Nvidia berättar om förseningarna av Fermi

Permalänk
Avstängd

TL:DR sa han nått om varför dom ljög och visade upp en tom låda som dom påstod var en färdig fermi?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Känns som om detta inte borde kunna hända med tanke på företagets storlek...

Det är just sådant som kan hända när storleken ökar på ett företag

Permalänk
Medlem

Det där med att något faller mellan stolarna är lite intressant... alltid när jag har sett det irl så är det pga inkompetens eller bristande organisation. Jag har svårt att se att nvidia skulle ha en bristande organisation, däremot inkompetens är inte ovanligt oavsett företag, dålig person eller personer på vissa positioner och sen...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det största problemet med GF10* är att kretsen är för ineffektiv sett till både effektförbrukning och kretsyta. En stor krets är dyrare att tillverka än en liten krets och höga tillverkningskostnader betyder minskade vinstmarginaler om priset inte också går uppåt. Nvidia har varit aggressiva i sin prissättning och lagt sig på en nivå en bit under AMDs motsvarigheter. Om kretsarna dessutom är dyrare att tillverka, ja, då betyder det också att de gör en mindre vinst.

Det andra stora problemet med GF10* är förseningen. Och jag säger är eftersom hela serien inte lanserats än. Om man inte kommer till matchen förlorar man per automatik. Anledningarna bakom förseningen kan man bara spekulera i, men att det rört sig om både tekniska och (kanske framförallt) administrativa brister hos Nvidia kan nog ingen säga något om. ATi omstrukturerade och omprioriterade sin affärsmodell, det gjorde inte Nvidia. I efterhand kan man med enkelhet säga att ATi gjorde rätt och Nvidia gjorde fel.

Kan lägga in en slutkläm riktad till de som tar upp prestanda/pris:

Tror ni att Nvidia tycker det är bra att behöva lägga sig under konkurrenten i pris, trots likvärdig prestanda, för att kunna konkurrera? Nej, det gör inte Nvidia. Nvidia tycker att det är värdelöst. Varför? Jo, för Nvidia vill tjäna pengar. Mycket pengar.

Konsumenten bryr sig om prestanda/pris, men det säger absolut _ingenting_ om huruvida det är en lyckad grafikkortsserie eller inte. En dyr krets som säljs billigt är ett misslyckande för Nvidia. Ett lyckosamt läge för de som köper grafikkort, men för Nvidia är det ett misslyckande. Det betyder att man inte kunnat konkurrera med AMD på samma trappsteg. Det betyder att man fått ta minskade vinster för att inte tappa en större del av marknaden. Jag tror att alla kan säga att GF10* är ett misslyckande såhär långt sett till marknadsandelar. Bara att vänta på resultatrapporterna från AMD och Nvidia för att se vem som gått framåt och vem som gått bakåt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Det största problemet med GF10* är att kretsen är för ineffektiv sett till både effektförbrukning och kretsyta. En stor krets är dyrare att tillverka än en liten krets och höga tillverkningskostnader betyder minskade vinstmarginaler om priset inte också går uppåt. Nvidia har varit aggressiva i sin prissättning och lagt sig på en nivå en bit under AMDs motsvarigheter. Om kretsarna dessutom är dyrare att tillverka, ja, då betyder det också att de gör en mindre vinst.

Det andra stora problemet med GF10* är förseningen. Och jag säger är eftersom hela serien inte lanserats än. Om man inte kommer till matchen förlorar man per automatik. Anledningarna bakom förseningen kan man bara spekulera i, men att det rört sig om både tekniska och (kanske framförallt) administrativa brister hos Nvidia kan nog ingen säga något om. ATi omstrukturerade och omprioriterade sin affärsmodell, det gjorde inte Nvidia. I efterhand kan man med enkelhet säga att ATi gjorde rätt och Nvidia gjorde fel.

Kan lägga in en slutkläm riktad till de som tar upp prestanda/pris:

Tror ni att Nvidia tycker det är bra att behöva lägga sig under konkurrenten i pris, trots likvärdig prestanda, för att kunna konkurrera? Nej, det gör inte Nvidia. Nvidia tycker att det är värdelöst. Varför? Jo, för Nvidia vill tjäna pengar. Mycket pengar.

Konsumenten bryr sig om prestanda/pris, men det säger absolut _ingenting_ om huruvida det är en lyckad grafikkortsserie eller inte. En dyr krets som säljs billigt är ett misslyckande för Nvidia. Ett lyckosamt läge för de som köper grafikkort, men för Nvidia är det ett misslyckande. Det betyder att man inte kunnat konkurrera med AMD på samma trappsteg. Det betyder att man fått ta minskade vinster för att inte tappa en större del av marknaden. Jag tror att alla kan säga att GF10* är ett misslyckande såhär långt sett till marknadsandelar. Bara att vänta på resultatrapporterna från AMD och Nvidia för att se vem som gått framåt och vem som gått bakåt.

Mycket av vad du skriver må va sant men inget som har nån betydelse när jag väljer grafikkort,
personligen struntar jag i om Nvidia säljer med förlust då det i nuläget gynnar mig som konsument och jag får ett bra presterande kort till bättre pris än vad AMD kan erbjuda för tillfället....
detta kan skifta med ATIs 6xx-serie men det är absolut inget man kan ta för givet.....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Mycket av vad du skriver må va sant men inget som har nån betydelse när jag väljer grafikkort,
personligen struntar jag i om Nvidia säljer med förlust då det i nuläget gynnar mig som konsument och jag får ett bra presterande kort till bättre pris än vad AMD kan erbjuda för tillfället....
detta kan skifta med ATIs 6xx-serie men det är absolut inget man kan ta för givet.....

Det är klart att Nvidia finansiella och administrativa situation inte spelar någon roll för kunden (om man inte är fanboy då, men fanboys är inte de vassaste knivarna i lådan). Vad bryr vi oss om huruvida miljonerna regnar över Nvidias aktieägare? Det gör vi inte. Alls. Jag har inga pengar investerade i varken Nvidia eller AMD, för mig är det skit samma om AMD gör dubbla vinsten (taget ur luften) Nvidia gör per sålt chip. Men nu var det inte konsumenten mitt inlägg handlade om, utan om företaget.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan börja med att nämna att Fermi är endast GF100. Mina kommentarer i fetstil.

Skrivet av Zcenicx:

Google News-kategori för SemiAccurate :: News for the Everygeek Satire

Charlie Demerjian: Fermi only has a 1.7% production yield!
Verkligheten: Unfortunately for Charlie, google mistranslated を9月 as "sample of nine" when it actually should translate to "month of September".

Alltså ett misstag av Google, inte CD. CD hade uppgifter om att 7 av 416 kretsar fungerade vilket ger en yield på 1,7%. Hur en nia kan komma in och skapa uppgiften om 1,7% förstår inte jag. Låter mer som en 'fabricerad' myt där skaparen har räknat fel vilket får hela myten att falla platt.
Fakta är att nVidia säljer Fermi där hälften av alla cuda cores är deaktiverade. Det innebär att det finns GF100 med 33% färre aktiva cuda cores än vad GF104 har cuda cores. Det tolkar jag som att nVidia har en enorm stack med 'trasiga' kretsar. Att sälja bantade kretsar är ett effektivt sätt att få upp yielden. Kan resterande kretsar säljas som nyckelringar kan nVidia hävda 100% yield

Charlie Demerjian: Nvidia kills GTX285, GTX275, GTX260, abandons the mid and high end market.
Verkligheten: Umm... behöver jag ens kommentera?

GT200b nådde EOL lååång tid innan Fermi fanns att köpa i April 2010. Långt mer än ett halvår där de flesta handlarna inte kunde erbjuda mer än något enstaka GTX2xx bland alla Geforce 210-215-220. Men du kanske tolkade det som att överge prestandasegmentet för all evighet i din vilja att misskreditera CD?

Charlie Demerjian: Oak Ridge Cancels NVIDIA Fermi Based Supercomputer!
Verkligheten: Oak Ridge dementerade uppgifterna som helt felaktiga efter att the Inquirer ringde upp dem, superdatorn är i drift idag.

Är definitivt inte i drift. Om den vore det skulle det bli pressreleaser om att så är fallet. Senaste uppgiften jag kan hitta är från maj, och då ville ORL inte svara på om den höll på att byggas. Däremot sade nVidia PR sade att den inte var nerlagd.

Charlie Demerjian: Fermi won’t have tessellation and this means it won’t be DirectX 11 compatible!
Verkligheten: Vågar någon här påstå att Fermi saknar tesselisering?

Vet att CD i en artikel skrev att Fermi inte har dedikerad hårdvara för tesselering. Visa mig var han skrev att tesselering saknas.

Charlie Demerjian: CUDA is now obsolete now with open standards!
Verkligheten: Bias, CUDA är den världsledande GPGPU-standarden och är accepterad standard av både Adobe och Autodesk, som tillsammans har ca 85% av marknaden för mjukvara vilken kan utnyttja den fullt.

Med all säkerhet har både Autodesk och Adobe lagt mer än en kafferast på att få stöd för CUDA. När arbetet påbörjades hade nVidia säkert 60+% av marknade (IGP uteslutet) och CUDA var det enda alternativet. Att idag utveckla något för CUDA förefaller däremot meningslöst.

Charlie Demerjian: Evergreen has best architecture as compared to Fermi!
Verkligheten: Faktiskt väldigt fel, den är energieffektivare, men hela anledningen att Evergreen byggs om till Southern Islands är för att Fermi kör åttor om en Evergreen i det båda är byggda för - DX11.
Fermi å sin sida är inte effektiv i 40nm, men kommer antagligen att vara väldigt mycket samma krets i 28nm - dock då under namnet Kepler.

50% större, 50% mer energikrävande, lite bättre prestanda, yield som är så usel att fulla kretsar ännu ej lanserats och i botten kretsar med hälften av alla cores deaktiverade.
Anledningen till att NI lanseras är att AMD inte gjorde som nVidia efter G92, la ner allt utvecklingsarbete då konkurrenten låg långt efter.

Charlie Demerjian: NVIDIA is much bigger and has much more money to pay off developers and reviewers!
Verkligheten: AMD har enormt mycket mer pengar till sitt förfogande än NVidia, och är faktiskt närmare fem gånger så stora eftersom de också har hela processordelen - inte bara processortillverkningen, mind you. AMD är världens tredje största tillverkare av processorer till bilar, flygplan, mobiler, TV-apparater etc.

Yahoo Finance nVidia är värda 7.04B medans AMD är värda 4.61B.
Trots 2 förlustår bakom sig har nVidia en välfylld kassakista tack vare flera goda år i början på 2000-talet medans AMDs kassakista är tom och de har stora skulder att betala av. Hur du kan få AMD till att vara större och rikare är för mig en gåta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Kan börja med att nämna att Fermi är endast GF100. Mina kommentarer i fetstil. Yahoo Finance nVidia är värda 7.04B medans AMD är värda 4.61B.
Trots 2 förlustår bakom sig har nVidia en välfylld kassakista tack vare flera goda år i början på 2000-talet medans AMDs kassakista är tom och de har stora skulder att betala av. Hur du kan få AMD till att vara större och rikare är för mig en gåta.

Vilket aktiebolag lägger pengarna på hög? oftast betalas väl den största delen av vinsten ut till aktieägare. Sen har utveckling av fermi kostat väldigt mycket och jag tror knappast nVidia räknade med att få sälja den utan vinst, eller iaf minimal vinst. Så kistan var säkert välfylld efter 8 serien men efter det har dom inte haft mycket att komma med. Och jag tror deras kassakista visar det också.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Charlie Demerjian: NVIDIA is much bigger and has much more money to pay off developers and reviewers!
Verkligheten: AMD har enormt mycket mer pengar till sitt förfogande än NVidia, och är faktiskt närmare fem gånger så stora eftersom de också har hela processordelen - inte bara processortillverkningen, mind you. AMD är världens tredje största tillverkare av processorer till bilar, flygplan, mobiler, TV-apparater etc.

Han pratar om ATI här, Nvidia är större än AMD:s grafikkortsavdelning.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Vilket aktiebolag lägger pengarna på hög? oftast betalas väl den största delen av vinsten ut till aktieägare. Sen har utveckling av fermi kostat väldigt mycket och jag tror knappast nVidia räknade med att få sälja den utan vinst, eller iaf minimal vinst. Så kistan var säkert välfylld efter 8 serien men efter det har dom inte haft mycket att komma med. Och jag tror deras kassakista visar det också.

Alla?
Iaf alla som vill överleva mera än år till år. Iaf de bolag som jag har aktier i betalar inte ur största delen av vinsten eftersom de vill inte gå i konkurs pga de vet inte hur det ser ut de närmsta åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Han pratar om ATI här, Nvidia är större än AMD:s grafikkortsavdelning.

Varumärket ATI finns ju inte kvar?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Varumärket ATI finns ju inte kvar?

Därav "AMD:s grafikkortsavdelning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Därav "AMD:s grafikkortsavdelning"

Så, var kommer "han pratar om ATI här" ifrån? AMD bore ju varit enormt mycket större än Nvidia med tanke på att de även har processor delen....

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Så, var kommer "han pratar om ATI här" ifrån? AMD bore ju varit enormt mycket större än Nvidia med tanke på att de även har processor delen....

Fram till idag har AMD:s grafikkortsavdelning lanserat grafikkort under varumärket ATI, eller hur? Det är först i 6000-serien som de väntas använda AMD istället. Sen så är artikeln som Charlie postade inte någon ny artikel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Fram till idag har AMD:s grafikkortsavdelning lanserat grafikkort under varumärket ATI, eller hur? Det är först i 6000-serien som de väntas använda AMD istället. Sen så är artikeln som Charlie postade inte någon ny artikel.

Men dom har fortfarande varit en del av AMD koncernen eller hur? De är ju inte så att de blivit uppköpta iochmed 6xxx seriens lansering.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Så, var kommer "han pratar om ATI här" ifrån? AMD bore ju varit enormt mycket större än Nvidia med tanke på att de även har processor delen....

Hur räknar du storlek? Antalet anställda? Levererade kretsar? Huvudkontorets byggkostnad? Värdet på företaget?
nVidia värderas till 7.04B medans AMD värderas till 4.61B.

Edit:
Som jämförelse värderas intel till 108.14B

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Vilket aktiebolag lägger pengarna på hög? oftast betalas väl den största delen av vinsten ut till aktieägare. Sen har utveckling av fermi kostat väldigt mycket och jag tror knappast nVidia räknade med att få sälja den utan vinst, eller iaf minimal vinst. Så kistan var säkert välfylld efter 8 serien men efter det har dom inte haft mycket att komma med. Och jag tror deras kassakista visar det också.

Det finns en hel del bolag som lägger undan pengar för framtiden, det kan handla om att de verkar i en cyklisk bransch, att dom just nu har en bra pruduktfamilj men vetskapen om att några år behövs mycket kapital för utveckling, att dom vill expandera genom företagsuppköp, man kan använda pengarna till aktieåterköp, det finns alltså en mängd orsaker varför man inte bara delar ut pengarna till aktieägarna. Är pengarna kvar i bolaget så ökar ju värdet vilket ger en värdeökning på aktierna vilket iaf kommer aktieägarna till del så att det finns ingen naturlag att pengarna måste betalas ut. Så det är dags att sluta tro allt vad vänstern säger om aktieägare och företag. De flesta företag finns för att ägaren (de flesta bolag har bara en ägare och för den delen en anställd, dvs ägaren) skall ha ett jobb som dom själva kan påverka och ha en utkomst.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1ck0:

Och det är där jag tycker Charlie inte är den bästa att lyssna på för han är inte oberoende, utan gärna tar upp det dåliga om nvidia men inte rapporter om samma saker från AMD/ATI.

EDIT: Men jag måste hålla med om att det känns som att nvidia försöker hitta något att skylla på för att deras 4xx-serie vart försenad.

Sen vill jag be om ursäkt om jag lyckades startade något flamewar, var inte meningen, men jag är ganska kritisk till Charlie D's artiklar.

Kan hålla med om att Charlie har en hel del vinklade articklar om nVidia men om något företag förtjänar en arg journalist som jagar dem så är det faktiskt nVidia, deras strategier och upphausade PR trick retar verkligen gallfeber på mig ibland. Så maka söker kaka kan man säga. Sen har Charlie haft fel många gånger, men han har faktiskt oftare rätt. På något sätt lyckas han alltid hitta bra källor som läcker info åt honom och han är inte sen och publicera, så som grävande journalist är han grymt duktig på just grävet även om man önskar att han hade lite sakligare publicering.

Permalänk
Skrivet av H_Celine:

Kan hålla med om att Charlie har en hel del vinklade articklar om nVidia men om något företag förtjänar en arg journalist som jagar dem så är det faktiskt nVidia, deras strategier och upphausade PR trick retar verkligen gallfeber på mig ibland. Så maka söker kaka kan man säga. Sen har Charlie haft fel många gånger, men han har faktiskt oftare rätt. På något sätt lyckas han alltid hitta bra källor som läcker info åt honom och han är inte sen och publicera, så som grävande journalist är han grymt duktig på just grävet även om man önskar att han hade lite sakligare publicering.

Jag kan hålla med, Charlie lyckas ofta gräva fram ett ben och håller sedan envist fast vid det tills han fått fram en nyhet. Men själva publiceringen har ofta lite väl mycket personlig färg, mer som en kolumnist som vill skapa en debattartikel.

t.ex. jagade han fram nyheten att Nvidia hade hög returnrate på sina integrerade grafikkretsar när de hade 8xxx-serien, men sedan lade han till den personliga touchen att man sinom tid skulle se samma fel på de lite lägre serierna av de separata grafikkorten också. Det hade han inget belägg för och det hände sedan aldrig heller.

Det finns ofta belägg för grunden till artikeln, men sedan blir den lite väl hårt vinklad.

Jag tycker inte man skall avfärda det han säger, då han som sagt ofta har grund till det han säger, men man bör försöka sålla lite och inte tro att allt han säger är dagens sanning (liksom man bör vara skeptisk till vad Nvidias CEO säger, då han ofta skönmålar duktigt).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Men dom har fortfarande varit en del av AMD koncernen eller hur? De är ju inte så att de blivit uppköpta iochmed 6xxx seriens lansering.

Och AMD är fortfarande mindre än Nvidia.

Vart vill du komma?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Och AMD är fortfarande mindre än Nvidia.

Vart vill du komma?

Hit:

Skrivet av Zcenicx:

Charlie Demerjian: NVIDIA is much bigger and has much more money to pay off developers and reviewers!
Verkligheten: AMD har enormt mycket mer pengar till sitt förfogande än NVidia, och är faktiskt närmare fem gånger så stora eftersom de också har hela processordelen - inte bara processortillverkningen, mind you. AMD är världens tredje största tillverkare av processorer till bilar, flygplan, mobiler, TV-apparater etc.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Tror du att alla AMDs resurser står till GPU-avdelningens förfogan? Jag är ganska övertygad om att Nvidia plöjer ner mer pengar i R&D och marknadsföring än vad AMDs grafikkortsavdelning gör.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

kan man inte få se ett video klipp med Jen-Hsun Huang istället där han förklarar detta..?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Tråden har urartat en hel del...

Vad jag grubblar mer på den senare tiden är hur nvida kommer överleva om ett par år eller så. Då har cpu's integrerad gpu och lågpris grafikkort kan komma att bli helt dött då de inte behövs. Integrerade kretsar lika så förlorar sitt värde. Vad kommer då ske på grafikkortsmarknaden? Nvidia kan komma att gå under.. om de inte slår sig in på cpu marknaden. Det vore tråkigt om amd stod utan konkurrent på grafikkortsmarknaden.

Jag skulle därmed bli ganska förvånad om inte nvidia går ihop med något cpu företag eller köper upp ett.

Vissa skulle spåna i att intel skulle gå samman med nvidia i samarbete men intel har inget sådant behov över huvud taget så det kommer inte ske. Samarbete eller ej så måste nvidia få in pengar för att överleva och utveckla nya produkter och sådant hjälper inte något samarbete för.

Det blir intressant att se.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tror inte Intel är ett alternativ då dom redan nu ligger och pendlar på gränsen för att bli utsatta för USA's konkurrenslagar då man nog får anses ligga farligt nära en monopolsituation. En sak som kan påverka detta är givetvis hur väl de satsningar som görs på ARM baserade datorer slår ut och just det segmentet är väl ett som Nvidia kan vara kvar på även om det är ett getingbo med en mängd stora aktörer som egentligen är bra mycket starkare än Nvidia. Ett annat område är GPUGP där avanserna är betydligt högre, men även det kommer givetvis bli mer konkurrensutsatt iom att även jätten Intel har gett sig in på det.

Orsaken till att Nvidia inte lyckades med Fermi lanseringen som jag ser det är att man inte gjorde hemläxan som ATI gjorde med med RV470 (137mm²) (Nvidia använde mindre kretsar G210 57mm² och GT220 100mm²) och klantigt nog räknade med att en omogen tillverkingsprocess skulle klara av en så massiv kärna som GF100 och även dess mindre syskon får sägas vara. Hela lanseringen är företagsekonomiskt i grund och botten ett fiasko så här långt, GF104 GTX460 är större till ytan (367mm²) vilket då skall jämföras med 5850/5870 vilka landar på 334mm² vilket sammantaget med betydligt lägre utbyte (yield) leder till en oekonomisk produktserie. Beroende på hur Cayman och Barts som snart lanseras presterar så kan slutet av detta året och början på nästa precis som det gjort detta året se riktigt dåligt ut för Nvidia och det vill därför nästan till att man har ett par respins i bakfickan att dra fram.

Edit:
Nya rykten (Napoleon på Chiphell) placerar Barts som direkta konkurrenter till GTX460 och GTX470 vilket om det stämmer får sägas vara en ordentlig prestandaökning jämfört med den existerande 5770 serien.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Tråden har urartat en hel del...

Vad jag grubblar mer på den senare tiden är hur nvida kommer överleva om ett par år eller så. Då har cpu's integrerad gpu och lågpris grafikkort kan komma att bli helt dött då de inte behövs. Integrerade kretsar lika så förlorar sitt värde. Vad kommer då ske på grafikkortsmarknaden? Nvidia kan komma att gå under.. om de inte slår sig in på cpu marknaden. Det vore tråkigt om amd stod utan konkurrent på grafikkortsmarknaden.

Jag skulle därmed bli ganska förvånad om inte nvidia går ihop med något cpu företag eller köper upp ett.

Vissa skulle spåna i att intel skulle gå samman med nvidia i samarbete men intel har inget sådant behov över huvud taget så det kommer inte ske. Samarbete eller ej så måste nvidia få in pengar för att överleva och utveckla nya produkter och sådant hjälper inte något samarbete för.

Det blir intressant att se.

Jag tror nog inte att Nvidia kommer att gå i konkurs. Däremot tror jag att om de inte får sej in på processormarknaden så kommer de att överge några marknader. Grafikkort i de lägre prissegmenten t.ex. De har ju fortfarande kvar topskiktet, den professionella marknaden, chipsetmarknaden samt Tegra.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Jag tror nog inte att Nvidia kommer att gå i konkurs. Däremot tror jag att om de inte får sej in på processormarknaden så kommer de att överge några marknader. Grafikkort i de lägre prissegmenten t.ex. De har ju fortfarande kvar topskiktet, den professionella marknaden, chipsetmarknaden samt Tegra.

Toppskiktet och mellanskiktet sägs det var ganska lite pengar i.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Toppskiktet och mellanskiktet sägs det var ganska lite pengar i.

Joo, det är ju i det lägsta segmentet det säljs mest. Och det skulle ju betyda att Nvidia måste dra ner på utvecklingskostnaderna för deras framtida serier.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1ck0:

jag tycker journalister ska vara ... oberoende

Någonsin läst en tidning?

Just det

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.