Grafikkort fläkt trasig?

Permalänk
Medlem

Grafikkort fläkt trasig?

Helt plötsligt idag så slocknade skärmen och några sekunder senare la datorn av. Efter ett par uppstartningar fick jag fram en bild.

Nu efter jag har tittat runt lite i vissa program så ser jag att ett av mina grafikkort ligger på 70-75c idle. Den andra ligger runt 40c. Kan inte längre justera fläktens hastighet med catalyst. Det går men det händer inget. Det står också att den har 0-5% fläkt hastighet (dock i GPU-Z står det 50-70%). Jag kan också notera att jag hör vibrationsljud från grafikfläkten nu. Väldigt irriterande och låter absolut inte bra.

Jag kör alltså crossfire XFX 4890HD. Eftersom de är knappt ett år gamla tycker man inte att detta skulle kunna ske. Jag håller alltid koll på temperaturerna så att de ligger stadigt. Kanske bara att jag har en väldig otur?

Men frågan är nu då om det går att göra något åt detta? Jag vet inte ens om fläkten snurrar eftersom jag har två stycken vilket gör det väldigt svårt att avgöra på ljudet (ska ta bort ena och ta en titt efter denna tråd).

Permalänk
Medlem

ta ut det ena kortet, öppna sidan och kolla?
behöver ju inte vara så att fläkten dött, utan bara är blockerad av något, har hittat enhel del 'nattdjur' i mitt tidigare chassi (om man lämnar fönstret öppet på sommarnätterna.

du kan ju också snurra på båda fläktarna för att jämföra om det är något mer 'motstånd' i den som verkar trasig.

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Tackar, får väll ta och stänga av och ta en titt. förhoppningsvis så ordnar det sig fast jag skulle knappast tro det.

Permalänk
Medlem

Jag tog ur båda grafikkorten och tog märkte att grafikkortet med fläkt problemet hade en väldigt seg fläkt. Alltså att den kändes väldigt trög när jag snörrade försiktigt med fingret. Den andra gled på perfekt. Jag testade att köra med endast det (Problematiska) grafikkortet men då fick jag ingen bild och grafikkorts fläkten snurrade knappt (stod still i ett par sekunder sedan snurrade den något varv och repeterade igen). Som om något var i vägen eller att den tog emot något.

Blir nog att jag skickar in den på garantin. Kommer nog ta någon månad dock. Fast jag har ett kvar.

Permalänk
Medlem

Hej,Jag har samma problem .Jag kör med 2 st radeon 5850 grafikkort och en av dom snurrar fläkten inte på.Har kollat närmare på den och precis som du beskriver så är fläkten väldig trög som att den blockeras av något..får antagligen skicka in den oxo och se vad som händer .