Permalänk

Varför försvinner smaken...

...från tuggummin?

Hörde något om att hjärnan tröttnar på att uppfatta samma smak om och om igen, och därför försvinner smaken. Kan väll inte stämma?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

eller så är det så att det smak extrakt som finns försvinner?

Permalänk
Avstängd

Tänk om man kommer på en formula som gör så att smaken stannar på tugget för evigt

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Frågan är: Vart försvinner smaken?

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Skrivet av AzzEX FX:

Frågan är: Vart försvinner smaken?

Ner i magen, tillslut finns det inga smakämnen kvar. Det är mitt bästa tips i alla fall.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Hjärnan tröttnar på smaken, tar du ut tuggummit och tuggar på det fem minuter senare så smakar det gott igen.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Hjärnan tröttnar på smaken, tar du ut tuggummit och tuggar på det fem minuter senare så smakar det gott igen.

Men vem fan gör det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Men vem fan gör det??

Hur ska jag veta det?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Varför luktar det inte skit när man skiter själv, men när man går tillbaks till toan 5min senare luktar det skit?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

en del tuggumin håller ju smaken längre än andra, så det där med smakextrakten låter ju inte helt tokigt i mina öron.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Skrivet av Martiis:

Hjärnan tröttnar på smaken, tar du ut tuggummit och tuggar på det fem minuter senare så smakar det gott igen.

Trolololololololololol.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Varför försvinner pizzan efter jag ätit upp den ?

Så om hjärnan tröttnar på tuggumi smaken vad händer om man sätter in ett nytt, ingen smak ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Hjärnan tröttnar på smaken, tar du ut tuggummit och tuggar på det fem minuter senare så smakar det gott igen.

Bulllllllllllllshiiiiiiiiit!

Tar du ett nytt tuggummi med asmm smak så får du ny smak igen. Det är helt enkelt så att du urlakar tuggumit å smakämnena medans du tuggar det och tilsätter saliv.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem

Sockret försvinner.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Sockret försvinner.

Ta ut tuggumit och strö på socker så kommer inte smaken tillbaka.

Permalänk
Avstängd

samma sak med sprit om du dricker det rent, smaken försvinner efter ett tag

Permalänk
Skrivet av jonazz:

Bulllllllllllllshiiiiiiiiit!

Tar du ett nytt tuggummi med asmm smak så får du ny smak igen. Det är helt enkelt så att du urlakar tuggumit å smakämnena medans du tuggar det och tilsätter saliv.

Här är en som skrivit det rätta svaret, så nu behövs det inte gissas vilt med socker och hjärnor mera.

Men jag undrar ännu detta fenomen med toaletten.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Jag såg på en dokumentär... Man tröttnar tydligen till viss del på smaken, eller tappar förmågan att känna smaken kanske man ska säga.

Testa detta:

Tugga tills smaken börjar försvinna.
Ta ut tuggummit och lägg det någonstans.
Vänta ett tag, inte vet jag men kanske 10 min.
Börja tugga det igen så får du mer smak-känsla än när du tog ut det.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

Jag såg på en dokumentär... Man tröttnar tydligen till viss del på smaken, eller tappar förmågan att känna smaken kanske man ska säga.

Testa detta:

Tugga tills smaken börjar försvinna.
Ta ut tuggummit och lägg det någonstans.
Vänta ett tag, inte vet jag men kanske 10 min.
Börja tugga det igen så får du mer smak-känsla än när du tog ut det.

Ja men det har inte full smak efter 10 minuter men du kan ju såklart känna viss smak då smaklökarna har neutraliserats och vant sig vid endast saliv som inte smakar så mycket^^ En del av smaken finns ju oftast kvar i tuggummit.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

omg....

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Ta ut tuggumit och strö på socker så kommer inte smaken tillbaka.

Om man har kvar det i munnen och lägger in lite socker kommer det tillbak det har jag själv testat. KAnske inte fungerar med alla sorter men på vissa gör det det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Martiis:

Hur ska jag veta det?

Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MulleEng:

Sockret försvinner.

Det är ju inte ens socker i speciellt många tuggummin.

Svaret är antagligen en kombination av det ni tagit upp, dvs dels att man vänjer sig vid smaken och dels att den faktiskt löser ut sig i saliven (annars hade det ju knappt smakat något).

Permalänk
Musikälskare

Denna tråden spårade ur vid inlägg #1

MBY take this one!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

För just tuggummi så är det väl primärt att smakämnena mattas av som många redan sagt men kroppen/hjärnan har ju en "funktion" att vänja sig vid smaker och dofter så att man inte känner dom efter ett tag, dvs det som händer vid toalett besök

Finns ett halvintressant test man kan göra som spelar på detta. Om man tar två små behållare, en där man enbart hällt lite enbart curry i och en annan med curry samt en annan doft som inte är lika dominerande, har för mig att jag testade med vanlij.
Luktar du på den med båda lukterna känner man enbart av currydoften eftersom den är dominerande men byt och håll behållaren med enbart curry o gå runt o sniffa på den i några minuter. Efter några minuter testar du att lukta på den andra behållaren igen tada; gissa vilken doft ni kommer känna... Hjärnan bortser helt enkelt från den doft den fått känna regelbundet under en tid. Tämligen enkelt och inte så spännande kanske men så är det nånting jag gjorde i grundskolan också
Jag misstänker att det är är därför det ofta luktar annorlunda när man kommer hem från t.ex semester eftersom hjärnan avvänjt sig från den lukten, nu kanske bara jag upplever detta men ändå
Men ja lite småcoolt ändå, hjärnan är som man så ofta konstaterat en tämligen förundrande skapelse...

Permalänk

Gjorde det inte alls flashen, det var menat som en seriös fråga.
För jag hörde på TV att det var för hjärnan tröttnar. Och man kan lägga tillbaka ett tuggumi, och sen ta upp det så kommer det smaka igen...

VIsste inte om det stämde, men ville få reda på det. Och sen ska ju såklart swetroll trolla bort hela tråden.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Gjorde det inte alls flashen, det var menat som en seriös fråga.
För jag hörde på TV att det var för hjärnan tröttnar. Och man kan lägga tillbaka ett tuggumi, och sen ta upp det så kommer det smaka igen...

VIsste inte om det stämde, men ville få reda på det. Och sen ska ju såklart swetroll trolla bort hela tråden.

Frågan är ju om den "tröttnar" på smaken eller om det är som med lukt att den helt enkelt filtrerar bort det efter ett tag... Men olika tuggummin t.ex håller ju smaken olika länge så där tror jag fortfarande att det till stor del spelar roll hur bra själva tuggummit är på att hålla smaken och inte att hjärnan tröttnar...

Permalänk
Medlem

Det är en konspiration från tuggummitillverkarna för att vi ska konsumera mer tuggummi. Förstås.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Det är en konspiration från tuggummitillverkarna för att vi ska konsumera mer tuggummi. Förstås.

Jag är helt säker på att tillverkarna idag kan göra tuggummi med smak som varar "för evigt"... Men vilken tillverkare skulle göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Jag är helt säker på att tillverkarna idag kan göra tuggummi med smak som varar "för evigt"... Men vilken tillverkare skulle göra det?

Jag är helt säker på att tillverkarna idag kan göra pizza som är kvar "för evigt" när man ätit den... Men vilken pizzatillverkare skulle göra det?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.