Permalänk
Medlem

En nödvändig uppgradering!

Hejsan!

Efter två år med gamla riggen var det dags för en nödvändig uppgradering.

Fick i tisdags nya grejerna och började genast packa upp.

Gamla riggen:
CPU: Intel C2Q 9550
Moderkort: Asus P5Q Pro
RAM: Corsair Dominator 1066MHz 2x2GB
PSU: Xigmatech 850W
Chassi: Fractal Design R2
GPU: Powercolor 4870 1GB

Nya:
CPU: AMD 1055T
Moderkort: Asus M4A88TD-M EVO
RAM: Corsair XMS3 1600MHz
PSU: Cougar 550W
Chassi: Inget, kommer i nästa uppdatering!
GPU: Ett gammalt, hederligt 7800GTX 256MB i väntan på AMDs nya serie.

Den här datorn är byggd för att vara liten och kraftfull. Det är därför jag kör med ett mATX moderkort och bara 550W på PSUn.

Att göra:
[X] Inhandla chassi till bygget.
[-] Inhandla kylning för överklockning av CPUn. Kommer bli en Noctua NH-C12P SE14.
[-] Nytt grafikkort.

Bilderna är tagna med en Canon EOS 1000D med 18-55mm objektiv i halvtaskigt ljus tyvärr.

En nödvändig uppgradering!

Permalänk
Medlem

Kör du utan chassi ATM eller?

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hörde att du skulle köpa ett Lian Li PC-V351B det blir nog riktigt najs sen, gillar det chassit starkt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Hörde att du skulle köpa ett Lian Li PC-V351B det blir nog riktigt najs sen, gillar det chassit starkt.

+1

Litet, funktionellt, stilrent, underbart.

Permalänk
Medlem

FAIL med ESD-påsen under moderkortet. Ta bort den innan det hinner bli ngt fel på grejorna!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Fint galleri!(y) men har hört att man måste höja volten på minnena eller det var inte dem?:o

Har också uppgradeat min burk och ha ett 7800gtx men jag stod inte ut länge så tog 8800 gtx från min andra dator i väntan på 6xxx kanske;)

Visa signatur

||Intel core i5-760 @4,2ghz || Asus p7p55d le || 2x2 gb 1333mhz || 1x1tb 1x500gb || Gtx 570 || Haf 912+ || CM silent pro 700w||
Kylning EK Supreme HF Acetal Ek 240mm radiator+120mm EK dcp 2,2 combo. EK Gtx 580 Acetal-Nickel.
http://www.sweclockers.com/galleri/7238-h2o-my-white-love

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Kör du utan chassi ATM eller?

Syns inte det i galleriet?

Skrivet av AlbertMwugabi:

Hörde att du skulle köpa ett Lian Li PC-V351B det blir nog riktigt najs sen, gillar det chassit starkt.

Jajamen, det hoppas jag också på.

Skrivet av Lambi:

+1

Litet, funktionellt, stilrent, underbart.

Det som var tanken! Om slangarna räcker så smäller jag säkert i en H70 med.

Skrivet av ajsp:

FAIL med ESD-påsen under moderkortet. Ta bort den innan det hinner bli ngt fel på grejorna!

På vilket sätt är det fail? Den gör ingen nytta men den för ingen skada heller, det är bara en till distans till kartongen atm. Speciellt då den inte har kontakt med något annat som alstrar ESD.

Skrivet av Toobe-x:

Fint galleri!(y) men har hört att man måste höja volten på minnena eller det var inte dem?:o

Har också uppgradeat min burk och ha ett 7800gtx men jag stod inte ut länge så tog 8800 gtx från min andra dator i väntan på 6xxx kanske;)

Tack!
Nej, det va hastigheten på dem. Mina kördes i 1.65V hela tiden men däremot så kördes dom i 1333MHz. Det var jag tvungen att ställa upp till 1600MHz manuellt.

Permalänk

riktigt nice 5p, men nätverkskortet, är det att rekommendera för lååångt avstånd?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut , ska bli trevligt hur allt blir senare Ser lovande ut iallafall

MVH

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oboyegott:

riktigt nice 5p, men nätverkskortet, är det att rekommendera för lååångt avstånd?

Om det är över 20m så brukar jag aldrig rekommendera W-Lan, det är för mycket som signalerna ska igenom för att det ska vara effektivt tyvärr. :/

Jag har ungefär 10m i ett vanligt hus och för det skulle jag rekommendera det alla gånger.

Skrivet av HerrKanin:

Ser bra ut , ska bli trevligt hur allt blir senare Ser lovande ut iallafall

MVH

Jajamen! Kommer bli riktigt skönt att få hem chassit nästa vecka, då kan jag dra igång på riktigt med bygget.

Permalänk
Skrivet av Iprenen:

Om det är över 20m så brukar jag aldrig rekommendera W-Lan, det är för mycket som signalerna ska igenom för att det ska vara effektivt tyvärr. :/

Jag har ungefär 10m i ett vanligt hus och för det skulle jag rekommendera det alla gånger.

Jajamen! Kommer bli riktigt skönt att få hem chassit nästa vecka, då kan jag dra igång på riktigt med bygget.

ok ska nog satsa på detta isf sitter nu på ett D-Link DWL-G510 Airplus G som inte har tillräckligt bra räckvidd :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av oboyegott:

ok ska nog satsa på detta isf sitter nu på ett D-Link DWL-G510 Airplus G som inte har tillräckligt bra räckvidd :/

Har för mig att jag har ett sånt liggande nere i mitt garage. ^^

Men om du har 10m i ett vanligt hus så rekommenderar jag det verkligen för dig.

Permalänk
Skrivet av Iprenen:

Har för mig att jag har ett sånt liggande nere i mitt garage. ^^

Men om du har 10m i ett vanligt hus så rekommenderar jag det verkligen för dig.

är nog mer än så men får som sagt satsa D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iprenen:

Syns inte det i galleriet?

Jo men jag fick för mig att du hade nåt gammalt chassi

Skrivet av Iprenen:

Det som var tanken! Om slangarna räcker så smäller jag säkert i en H70 med.

Även om jag hade mina fördomar mot H50 så kan jag inte klaga på min H70, den är snygg iaf.

Skrivet av Iprenen:

Tack!
Nej, det va hastigheten på dem. Mina kördes i 1.65V hela tiden men däremot så kördes dom i 1333MHz. Det var jag tvungen att ställa upp till 1600MHz manuellt.

Antar att du vet om det här, men att det står 1600MHz på minnena betyder att dom kan köras i 1600MHz, mina dominator körs i 1333MHz också om jag inte klockar.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Beställ lådan nu och hämta ut den på lördag ist så slipper du vänta!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Beställ lådan nu och hämta ut den på lördag ist så slipper du vänta!

Javisst, det skulle jag säkert kunna göra. Bra idé faktiskt, det gör ju inget om den ligger på uthämtningsstället i en eller två dagar direkt.

EDIT: Beställt

Permalänk

Var det verkligen ett sånt lyft ifrån din gamla rigg med Q9550? Funderar själv på att uppgradera till en i7 950 men är det verkligen ett lyft i spel? Kör ju min i 3,4GHz och alla spel jag lirar flyter på utmärkt i 1680x1050, är nog bäst och satsa på grafikkort?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Var det verkligen ett sånt lyft ifrån din gamla rigg med Q9550? Funderar själv på att uppgradera till en i7 950 men är det verkligen ett lyft i spel? Kör ju min i 3,4GHz och alla spel jag lirar flyter på utmärkt i 1680x1050, är nog bäst och satsa på grafikkort?

Jag kände ett otroligt lyft från min Q9550. Inte i själva spelen utan i program vid sidan om. Att rendera en film tar t.ex. inte alls lika lång tid som det gjorde förut.
Spelen i sig har jag inte riktigt kunnat prova då mitt grafikkort flaskar som f*en men skulle gissa på att det är högre än tidigare i vilket fall.

Så om du bara spelar så kan du stanna kvar på Q9550 och köra på nyare GPU.

Permalänk
Entusiast

Du kommer bli GALEN på processorkylaren när den varvar upp. Jag satte iofs på en H50 på min 1055. Men kylaren satte jag på en gammal 3400+ som jag skulle skeppa iväg. Den överröstar det mesta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Du kommer bli GALEN på processorkylaren när den varvar upp. Jag satte iofs på en H50 på min 1055. Men kylaren satte jag på en gammal 3400+ som jag skulle skeppa iväg. Den överröstar det mesta...

Yep, därför jag satte på "Silent" profilen på den för då låter den ingenting. Sen så är processorn så sval ändå så jag har inga som helst problem att den håller på och varvar upp och ner.

Permalänk

Ser bra ut.. Dock hade ajg bytt ut CPU kylaren på direkt Sen dragit lite clock dessutom så kommer detta system rulla på bra.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ser bra ut.. Dock hade ajg bytt ut CPU kylaren på direkt Sen dragit lite clock dessutom så kommer detta system rulla på bra.

Om du läst min beskrivning på albumet så kommer det senare.
Däremot så väntar jag ikapp min ekonomi och sen känns det även lite omotiverat att klocka en 1055T till 3.8+GHz med ett 7800GTX

Permalänk
Medlem

Pluspoäng för likadant chassi

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Permalänk

Riktigt fint resultat tycker jag:) tänkte bara fråga om du har lust att mäta hur stort utrymme du har från processorn upp till nätagget:P är intresserad av att skaffa ett likadant chassi men måste vet om den har plats för min Noctua kylare som kräver ca 125mm (12,5 cm) höjd ovanför moderkortet.:)