Permalänk
Medlem

HTPC / Emulator box i NES chassi.

Mitt NES har haft olika skepnader genom åren, först som glädjespridande spelmaskin jag fick på julafton av far min, många år senare blev det en DVD-Spelare innanför skalet, innan det fanns små fina mini-ITX kort till vettig peng. (för alla vet ju att det inte går att låta saker vara... )

Senaste inkarnationen har detta : http://www.sweclockers.com/galleri/5876-... galleriet att tacka för inspirationen, all cred till Snabelost3.

Bilderna börjar med några kort på dvd-spelaren, innan jag slet ut den till förmån för ny hårdvara.

Hårdvaran ifråga är -

Moderkort: ASUS AT3IONT-I Deluxe - Komplett.se - ASUS AT3IONT-I Deluxe, Intel®Atom330
Valet föll på detta pga. bra rescensioner och inbyggd bluetooth och WLAN, skulle enligt rykten klara 1080p material bra.

Minnen: Crucial DDR3 1333MHz 2GB KIT, CL9 - Komplett.se - Crucial DDR3 1333MHz 2GB KIT, CL9
Såg i efterhand att dessa var overkill å det grövsta, då moderkortet inte stöder över 1066mhz, men wtf, sånt händer.

Fläktar: Fractal Design 50mm Silent och Fractal Design 40mm Silent fläkt - Komplett.se - Fractal Design 50mm Silent Fläkt - Denna har gått sönder, låter som ett jävla tröskverk. Skall reklameras...
Komplett.se - Fractal Design 40mm Silent Fläkt
Tänkte ta en 60mm också, för att prova vilka som funkade bäst, men då den inte fanns i lager skippade jag den i sista stund.

HDD: Western Digital Scorpio 250GB 5400RPM - Komplett.se - Western Digital Scorpio 250GB 5400RPM
Den billigaste 2.5" hårddisken komplett hade. Skall enbart ligga operativsystem och lite emulatorer på, allt media streamas från nasen. Funkar ok. (har en likadan i XBOX360;t, funkar ok där med... )

Mus/Tangentbord: Logitech diNovo mini - Komplett.se - Logitech diNovo Mini
Grym mus/tangentbordskombination. Klockrent till mediacenter!

(NAS: QNAP TS219P. QNAP Systems, Inc. ( TS-219P Turbo NAS ) - Quality Network Appliance Provider , Komplett.se - QNAP TS-219P Turbo NAS 2-bay with iSCSI NAS;en har inget med bygget att göra som sådant, men det kanske är intressant att vet var mediat strömmas från.)

UPDATE!!

Xbox 360 dongle: DealExtreme: $11.53 Wireless Controller Gaming Receiver for Xbox 360 (Black)
För att kunna köra med mina trådlösa Xbox 360 kontroller istället för att ha kablar över hela vardagsrummet. Funkar faktiskt grymt bra.

Kortläsare: Clas Ohlson Internetbutik
Gör sitt jobb, varken mer eller mindre.

Programvara -

Operativsystem: Windows 7 Pro 32bit. - Hade en extra licens, annars hade det nog blivit XP. Har hittils funkat bra med emulatorer och XBMC.

MediaCenter: XBMC vers. r33778 Dharma Beta2. Väldigt bekvämt mediacenter med bra hårdvaruaccelerering.

SNES Emu. : ZSNES - Nedladdat från The Emulator Zone - Your Source for Emulation!

NES Emu. : JNES - Nedladdat från The Emulator Zone - Your Source for Emulation!

N64 Emu. : Project64 - Nedladdat från The Emulator Zone - Your Source for Emulation!

Playstation Emu. : eSPXe - Nedladdat från The Emulator Zone - Your Source for Emulation!

Övrigt: Logitech SetPoint med uber-options för att kunna ställa in alla knappar på tangentbordet som jag vill, ESET NOD32 antivirus - Prestandasnålt antivirus.

Prestandan är utmärkt, streamar 1080p material trådlöst från nasen till XBMC utan ett enda lagg eller ryck! Vissa emulatorer laggar till ibland, men det skyller jag mer på kompabilitet mot Win7 än på hårdvaran.

Tack för mig och vidare till bilderna!

Permalänk
Medlem

Vajert! 5 poäng.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

5p!

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

'en tackar 'en tackar! Glöm för allt i världen inte att kolla in Snabelost3;s galleri! Jag stal ju faktiskt det mesta rakt av från han! Men jag säger som Lt. Commander Data: I have been told that imitation is the highest form of flattery, eller fritt översatt: Imitation är högsta formen av komplimang så jag hoppas han tar det så han med!

Permalänk

Tjusigt! 5 utdelade poäng

Permalänk
Medlem

Extremt sexigt, har en 8-bitars stående i sommarstugan... Kanske ska ta hem den och bygga en HTPC av den? Klar 5:a!

Permalänk
Medlem

Har du en fullt fungarande 8-bitars med spel till tycker jag att du ska vårda den ömt! Mitt var faktiskt defekt redan när den blev till en dvd-spelare, så jag hade inga betänkligheter ang. den här modden, men enlig mig borde du ta tillvara på ett fungarande nes! Over and out för ikväll.

Permalänk

Ser bra ut vill med ha något sånt tur man har ett bränt NES ståendes.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

TIPS: Kör Boxee istället för XBMC, det ser mysigare ut ;P

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Fy feeejn va tufft!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

TIPS: Kör Boxee istället för XBMC, det ser mysigare ut ;P

Då ska jag ge det ett försök. Vet du om hårdvaruaccelereringen fungerar bra? Annars fallerar 1080p...

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ge mig ordentligt med kritik och och förslag! Dissa gärna lösningarna och ge mig idéer till bättre varianter! Och motivera gärna betygen, vare sig det är låga eller höga.

Permalänk
Medlem

Du borde kolla in programmet Maximus Arcade, där har du en snygg interface till massa olika emulatorer :>

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Snyggt! Kolla mitt galleri om du är sugen på att klocka kortet

Permalänk

GJ!

Tackar för credit och utmärkt arbete! Några funktioner/lösningar är bättre än mina, andra var (enligt mig) mindre bra så som portarna (som jag har gjort fungerande nu men galleriet är fullt). Fortfarande 5p, riktigt fint arbete!

Visa signatur

AMD Phenom II 955 @ 3.2Ghz | Saphire HD 4890 OC | ASUS M4A785TD-V Evo | Corsair TX 650W | Corsair H50 | OCZ SSD 30Gb

Permalänk

Sjukt fint !

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabelost3:

Tackar för credit och utmärkt arbete! Några funktioner/lösningar är bättre än mina, andra var (enligt mig) mindre bra så som portarna (som jag har gjort fungerande nu men galleriet är fullt). Fortfarande 5p, riktigt fint arbete!

Ang. portarna så håller jag helt med dig. Jag hade helst behållit orginalen, men eftersom jag redan hade förstört både den ena kontrollporten och den ena handkontrollen (idiotisk...) så fick det bli en kompromiss.

Får jag tag i ett trasigt NES till som jag kan ta portarna från gör jag nog som dig och gör en nes-till-usb modd inne i chassit.

(handkontrollen jag förstörde hade jag gjort om till att fungera som frontpanelen till dvd-spelaren, "Start" var play, "B" var stopp osv. Den skulle kopplas in i den andra kontrollporten, men jag kom mig aldrig för att löda in kablarna...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mYrAns:

Du borde kolla in programmet Maximus Arcade, där har du en snygg interface till massa olika emulatorer :>

Har inget till övers för betal-software. Hade det inte varit för att madamen kräver att jag hela tiden förenklar så skulle det rullat Ubuntu ist. för Windows med. Men jag fick kompromissa för husefridens skull.

Men för disskusionens skull, kan man länka till vilka .exe filer som helst i Maximus, typ xbmx.exe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

TIPS: Kör Boxee istället för XBMC, det ser mysigare ut ;P

Har nu provat Boxee och det åkte ut lika fort igen. Det går inte att plocka bort RSS-Feedsen från Boxee-Staff och dom äter ju upp hela vänstra ramen, vännernas länkar drunknar ju i deras konstanta updates!

Annars var det ganska najs, med IMDb hämtning och dylikt.

Permalänk
Skrivet av Darkling:

Har inget till övers för betal-software. Hade det inte varit för att madamen kräver att jag hela tiden förenklar så skulle det rullat Ubuntu ist. för Windows med. Men jag fick kompromissa för husefridens skull.

Men för disskusionens skull, kan man länka till vilka .exe filer som helst i Maximus, typ xbmx.exe?

Maximus arcade kan länka vilka filer som helst, hela interfacet är 100% öppet för att göra om på ditt egna sätt, den stödjer video-intron, egen grafik, egna menyer, fler/färre konsoler och egna konsoler. T.ex. så har jag lagt till exe-filer bland mina emulatorer så jag kan starta explorer.exe och andra bra spel med joystick-support.

Om du vill ha en bra gratis så rekommenderar jag Hyperspin men då måste du ha nyaste flash för att atom-processorn ska klara av det..

Visa signatur

AMD Phenom II 955 @ 3.2Ghz | Saphire HD 4890 OC | ASUS M4A785TD-V Evo | Corsair TX 650W | Corsair H50 | OCZ SSD 30Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabelost3:

Maximus arcade kan länka vilka filer som helst, hela interfacet är 100% öppet för att göra om på ditt egna sätt, den stödjer video-intron, egen grafik, egna menyer, fler/färre konsoler och egna konsoler. T.ex. så har jag lagt till exe-filer bland mina emulatorer så jag kan starta explorer.exe och andra bra spel med joystick-support.

Om du vill ha en bra gratis så rekommenderar jag Hyperspin men då måste du ha nyaste flash för att atom-processorn ska klara av det..

Det låter iofs intressant... Men läser man på Maximus sida så står det att bara vissa .exe filer stöds, typ windows media player osv... Får helt enkelt prova!

Permalänk

Tur att du har blurrat nintendospelen så att du inte åker dit för piratkopiering hehe, nä skoja bara med dej, riktigt najs bygge det där.

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paronfesken:

Tur att du har blurrat nintendospelen så att du inte åker dit för piratkopiering hehe, nä skoja bara med dej, riktigt najs bygge det där.

Det kändes lite....onödigt att hänga ut sig själv HELT.

Börjar få styr på övriga program och genvägar i XBMC så jag ska snart uppdatera lite, då blir det nog andra bilder.

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt!!

Visa signatur

Troy and Abed in the morning...

Permalänk

Riktigt snyggt! Men vart har du gjort av nätdelen ?

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sk8dude:

Sjukt snyggt!!

Tack och bock för det fina omdömet.

Skrivet av Pannkakspajjas:

Riktigt snyggt! Men vart har du gjort av nätdelen ?

Moderkortet har inbyggd DC-Nätdel. Transformatorn 230VAC till 19VDC ligger gömd bakom Neset i tv-bänken.

Permalänk

snyggt med lysdioden känns lite diskret sådär

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

snyggt med lysdioden känns lite diskret sådär

Jag ville absolut inte ha något som stack ut och sabbade den gamla hederliga känslan av ett NES, så det känns jävligt bra att det är ett diskret lila blinkande när hdd jobbar. Kul att andra tycker det med!

Permalänk
Medlem

fan asså precis nått sånt hära tänkte jag göra med ett gammalt NES som jag hittade på tippen för ett tag sen får bli när lönen stadgar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duckstar:

fan asså precis nått sånt hära tänkte jag göra med ett gammalt NES som jag hittade på tippen för ett tag sen får bli när lönen stadgar sig.

Alltid roligt att inspirera folk. Lägg upp ett galleri när/om det blir av så man får se på't!