Skapa nätverksenhet, med personliga mappar till olika användare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2007

Skapa nätverksenhet, med personliga mappar till olika användare?

Hejsan!

Jag funderar över hur man skapar en nätverkshårddisk (I Windows OS), som i det hela är delad med alla mina datorer i hemmet, men där varje dator dessutom har en mapp som är "personlig" som bara den datorn kommer åt.

Går detta med t.ex Windows 7, eller måste man använda Windows Server? (Har för närvarande Windows Server på min Serverdator, men funderar på att installera Windows 7, för enkelhetens skull, då jag är oerfaren i Server OS.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Man kan ställa in vem som får göra vad i mappen med knappen behörigheter på fliken dela ut om man kollar egenskaperna för en utdelad mapp. Mappen som alla har åtkomst till delar man ut till alla och mappen som bara en person får komma ut delar man endast ut till den personen. Det gäller alltså mera rättigheter till personer än till datorer (vilket är bra då en person kan sitta vid olika datorer och en dator kan ha flera användarkonton). För att det ska funka bra så gäller det att personerna har varsitt användarkonto på datorn som delar ut mappen och att de har samma användarnamn och lösen på datorn de jobbar ifrån.

Edit: Sitter just nu med WindowsXP, minn inte hur det ser ut i Win7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av SupaBeast:

Hejsan!

Jag funderar över hur man skapar en nätverkshårddisk (I Windows OS), som i det hela är delad med alla mina datorer i hemmet, men där varje dator dessutom har en mapp som är "personlig" som bara den datorn kommer åt.

Går detta med t.ex Windows 7, eller måste man använda Windows Server? (Har för närvarande Windows Server på min Serverdator, men funderar på att installera Windows 7, för enkelhetens skull, då jag är oerfaren i Server OS.)

Du borde kunna göra det i windows 7, men jag rekommenderar FreeNAS, då sköts allt via ett webGUI och är perfekt för den oerfarna Server adminen. Kolla in det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2007

Okej, tack så jättemycket för svaren!

Ang. FreeNas, går det att installera program i det också? Jag skulle vilja ha en Teamspeak 3 Server på min server nämligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Maj 2006

Windows Home Server ska du kolla närmare på.

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2007

Okej, men det är inte möjligt att få Windows 2008 R2, att dela ut såhär, som tydligen är ganska lätt att ställa in Windows Home Server att göra:
Exempel:
Hårddisk E: på Servern, delad till alla med "Read Access"
I Hårddisk E, finns det en mapp för klient dator 1, klientdator 2, osv.
Mappen för klientdator 1, kan enbart klientdator 1 komma åt osv.
I varje klientdator är Hårddisken E, även ansluten som nätverksenhet.

Någon som orkar ge sig in på att berätta hur det skulle gå till? Jag har nämligen tillgång till just Windows 2008 R2, men inte Windows Home Server och är inte så sugen på att lägga ut ytterligare på att skaffa det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av subaru_impreza:

Windows Home Server ska du kolla närmare på.

+1. Så smidigt och suveränt med diskpool med automatisk redundans.

4930K @ 4.4GHz | 32GB @ 2400Mhz | 2080Ti | LG 34UM95 | HE560, Pre Box S2D & Arcam rHead
Sonus Faber Venere 3.0 | 2*XTZ 10.17 | RX-A2070 | Emotiva XPA3 3*200W | Samsung JS9505 65" |