Permalänk
Medlem

Värt att vänta?

Sitter på en 9600GT:are just och har funderat på att gå över till Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB eller kommer det några nya kort inom kort? Min budget ligger på 2k~ just nu.

edit: Kan även tillägga att jag går över till Inet Uppgraderingspaket - 2,8GHz QC 6GB och har därför lite funderingar kring det hela. Hade mest tänkt lira CoD: Black Ops samt Crysis 2 (när det nu kommer) och vill helst ha en SLI säkrad framtid i 2år iaf.

Permalänk
Medlem

Värt att vänta är det nog aldrig när det gäller datordelar egentligen men just nu så tycker jag att 460 är ett bra alternativ.

Sen angående ditt kit så skulle jag rekommendera att köra på detta istället, i5 är lika bra när det gäller spel och du kan spara lite pengar där.

Om du har råd att gå upp lite är 470 ett prisvärt alternativ nu, tex: Sparkle GeForce GTX 470 1280MB inkl. Mafia2 - Inet.se

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

normalt sätt skulle jag hävda att det aldrig är värt att vänta, men just nu vill jag faktiskt påstå att så är fallet.

Nvidia släppte nyligen fermi-serien och det pågår ett för oss konsumenter ganska trevligt priskrig mellan AMD och nVidia just nu. Dessutom släpper AMD den nya 6000-serien om bara 1-2 månader (18nov om jag minns rätt) vilket bör kunna trissa ner priserna ytterligare, speciellt på fermi-korten.

så jag säger vänta, till november och köp ett nvidia, alt försöka fynda ett billigt 5800-kort när amd's nya serie kommer då dem komma droppa ganska mycket i pris!

Permalänk
Medlem

vänta kan man ju göra hur länge som helst då för där komemrj u nytt hela tiden Gå efter Nuet ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SM-LoD:

normalt sätt skulle jag hävda att det aldrig är värt att vänta, men just nu vill jag faktiskt påstå att så är fallet.

Nvidia släppte nyligen fermi-serien och det pågår ett för oss konsumenter ganska trevligt priskrig mellan AMD och nVidia just nu. Dessutom släpper AMD den nya 6000-serien om bara 1-2 månader (18nov om jag minns rätt) vilket bör kunna trissa ner priserna ytterligare, speciellt på fermi-korten.

så jag säger vänta, till november och köp ett nvidia, alt försöka fynda ett billigt 5800-kort när amd's nya serie kommer då dem komma droppa ganska mycket i pris!

Låter lite konstigt att ha ordet ned efter trissa ;). Trissa ned har jag aldrig hört.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter lite konstigt att ha ordet ned efter trissa ;). Trissa ned har jag aldrig hört.

Finns en första gång för allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

normalt sätt skulle jag hävda att det aldrig är värt att vänta, men just nu vill jag faktiskt påstå att så är fallet.

Nvidia släppte nyligen fermi-serien och det pågår ett för oss konsumenter ganska trevligt priskrig mellan AMD och nVidia just nu. Dessutom släpper AMD den nya 6000-serien om bara 1-2 månader (18nov om jag minns rätt) vilket bör kunna trissa ner priserna ytterligare, speciellt på fermi-korten.

så jag säger vänta, till november och köp ett nvidia, alt försöka fynda ett billigt 5800-kort när amd's nya serie kommer då dem komma droppa ganska mycket i pris!

Och vad som framgår är det lågprestanda(6800 som ersätter 5700 även hur ologiskt det nu må vara i nummerserien) som dom släpper först och det påverkar knappast priset på 5800-serien som ersätts först senare under 2011. Dessutom finns inget trovärdigt som skulle antyda att det är nåt annat än ren refresh för att komma ikapp nvidia på tesselation-området, utom möjligen GTX460 och GTX475? där man nallat på denna punkten som kommer att tappa när DX11 kommer igång på allvar. Allt annat om XX% snabbare än 4XX till xx% av strömförbrukningen är bara spam och material passande i SA av CD. Dvs som alltid, vänta kan man alltid göra men blir alltid blåst i slutändan.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Gamers:

Och vad som framgår är det lågprestanda(6800 som ersätter 5700 även hur ologiskt det nu må vara i nummerserien) som dom släpper först och det påverkar knappast priset på 5800-serien som ersätts först senare under 2011. Dessutom finns inget trovärdigt som skulle antyda att det är nåt annat än ren refresh för att komma ikapp nvidia på tesselation-området, utom möjligen GTX460 och GTX475? där man nallat på denna punkten som kommer att tappa när DX11 kommer igång på allvar. Allt annat om XX% snabbare än 4XX till xx% av strömförbrukningen är bara spam och material passande i SA av CD. Dvs som alltid, vänta kan man alltid göra men blir alltid blåst i slutändan.

Läs på.

De kort som ersätts först är Barts, som är en ombyggd Cypress.
5850 = 6870, 5830 = 6850

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillywalker:

Sitter på en 9600GT:are just och har funderat på att gå över till Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB eller kommer det några nya kort inom kort? Min budget ligger på 2k~ just nu.

edit: Kan även tillägga att jag går över till Inet Uppgraderingspaket - 2,8GHz QC 6GB och har därför lite funderingar kring det hela. Hade mest tänkt lira CoD: Black Ops samt Crysis 2 (när det nu kommer) och vill helst ha en SLI säkrad framtid i 2år iaf.

Skulle vilja säga att just nu är det ett rätt bra läge att köpa dator. Dom senaste 2 veckorna har priserna sjunkit en hel del pga av fallande dollarkurs bl.a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Läs på.

De kort som ersätts först är Barts, som är en ombyggd Cypress.
5850 = 6870, 5830 = 6850

Som jag har läst här på Swec blir det 5800 => 6900 och 5700 => 6800. Enlight AMDs pressmedelande ersätts 5700 först med 6800 och ett par månader senare kommer 6900 som ersätter 5800.

Men som sagt är nummer relativt ointressanta, det viktiga är prestanda-klassen får sin uppgradering med snabbare och strömsnålare kort innan årsskifte. Därefter intruduseras topmodelerna som troligtvis kommer att ta över prestanda tronen från Nvidia.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Antielefant

Med tanke på att Barts (68xx-serien) dels är pinkompatibel med Cypress (58xx) och 6870 och 5850 dessutom har helt identiska specifikationer...?

G92b någon?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Med tanke på att Barts (68xx-serien) dels är pinkompatibel med Cypress (58xx) och 6870 och 5850 dessutom har helt identiska specifikationer...?

Precis som 5770 har ungefär likvärdig prestanda som 4890. Så om SillyWalker orkar vänta så är nog Bart ett mycket bra köp.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Antielefant

Mjo, men det är ändå rätt häftigt att se att AMD gör en NVidia, skickar upp sin gamla upphottade GPU till nästa nivå och döper om den till mellanklass istället för prestandaklass

G92a (värsta kortet i 9000-serien), krympt och energioptimerad = G92b (mellanklasskortet i 200-serien)

Cypress, krympt och energioptimerat = Barts?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Läs på.

De kort som ersätts först är Barts, som är en ombyggd Cypress.
5850 = 6870, 5830 = 6850

Gör om gör rätt, Barts(68X0) ersätter 57x0 dvs budget.
AMD Radeon HD 6800 "Barts" fångas på bild - www.nordichardware.com