Datorn tar låååång tid vid boot...Bios slött!?

Permalänk

Datorn tar låååång tid vid boot...Bios slött!?

Har ett lustig problem med min dotters dator....nyligen har den börjat ta lång tid vid uppstart...den fastnar i booten. Moderkortet är ett gigabyte MA-770-UD3 rev.1, tillsammans med en AM3 X3 720 BE och Corsair 667 mhz minne DDR2 (2x1024 samt 2x512). Bioset var innan F5...så jag körde Clear Cmos på maskinen.
Ingen förbättring...tänkte att Bioset var korrupt...laddade in nytt Bios F8....ingen skillnad. Har skifftat plats på minnes modulerna.Ingen skillnad...blir knäpp...vad är problemet...tar 2 min vid boot...först laddas Biosbilden(Gigabyte reklamlogga)....ingen mer händer om jag....tar 2 min....då laddas disken...
Har bytat satakontakt och använder annan sata ingång på mobot. Ingen skillnad...
Någon som vet...eller har något förslag....skall jag montera om processorn?

Minnena körs i Dualchannel...enligt info program i 335 mhz...det blir ju rätt då (2x335=670=667mhz).

När man väl är inne i Windows (Xp 32) så är allt ok...inget är slöt där...kör jag 3D Mark 06 får jag normala värden...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla i bios så att den står på snabb boot. Sätt gärna bootordningen på det sätt du vill att den skall starta, alltså ev utan diskettstationssök, och hdd först

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ok...borde heta quickboot...eller?

No...finns ingen parameter för snabboot...HDD ligger först...ingen skillnad....tar bort Bootloggan...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Har du testat med andra minnen, alternativt bara 1gb-stickorna? Hade felsökningshelg nyss med polarns dator som verkade smått förstoppad. Tog 10 minuter o boota skiten till Windows. Bytte Ram-minnen så var den tillbaka till sitt glada jag igen.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Kolla efter quickboot som föregående talare tipsade om.

Sen så kan du testa inaktivera samtliga ide/pata kontakter i bios (om du inte använder dom dvs).
Jag har själv varit med om en dator som stod och sökte efter ide enheter väldigt länge trots att inga var anslutna
(det hade aldrig varit någon ide-enhet ansluten till den datorn heller).
Jag ändrade från "auto" till "none" på samtliga ide/pata inställningar i bioset och den bootade mycket fortare.

Edit: Stäng även av sata portar du ej använder dig av, bara för att utesluta att det inte är något sådant den söker efter.

Permalänk
Medlem

Updatera till senaste BIOS? Sen bör ju quickboot vara enabled och rätt HDD satt som först i bootpriorirty. Du kan även gå in i msconfig (start>kör>msconfig) och under uppstart välja en timeout time på 5 sekunder istället för 30, klicka på avancerat och välj att den ska starta på alla tre CPU cores.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Kolla efter quickboot som föregående talare tipsade om.
Sen så kan du testa inaktivera samtliga ide/pata kontakter i bios (om du inte använder dom dvs).
Jag har själv varit med om en dator som stod och sökte efter ide enheter väldigt länge trots att inga var anslutna
(det hade aldrig varit någon ide-enhet ansluten till den datorn heller).
Jag ändrade från "auto" till "none" på samtliga ide/pata inställningar i bioset och den bootade mycket fortare.

Du är inne på problemet...hittade det precis....min dotter har en gammal IDE...DVD...den hittar inte den...när jag stängde av bootloggan såg jag att den fastnade vid söker efter IDE-enheter...
Kan inte trycka ut släden på den...sönder eller någon kabel som lossnat...får öppna och se:)

Hittade felet!

IDE-DVDn var död...dog av hög ålder!:) Hade dock en till när jag bytte tillden bootade den på 3 sek!
Tack för hjälpen!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Du är inne på problemet...hittade det precis....min dotter har en gammal IDE...DVD...den hittar inte den...när jag stängde av bootloggan såg jag att den fastnade vid söker efter IDE-enheter...
Kan inte trycka ut släden på den...sönder eller någon kabel som lossnat...får öppna och se:)

Hittade felet!

IDE-DVDn var död...dog av hög ålder!:) Hade dock en till när jag bytte tillden bootade den på 3 sek!
Tack för hjälpen!

Vad skönt att det löste sig!