Asus G53 och G73 med Geforce GTX 460M

Permalänk
Melding Plague

Asus G53 och G73 med Geforce GTX 460M

Komponentjätten Asus rullar ut två bärbara datorer riktade mot datorspelare på resande fot. Under skalet finns Nvidias färska grafikkrets Geforce GTX 460M.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter trevligt, har inte stor koll på laps men har hållit mig till ASUS på den fronten och aldrig ångrat det

Permalänk
Avstängd

Undra om dessa kommer med en 120hz skärm..

Permalänk
Medlem

Jahapp, någon större idè att byta upp sig? 460 med 1GB GDDR5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omii:

Jahapp, någon större idè att byta upp sig? 460 med 1GB GDDR5?

Om du gillar att bränna pengar ?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Om du gillar att bränna pengar ?

Vem gör inte det

Nja väntar nog med det, skillnaden verkar ju inte vara så stor.

Permalänk

WOW en Asusdator som inte har 1366 x 768. iofs, den upplösningen på en 17" skärm hade varit absurt

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Ugh, sånt där hemskt Apple-tangentbord.. Varför ska dom envisas med såna? :/

Permalänk
Skrivet av Zidern:

Ugh, sånt där hemskt Apple-tangentbord.. Varför ska dom envisas med såna? :/

e väl en smakfråga...personligen tycker jag att det är skönare med just sådana chiclet styles än utan... har inte tafsat på många apple, men vaio's tangentbord i 15,6-16 tums storleken är ganska sköna i sin feedback när man klapprar på dem..

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av znarkus-o:

WOW en Asusdator som inte har 1366 x 768. iofs, den upplösningen på en 17" skärm hade varit absurt

En bärbar dator för spel gynnas väl inte av höga upplösningar som ger mindre fps, därav de låga upplösningarna.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

En bärbar dator för spel gynnas väl inte av höga upplösningar som ger mindre fps, därav de låga upplösningarna.

Därför köper man en dator med grafiklösning som klarar högre upplösning Jag förstår ju att jag måste ha ett rejält kort för att köra crysis i full hd upplösning... Jag har inte råd att byta laptop igen så snabbt, men känner att med utvecklingen som pågår och allt fler spel får dx11 effekter är inte en dator med gtx 460m elller mr 5870 eller bättre längre överdrivet, för man är ju vid detta läget bortskämd med höga upplösningar... och de kostar som vad en halvtaskig burk kostade för 5-6 år sedan...

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

En bärbar dator för spel gynnas väl inte av höga upplösningar som ger mindre fps, därav de låga upplösningarna.

Vad menar du? Dessa bärbara för spel har ju hög upplösning, medan alla "vanliga" har låg.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av znarkus-o:

Vad menar du? Dessa bärbara för spel har ju hög upplösning, medan alla "vanliga" har låg.

Är väl iofs ganska subjektivt men att kalla 1600*900 för hög upplösning är väl ändå att ta i? 15" modellen har 1366*768 som är standard på det mesta i klassen.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av omii:

Jahapp, någon större idè att byta upp sig? 460 med 1GB GDDR5?

Du byter dock ner dig vad gäller spelprestanda, så nej ingen större idé

Permalänk
Skrivet av omii:

Jahapp, någon större idè att byta upp sig? 460 med 1GB GDDR5?

om du byter till gtx 460 sli så jo, inte annars

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant.

Äger sj denna laptopen. Men 460m är sämre än nuvarande 5870. Det ända pluset jag ser med det hela är att de kanske bli lite lättare att byta grafikkorts drivrutin. Asus har moddat ATIs drivers så det går inte att använda något annat än ASUS varianter. Vet att asus har haft mycket strul med att få igång vanliga ati drivers vilket har lett till problem med bsod, bios, backlit & turbo drive. Massor som slutar funkar.
Min laptop kör fortfarande standard driver som med följde som är ett halvår gammal. Trist att inte kunna byta driver utan problem. Men skitsamma datorn funkar snabbt å klockrent utan allt nytt å gott

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Medlem

Kan man inte få en 15" med 1600x900? Egentligen vill jag ha 13-14", och 17" är på tok för bökigt.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Skrivet av wingman92:

om du byter till gtx 460 sli så jo, inte annars

Visste inte att 460m SLI fanns på marknaden ännu, notera att vi pratar om laptops nu.

Permalänk

Men för en som inte har hunnit köpa en G73 ännu så blir det en svår fråga. G73 med i7 720 och 5870 eller i7 740 och gtx 460? Processorn är väl bättre men grafikkortet sämre. mer hd på den nya.
Försvinner de nuvarande när de nya kommer ut tro?

Permalänk
Medlem

Kan ju säga de att köra med en i7 över huvudtaget är overkill om du ska ha den till spel. Köpte 5870 med i5 och fick äcklig prestanda. Du blir INTE besviken på de med tanke på hur mör billigare det är. Ska du köra photoshop eller conventering program m.m. så kan i7 vara att rekommendera men inte annars.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk

Inte mycke spel för min del utan photoshop och videoredigering i full hd.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Du byter dock ner dig vad gäller spelprestanda, så nej ingen större idé

1Gb minne på 5870 och 1.5 på 460. Vilket kort är bättre för videoredigering?

Permalänk
Skrivet av Shepherd71:

1Gb minne på 5870 och 1.5 på 460. Vilket kort är bättre för videoredigering?

Beror på hur bra stöd programmet du använder har för grafikkortet du har i datorn. Är inte jätte insatt på det området, någon annan kanske är det ??

Permalänk

Kommer någon värre processor än 820 då? Någon som vet ang grafikkortsminnet om det skiljer mkt på de olika korten till videoredigering?

Permalänk
Medlem

Minnesmängden påverkar inte vid videoredigering.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

videominne

Skrivet av Hardware guy:

Minnesmängden påverkar inte vid videoredigering.

Varför heter det då videominne?

Permalänk
Medlem

Video kommer från latinet och betyder jag ser.
Du kan kalla det grafikminne eller grafikkortsminne som du själv använde ovan. Båda benämningarna är vanligare än videominne.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Nyheter

Någon som vet när de nya g73 kommer och vilka spec/priser de kommer att ligga i?

Permalänk
Skrivet av Shepherd71:

Någon som vet när de nya g73 kommer och vilka spec/priser de kommer att ligga i?

Sannolikt så kommer dom oprisvärda modellerna med blu-ray, jättedyr i7 cpu och onödigt mkt ram komma först, sen efter ett tag så kommer dom prisvärda modellerna. Som vanligt med andra ord, specs och priser kommer nog ligga i nivå g73 typ. Någon skillnad borde det vara för att skilja dom åt tycker man, rimligtvis borde gtx460m modellen hamna lite lägre i pris då den har lite sämre prestanda.

Samtidigt har jag lite svårt att tro att dom kan sänka mkt lägre än 12k som billigaste g73 ligger på idag.

En recension:

Review: Asus G73JW Notebook (GTX 460M) - Notebookcheck.net Reviews

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Du byter dock ner dig vad gäller spelprestanda, så nej ingen större idé

Skillnaden ska även vara så liten att den knappast ska märkas i spel. Vissa påstår även att Nvidias kort ska komma att bli snabbare efter ett tag?!...

Läst reviewen och tycker det dock är lite synd att de inte har gjort även ett test på Fps i Sc2 med Ati varianten?!
Och kan ju inte bara vara jag som ser att Nvidia kortet är bättre i vissa spel? Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Sandlådan 1.0 // CM 690 2 Advanced // Evga P55 FTW // i5 760 2.8 // Gigabyte 470 SOC // Corsair 4Gb 1600 // Samsung SpinPoint 1TB // Corsair 750HX