NEC Multisync PA231W – 23 tum och IPS-panel

Permalänk
Melding Plague

NEC Multisync PA231W – 23 tum och IPS-panel

Japanska NEC släpper en ny 23"-skärm med högkvalitativ IPS-panel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Även om den riktar sig till proffs så är priset löjligt.

Permalänk
Medlem

75% av Adobe RGB låter väldigt lite i mina öron, brukar det inte röra sig om 98-100% med IPS-skärmar?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Avstängd

Köp hellre den jag har då.

Permalänk
Medlem

Är fortfarande nöjd med min bärbara med (test visar nästan, specat 100%) Adobe RBG. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Är fortfarande nöjd med min bärbara med (test visar nästan, specat 100%) Adobe RBG. xD

Fy, glad att jag slipper sitta vid en sådan laptop ärligt talat...

100% AdobeRGB på annat än 'proffsskärmar' och skärmar med riktigt och vettigt sRGB-läge är en pina i min mening. Om man nu inte har skärmen för väldigt specifikt användningsområde, vilket en normal laptop inte har direkt ofta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Du får ju Dell U2711 för det priset, som visar 96% av Adobe RBG, är 27", bättre upplösning och snygg design. Dessutom Dells superba support. Denna är ju löjligt prissatt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Du får ju Dell U2711 för det priset, som visar 96% av Adobe RBG, är 27", bättre upplösning och snygg design. Dessutom Dells superba support. Denna är ju löjligt prissatt.

Hmm jag ser den endast för 11,000:- Var finns den så billigt?

DELL Dell UltraSharp U2711 69 cm (27") platt widescreenskärm med PremierColor : Datorkomponenter | Dell Sverige

edit: oj, jag hittade den sorry ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Väldigt dyr? 75% aRGB låter lite, aldrig sett någon skylta med så låga värden iaf

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Du får ju Dell U2711 för det priset, som visar 96% av Adobe RBG, är 27", bättre upplösning och snygg design. Dessutom Dells superba support. Denna är ju löjligt prissatt.

Dells superba support?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Fy, glad att jag slipper sitta vid en sådan laptop ärligt talat...

100% AdobeRGB på annat än 'proffsskärmar' och skärmar med riktigt och vettigt sRGB-läge är en pina i min mening. Om man nu inte har skärmen för väldigt specifikt användningsområde, vilket en normal laptop inte har direkt ofta.

Har inte sett något bättre bland bärbar, Vaio F12Z är gjord för multimedia/Redigering inom bildbehandling. Den gamla Vaio AW serien har tänkt just för fotografer och den va på 140%.

Tänkt nu att min är Hårdvaru kalibrerad också, annars så är det pissbild som alla andra bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Har inte sett något bättre bland bärbar, Vaio F12Z är gjord för multimedia/Redigering inom bildbehandling. Den gamla Vaio AW serien har tänkt just för fotografer och den va på 140%.

Tänkt nu att min är Hårdvaru kalibrerad också, annars så är det pissbild som alla andra bärbara.

Att den är tänkt för en sak innebär inte nödvändigtvis att den är bra på det, dock ökar ju förutsättningarna rätt rejält.

Så F12Z stödjer hårdvarukalibrering via skärms LUT med andra ord? Har lite svårt att tänka mig det ärligt talat. Sen, om den är seriöst riktad till den målgruppen så bör den ju ha en icke TN-panel?

Hög andel av färgrymden utan tillgång till kalibrering via LUT eller sRGB-lägen som fungerar korrekt är ett Gissel i min mening, och inte bra till mycket förutom PR.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem

Designen är skrämmande lik min MultiSync 2690WUXi, men prestandan kan knappt jämföras om jag inte läser helt fel. Känns som en mellansegmentskärm som riktar sig till väldigt specifika grupper. 23" känns relativt litet idag.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

75% av Adobe RGB låter väldigt lite i mina öron, brukar det inte röra sig om 98-100% med IPS-skärmar?

Paneltypen har inget med färgrymden att göra. Och bara för att något har stor färgrymd betyder inte att det är bra. För många så är en stor färgrymd något som är klart negativt.

Sen är det oerhört tragisk med 16:9 på en IPS skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Att den är tänkt för en sak innebär inte nödvändigtvis att den är bra på det, dock ökar ju förutsättningarna rätt rejält.

Så F12Z stödjer hårdvarukalibrering via skärms LUT med andra ord? Har lite svårt att tänka mig det ärligt talat. Sen, om den är seriöst riktad till den målgruppen så bör den ju ha en icke TN-panel?

Hög andel av färgrymden utan tillgång till kalibrering via LUT eller sRGB-lägen som fungerar korrekt är ett Gissel i min mening, och inte bra till mycket förutom PR.

Hårdvarukalibrator med t ex med en spyder elite, kan vara syftningsfel. Men nära 100% är det vid kalibrering Kar inga problem med t ex betraktningsvinklarna. Färgskiftningar med överexponerat ljus förekommer nära 180 grader.

Mattskärm med CCFL belysning. Den sparkar min då dyra PVA i p****n. xD Men har inte sett bättre i bärbart, förutom i en HP probook för 50k med ips. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Hårdvarukalibrator med t ex med en spyder elite, kan vara syftningsfel. Men nära 100% är det vid kalibrering Kar inga problem med t ex betraktningsvinklarna. Färgskiftningar med överexponerat ljus förekommer nära 180 grader.

Mattskärm med CCFL belysning. Den sparkar min då dyra PVA i p****n. xD Men har inte sett bättre i bärbart, förutom i en HP probook för 50k med ips. xD

Jo, men ändringarna kalibratorn gör är i slutändan en kompromiss om du inte kan göra en riktig hårdvarukalibrera via skärmens LUT. Ofta leder detta till felaktiga färger och banding i sRGB-kalibrationen i fallet att det är en 'AdobeRGB-skärm'.

Det poängen var, sen.. vad för PVA har du?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jo, men ändringarna kalibratorn gör är i slutändan en kompromiss om du inte kan göra en riktig hårdvarukalibrera via skärmens LUT. Ofta leder detta till felaktiga färger och banding i sRGB-kalibrationen i fallet att det är en 'AdobeRGB-skärm'.

Det poängen var, sen.. vad för PVA har du?

Bra att veta.

Samsung 920T, står bara PVA i speacarna. Visst är den gammal men men den sparkar mina andra NYA och dyra TN monitorer i p****n. xD Many nut crackers here.