Hej min AMD Phenom ii 955 visar 800mhz klockhastighet?

Permalänk

Hej min AMD Phenom ii 955 visar 800mhz klockhastighet?

Hej

jag vet inte varför, jag e ny, men jag tankade CPU-Z och den visar att jag har 800mhz

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/------------------hej.png

vad beror det på??? kan det varit pga utilityn EPU, jag hade den först, sen avinstallerade jag den, den underklockar etc. för att spara el. ska den inte visa 3.2ghz hela tiden??? eller är det meningen att den e 800mhz o klockar upp när man använder CPU?

Permalänk

solved, den visar 800 i idle, 3200 i load. solved

Permalänk
Medlem

stäng av cool 'n quiet i BIOS görs trådar om detta stup i kvarten SÖK!

processorn klockar ner sig när den inte behöver jobba... Inget att oroa sig för den går upp i fart när det behövs!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Den ska nog klocka ner sig till den nivån, när energispar funktionen är aktiverad

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Du bör stänga av cool n quiet eller ställa in i ströminställningar på "alltid på" annars klockar prollen ner sig och det suger

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Du bör stänga av cool n quiet eller ställa in i ströminställningar på "alltid på" annars klockar prollen ner sig och det suger

Om man har sin dator på hela dygnet runt så är det bättre att ha det aktiverat för att minska elkostnader. Sen försämrar inte detta prestandan på något sätt utan det höjs vid load.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Om man har sin dator på hela dygnet runt så är det bättre att ha det aktiverat för att minska elkostnader. Sen försämrar inte detta prestandan på något sätt utan det höjs vid load.

ah okej, tack för svaren! så om det e onödigt att stänga av den, så kan jag lika gärna ha den på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Om man har sin dator på hela dygnet runt så är det bättre att ha det aktiverat för att minska elkostnader. Sen försämrar inte detta prestandan på något sätt utan det höjs vid load.

Jag har satt min dator på "minimal power management" vilket kickar igång QnQ på min dator och har det på nätter/går i väg en längre tid från datorn.
Så det är bra för elkostnaderna, men sätt den på "Alltid på" när man ska spela eller göra något för att inte datorn ska vara seg som ett helvete.
Då jag märkt att det tar typ 2sec för QnQ att märka att det behövs bättre prestanda, och så fort man tabbar ner från ett spel ska den hoppa till "sparläge" och sen när man tabbar upp ska den hoppa tillbaka, och detta tar sina sekunder.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb