Permalänk
Medlem

Inget namn än! (Bygglogg) G5 chassi

Tjaa,
Nu skall jag göra min första chassi mod och det skall införskaffas vattenkylning till.
Chassiet som skall göras om är Mac G5.

• Komponenter som skall användas:
- Moderkort: [ ]
- Processor: Intel i7 860 [x]
- Grafikkort: xFx Nvidia 285 GTX Black edition [x]
- Nättag: ? (obestämt) [Kanske sleev] [ ]
- Hårdisk: Samsung F1 500gb Samsung F3 1tb [x]
- (Ssd när jag har pengar) [ ]

• Vatten kylning (Kommer skriva exakta namn senare när jag vet vilket jag skall ha)
- Block
Processor [ ]
Grafikkort [ ]
(Moderkort) [ ]
- Pump [ ]
- Radiatorer 280mm [x]
- Radiator 280mm Slim [x]
- Fläktar 140mm x4 eller 8 [ ]
- Fläktar 120mm x1 [ ]
- Fläktstyrning [ ]
- Resovar [ ]
- Nipplar [ ]
- Slang (Svart) [ ]

• Att göra:
- Fästen i fronten för 280mm radiatorn [ ]
- Såga upp i toppen för 280mm radiator slim [ ]
- Komma på någon lösning för hårdiskarna [ ]
- Hitta någon plats för nättaget (Botten) [ ]
- Såga upp för moderkorts plåten [ ]
- Göra så det ser ut som baksidan är orginal [ ]
- Ny front USB ljudutgång [ ]
- Lacka chassiet [ ]
Här kommer det att komma upp massor med nya saker

Lite bilder på saker som jag har hunnit att göra!

Allt från mig just nu kommer mer senare
//Dahlin

namn bytte så det blir ett ordentliget namn :)
Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk

Väntar på fortsättningen och lycka till med bygget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Väntar på fortsättningen och lycka till med bygget.

Ja men vad trevligt
Själv väntar jag på mitt 100/100 bredband till min lägenhet för just nu sitter jag på mobil internet så håller på att få flippet just nu

//Dahl1n

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Namn: G5 Overside... Jag borde verkligen starta en namntråd lycka till, man ser inte dessa chassin på ofta

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Det här har stor potential! Får jag förfråga att du använder en 250mm reservoar istället? De är snyggare än 150mm, speciellt i ATX byggen.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Lycka till! kan bli riktig lyckat detta, ser fram emot resultatet

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Namn: G5 Overside... Jag borde verkligen starta en namntråd lycka till, man ser inte dessa chassin på ofta

Ja fast jag sitter just nu och tänker för vill ha något namn med färgen som jag skall använda på utsidan av chassiet men vill ju inte avslöja vilken färg det blir ännu hehe

Skrivet av sack:

Det här har stor potential! Får jag förfråga att du använder en 250mm reservoar istället? De är snyggare än 150mm, speciellt i ATX byggen.

JA du har helt rätt jag slängde mer in den för att veta positionen för resovaren
och du dessa chassina har väldigt stor potential men frågan är om jag kan lyckas utnyttja det, som sakt är jag ju en nybörjare och vill ju se mina färdigheter med detta projekt hehe

Skrivet av dbxxx:

Lycka till! kan bli riktig lyckat detta, ser fram emot resultatet

JA du det gör jag oxå och jag hoppas det blir som jag har tänkt

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Hmm.... G5 Sharp Edge?

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Dahl1n:

Ja fast jag sitter just nu och tänker för vill ha något namn med färgen som jag skall använda på utsidan av chassiet men vill ju inte avslöja vilken färg det blir ännu hehe

Skrivet av Skarhed:

Hmm.... G5 Sharp Edge?

Alltså, skaffa dig en tråd där man kan fråga dig om namn istället för att du ska gå och spamma ner varenda bygge. Han har inte bett om namnförslag och han vill ha ett namn som har med hans färger att göra. Färger som han inte tänkt att avslöja än. Så snälla, chill out for a sec eller skapa dig en egen tråd.

Skrivet av Dahl1n:

JA du har helt rätt jag slängde mer in den för att veta positionen för resovaren
och du dessa chassina har väldigt stor potential men frågan är om jag kan lyckas utnyttja det, som sakt är jag ju en nybörjare och vill ju se mina färdigheter med detta projekt hehe

Okey, my bad! Ta dig tiden och gör allt ordentligt så blir det nog riktigt bra. Träna samtidigt på att ta kort och lär dig presentera ditt bygge riktigt snyggt. Det är ofta det som gör störst skillnad mellan ett riktigt entusiast bygge och ett välbyggt bygge.

G5 chassina påminner en del av Lian Li v1000 serien på utsidan, fast med några relativt stora skillnader förstås. Finns nog mycket kul du kan göra. Finns mycket kul jag hade velat göra iallafall. Men lycka till och jag kan inte annat än erkänna att jag blir sugen att börja med någonting nytt när jag ser det här.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Citat:

Okey, my bad! Ta dig tiden och gör allt ordentligt så blir det nog riktigt bra. Träna samtidigt på att ta kort och lär dig presentera ditt bygge riktigt snyggt. Det är ofta det som gör störst skillnad mellan ett riktigt entusiast bygge och ett välbyggt bygge.

G5 chassina påminner en del av Lian Li v1000 serien på utsidan, fast med några relativt stora skillnader förstås. Finns nog mycket kul du kan göra. Finns mycket kul jag hade velat göra iallafall. Men lycka till och jag kan inte annat än erkänna att jag blir sugen att börja med någonting nytt när jag ser det här.

JA men du kunde ju inte veta att det var en prototyp eller så, hade ju inte skrivit ner det.
och jag har tyvärr bara min mobil som kamera, men den har 8.1 mpix men blir ju ändå inte som en system kamera. men jag skall göra så gott jag kan för att få bra bilder och skaffa något typ av stativ och något typ av mörker rum
Sedan så kan jag ha lite problem med att skriva en projekt logg då jag aldrig har gjort det tidigare men jag skall försöka så bra jag kan för att det skall vara intressant att följa.

Så skall sätta mig ner och läsa lite bygg loggar så jag får en bra grund att skriva från

//Dahl1n

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Hedersmedlem

Men trådar är ingenting om de inte innehåller folk som följer de
Därför ska jag följa detta

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Men trådar är ingenting om de inte innehåller folk som följer de
Därför ska jag följa detta

Underbart hehe
då skall jag väl göra en liten update för er som följer mitt lilla projekt som kommer ta sin lilla tid haha
//DAhl1n

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Lite nya bilder på vad som har hänt idag!

Idag har jag varit på Clasolson, Biltema och den lokala plåtmästaren.
Jag köpte lite slip papper och Diamant kap skivor för dremen och några små saker till min lägenhet på clasolson:D Sedan tog jag mig till biltema där jag köpte epoxi lim för aluminium och kemisk metall som skall användas till fram sidan och baksidan på chassiet.
Sedan köpte jag en liten aluminium bit som var en spill bit på plåtslagaren för 25kr och fick även med en liten metall bit som jag kunde träna på att gravera i :).

Sedan började jag att såga i ordning baksidan så jag kan sätta in min nya aluminium bit:

Efter att jag hade sågat ut den backsidan så började jag fila i ordning så att kanterna blev någorlunda raka, jag använde ett sågblad för att få en rak linje:

Här är aluminium plåten, och jag har skissat upp hur jag skall slipa och såga i ordning den:

Jag hade först tänkt att köpa en färdig moderkorts plåt från Lian li, men jag kände att det skulle bli mer personligt om jag gör det själv och jag kan få plats med 2st 80mm fläktar där back istället

//Dahl1n

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Vad är kemisk metall för nåt :S Låter farligt

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Skarhed:

Vad är kemisk metall för nåt :S Låter farligt

Är inte så farligt kan bli varmt om man blandar i för mycket hädare de är de ända som jag vet
Funkar på aluminium (har provat):)

Här:

Resultat av Googles bildsökning efter http://www.sjosport.se/bilder/upload/2/PP-Kemisk-Metall,100px.jpg

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Looking good
Keep it up!

Skrivet av Skarhed:

Vad är kemisk metall för nåt :S Låter farligt

Kemisk metall är helt underbart!
Funkar på nästan allt!
Sånt och PL400 (lim) ska man alltid ha hemma!

Har med kemisk metall lagat dammsugare, sparkcykel, källardörr, datorstol, mopedförgasare och lite annat!
Allt håller än efter ett par år

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Skrivet av Blackgoat:

Looking good
Keep it up!

Kemisk metall är helt underbart!
Funkar på nästan allt!
Sånt och PL400 (lim) ska man alltid ha hemma!

Har med kemisk metall lagat dammsugare, sparkcykel, källardörr, datorstol, mopedförgasare och lite annat!
Allt håller än efter ett par år

//BG

Provat det på fler områden än jag då
Ska testa att laga något mer med Plastic Padding (kemisk metall)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Vad är kemisk metall för nåt :S Låter farligt

Ja asså du kan död av det hehe
Näe det är grymt att använda till olika små saker som man skall laga som är metall

Skrivet av Mike.a:

Är inte så farligt kan bli varmt om man blandar i för mycket hädare de är de ända som jag vet
Funkar på aluminium (har provat):)

Här:

Resultat av Googles bildsökning efter http://www.sjosport.se/bilder/upload/2/PP-Kemisk-Metall,100px.jpg

Ja det är grymt

Skrivet av Blackgoat:

Looking good
Keep it up!

Kemisk metall är helt underbart!
Funkar på nästan allt!
Sånt och PL400 (lim) ska man alltid ha hemma!

Har med kemisk metall lagat dammsugare, sparkcykel, källardörr, datorstol, mopedförgasare och lite annat!
Allt håller än efter ett par år

//BG

Tack tack jag skall göra så bra jag kan för att det skall bli så snyggt som möjligt
Och shit du är ju proffs på kemisk metall nu då hehe
och ja kemisk metall och PL400 och 600 skall man alltid ha hemma för vet aldrig var som skall lagas

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk

Fan va nice! Detta ska följas. Alltid tyckt att det chassit är riktigt läckert

Permalänk
Medlem

Liten update!

Tjaa alla
Idag har det inte hänt mycket på projektet, men det som har hänt är att jag har köpt några små saker:
En plexi ruta som reflekteras i spegel på ena sidan och tänder man ljuset från andra sidan kan man se alla komponenter.
Som vissas på denna bilden:

Sedan har jag kanske lagt vantarna på två st Raptor Diskar på 150gb st som skall köras i raid om jag får dom för okej pris.

Det var allt för idag kommer troligen mer i helgen

//Dahlin

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Skrivet av Dahl1n:

LITE BILDER PÅ ETT COOLT CHASSI
//Dahlin

Coolt! Kan du ta en bild rakt från sidan så man ser lite mer än bara slangarna och CCFL-röret?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Får man fråga var du hittade det plexit?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Får man fråga var du hittade det plexit?

Han tonade nog plexit
Grymt fränt!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av of-doom:

Han tonade nog plexit
Grymt fränt!

Jo men tonade med film eller spray?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Jo men tonade med film eller spray?

Skulle tippa på film

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Coolt! Kan du ta en bild rakt från sidan så man ser lite mer än bara slangarna och CCFL-röret?

Inte mitt chassi visade bara hur plexiet speglar sig på ett ungefär

Skrivet av 4everapple1:

Får man fråga var du hittade det plexit?

PCMODSHOP dé MODSHOP voor alle MODDING van je PC hittar den inte på sidan längre faktiskt

Skrivet av of-doom:

Han tonade nog plexit
Grymt fränt!

Jag köpte en färdig skiva från Ac Ryan som redan var färdig tonad. lite dyrare men behöver ju inte oroa mig för bubblor och liknande.

Skrivet av 4everapple1:

Jo men tonade med film eller spray?

Skivan var köpt sådan.

//DAhl1n

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Uppdatering efter den värsta helgen på länge :(

Tjaa
Blev tyvärr ingen uppdatering i helgen då allt har gått riktigt åt helvete hela helgen.
Men det är inget som behövs ta här, men har i alla fall hänt lite på projektet.

Detta lilla som jag gjorde underhelgen tog på tok för lång tid för att när jag hade gjort klart ovansidan på plåten så går min dremel sönder, och efter som jag är student har jag inga pengar för tillfället att lägga på en nya dremel så kommer troligen projektet sakta ner ännu mer
Men jag skall försöka få fram pengar för att köpa en ny.

//Dahlin

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Sleeve :)

Tjaa alla
Idag fick jag hem lite sleeve från Sverige säljaren kallar sig SteFFo på Sweclockers och Djungelfoto på Tradera .
SteFFo´s Sleeve

Hans tradera konto:
Tradera
Och på Sweclockers:
Swec

Mdpc-x´s baby blå och Steffo´s sleeve:

Jag tänkte jämföra SteFFo´s sleev med mdpc-x sleeve.
Det jag kan säga är att SteFFoo´s sleeve är lika bra som mdpc-x sleev.
SteFFo´s sleeve är kanske till och med bättre än vad mdpc-x sleeve är för jag tycker mig känna och se att SteFFo´s sleeve är plattare och lite mindre så sladdarna precis får plats.
det blir lite jobbigare att få i sladden men det blir mycket mindre sladdar och bättre resultat tycker jag.
Så om ni söker sleeve testa SteFFo´s

//Dahlin

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

Hej vad använder du för program för att göra den fina modellen av apple chassit med var du ska ha sakerna?
Btw, mkt intressant med applechassi Kommer följas^^

Visa signatur

MIN DATOR --> CPU: Intel Core i5 750 2,66GHz | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB | HDD: Samsung 1TB | Moderkort: Asus P7P55D Pro | PSU: Corsair HX750W | GPU: PowerColor Radeon HD5870 | OS: Windows 7 Professional 64 bit | Chassi: Cooler Master HAF 922

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genzot:

Hej vad använder du för program för att göra den fina modellen av apple chassit med var du ska ha sakerna?
Btw, mkt intressant med applechassi Kommer följas^^

Haha inte så jätte nra bilder egentligen men skulle renderat dom oxå då blir det bättre
men jag använder google sketchup gratis versionen

//Dahl1n

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1