Permalänk
Medlem

Problem med Cpun sjunkt i effekt

Hallå, jag har en Athlon II X4 640 som jag köpte för nån månad sen, så nu i helgen så testade jag en funktion som fanns på moderkortet (ett ASUS M4A79XTD EVO) vilket va EPU-4 Engine. Jag satte på "max power saving mode" och nu har den fastnat på 0.8Ghz istället för 3ghz.
På bilden nedan visas Ai Suite som visar problemet, de va från början 200 x 15

Permalänk

lite mer information om datorn skulle vara bra om man ska kunna komma på felet, operativ system mm.
jag skulle testa avinstallera epu-4 engine och i bios aktivera enable cpu control

Permalänk
Medlem

Operativ system: Xp 32 bitar
Grafikkort:Asus nVidia Geforce 260 gtx
Nätagg:AXP 630 watt.
Minnen: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

jag har suttit och kollat på både AMD Overdrive(inte rört nått för jag är inte bra på sånt) och AI suite, då har dom nån gång hoppat upp till orginal hastighet och sen gått ner till 0.8. vet inte om de kan hjälpa på nått sätt.

Ska testa att göra de om jag hittar

Permalänk

brukar stå enable silent, normal, turbo mode när det gäller asus moderkort, rekomenderar att köra på turbo för lägre temp på cpun. kolla om du hittar det i bios. värt att testa om det är programmet som har klockat ner cpun.

Permalänk

kom på en annan grej har du auto inställt i bios så går volten ner när du inte gör något, samt mhzen på cpun , men om du gör något krävande borde volten gå upp och mhzen testa att köra en benchmark

Permalänk
Medlem

cool'n'quiet i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasw90:

kom på en annan grej har du auto inställt i bios så går volten ner när du inte gör något, samt mhzen på cpun , men om du gör något krävande borde volten gå upp och mhzen testa att köra en benchmark

allt va på auto när jag kollade på Cpu inställningarna i bios. ska kolla om jag kan få in turbo.

Skrivet av SayZk:

cool'n'quiet i bios?

den va avstängd tror jag...

Permalänk
Medlem

de va cool'n'quiet som va på och borde ha ökat effekten men inte gjort de värkar de som :S
Men det funkar bra nu när jag stängde av de

Jag tackar så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

Cool&Quiet är en bra funktion som man bör försöka ha på om man vill att datorn ska spara ström. Det är meningen att hastigheten ska gå ner när processorn inte jobbar, så 800 MHz verkar rätt tycker jag. Menar du att den inte gick upp till normal hastighet när du kör något tungt, t.ex. videokompression?

Är själv lite sugen på att skaffa en Athlon II X4 640 till servern. Det är C3 revision på dem väl?

Permalänk

tycker det låter helt rätt. min cpu går med ner i hastighet när jag inte gör något. för att sedan när jag använder den så åker den upp igen till den hastigheten den skall ha.

tycker det är riktigt bra sparar väldig ström vi surf mm.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4