort?

EDIT: Kollade på min egen bank(handelsbanken) och där fanns det inget sådant kort att erbjuda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nmc:

Finns det ens sådana kort?

EDIT: Kollade på min egen bank(handelsbanken) och där fanns det inget sådant kort att erbjuda.

Verkar som att folk med KFM-abonnemang har sådana kort.:P (Enligt en del trådar:P)...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Första gången någonsin jag hör talas om det här fenomenet.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Åh! Jag trodde min familj var ensamma att använda "Kalle Anka" för att beskriva något som dåligt. Men ja, det är precis så det fungerar; ett "Kalle Anka"-kort är ett kort som inte riktigt är på riktigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Har hört custom-hojar kallas för kalle anka-hoj..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nystan:

Åh! Jag trodde min familj var ensamma att använda "Kalle Anka" för att beskriva något som dåligt. Men ja, det är precis så det fungerar; ett "Kalle Anka"-kort är ett kort som inte riktigt är på riktigt.

Är det inte på riktigt för att Kalle är en fiktiv figur eller?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Första gången jag hör det...

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nmc:

Finns det ens sådana kort?

EDIT: Kollade på min egen bank(handelsbanken) och där fanns det inget sådant kort att erbjuda.

De verkar ha blivit ovanliga på senare år: Uttagskortet ett minne blott - Bank & Försäkring - E24

Skrivet av MacEnkronan:

Är det inte på riktigt för att Kalle är en fiktiv figur eller?:)

Någon koppling till Kalle Anka-partiet kanske?

Permalänk
Medlem

Även här första gången jag hör det i det sammanhanget men som sagt det brukar benämnas i samband med att beskriva nånting dåligt. "Kalle Anka watt" inom bilstereovärlden där tillverkare blåser upp specsen på förstärkarna, samma med billigare nätagg...

Så jag kan tänka mig att man säger så eftersom det inte är ett "riktigt" betalkort, dvs knutet till VISA eller dylikt...

Permalänk

Finns det inte typ "Kalle Anka kupper" inom sportvärlden? Har för mig att jag har hört det. Typ skidor eller tennis eller vad det var

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk

Har bara hört kalle anka bil innan (dvs rediga skitsnikbilar)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Men... i min värld står iallafall Kalle Anka för något positivt? Det här var en dålig term, den tycker jag vi genast slutar med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalimac:

Men... i min värld står iallafall Kalle Anka för något positivt? Det här var en dålig term, den tycker jag vi genast slutar med.

Det kanske beror på att Mr. Duck himself är en klåpare och aldrig får till något på riktigt?:P (Och i förlängningen skulle det [indirekt] kunna antydas att de som använder "Kalle Anka-kort" är riktiga klåpare då de inte "får till" ett riktigt kort (kunder hos KFM etc. vad vet jag)?:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag hörde det först av en jobbar kompis till mig som körde med det för ett par år sedan, sen har jag själv börjat med det.. Dvs att "det där är ju lite kalle anka det där" eller "vilka kalle anka prylar". Alltså det går och säga om det mesta som är B eller kasst. Jag trodde det var nå lokalt inom Dalarna

Permalänk

Har aldrig hört detta i samband med konto-kort. Men Kalle Anka används ju som sagt ofta i mängder av sammanhang. Mitt jobb är tex allmänt kallat för "kalle anka fabriken" bland de anställda (Tidningstryckeri med mycket strul och oseriös ledning). Det innebär inte att något är direkt dåligt, utan snarare löjligt eller skrattretande dåligt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Bara för att förvirra ytterligare. Runtom mig brukar vi säga att min låtsasfarsa har en musse pigg klocka då han aldrig kan hålla tider.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

^^ Nja jag använder sällan något sånt uttryck. dock så blir jag förbannad på produkter som enbart är gjorda för designen och inte en tanke på hur de ska kunna användas och hängas upp etc.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-NILZ:

låtsasfarsa

Kalle Anka-farsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Kalle Anka-farsa?

Nä, bättre pappa än orginalet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.