Permalänk
Medlem

Ubuntu skärm problem

Tjenare!

Installerade just Linux (ubuntu) för fösta gången och installationen gick mycket smärtfritt. Allt flyter på bra och startar riktigt snabbt, mycket tack vara min nya ssd kanske.

Datorn:
Asus Mini ITX MB / ION2 / HDMI / USB3
Kingston 1024MB DDR3 PC3-8500 1066MHz (KVR1066D3S7/1G) (SODIMM)
Intel 40GB X25-V G2 Mainstream Intern SATA 2.5" 9.5mm (SSD) (SSDSA2MP040G2R5)

Men till saken. Jag har dock stora problem med att få bilden att stämma överrens med skärmen...
Kopplar jag ihop datorn men min panasonic 42 tum och ställer in datorn till HD ready så får skärs ytterkanterna av bilden av vilket gör det mycket svårt att komma åt menyn. Tänkte då att TV är relativt gammal så det kanske är någon konstig upplösningen eller nått. I vilket fall så kopplar jag den då till vår andra TV, en Sony full HD 40", dock med samma problem.
Det ända konstiga jag kan hitta är att den känner av min 42" panasonic som 57" och min 40" sony som en 72"!

Konstigt, och det går inte att ändra eller nått. Någon som vet vad jag ska göra eller vad som händer?
Välde 32 bittars OS för att det var standard.... kanske dumt menmen

Skulle verkligen behöva lite hjälp

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Är det någon information som saknas?
Skulle verkligen behöva hjälp.

Förstår inte vad problemet är :S

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk

Jag hade samma problem (i stor sätt) men det jag gjorde var att ta upp nVidia Control Panel, du kanske har AMD men det framgår ej i texten, och sedan fanns det ett verktyg för att skära av och krympa bilden manuellt. Fungerade utmärkt för mig, sitter just nu med min 40" och skriver. :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elefanton:

Jag hade samma problem (i stor sätt) men det jag gjorde var att ta upp nVidia Control Panel, du kanske har AMD men det framgår ej i texten, och sedan fanns det ett verktyg för att skära av och krympa bilden manuellt. Fungerade utmärkt för mig, sitter just nu med min 40" och skriver. :>

Jodå, det framgår. ION är från nVidia.

Har du någon speciell ingång på teven som är gjort för PC ?
Jag har på min TV en ingång (HDMI 2) som är avsedd för PC. Provar jag en annan port så försvinner det några rader uppe och nere, ungefär som du beskriver. Och jag kan inte få fram dom genom att växla läge heller. Men på port HDMI 2 så funkar det helt klockrent som sagt. Använder en ION-plattform precis som du.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Jo jag har en ingång för PC på min TV, dock är det en VGA ingång vilket jag inte är särskilt frestad att använda då halva anledningen till att jag valde just det moderkortet vad för att det hade integrerad grafik med HDMI.

Men nu måste vi ju utgå från att jag är totalt okunnig inom området. Hur kan jag göra för att krympa skärmen? Jag har nu inte gjort någonting förutom att skruva ihop datorn och installerat OSet.

Under tiden ska jag undersöka panasonicen efer HDMI avsedda för PC

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Nu är jag kanske bara trött... men va fan! hur jäkla svårt ska det vara att installera en drivrutin till grafikkortet! Hur jäkla svårt ska det vara att skapa en webbläsare som klarar av att komma ihåg att man har installerat ett insticksprogram 5 gånger!!!!!

Laddade ner Linux i hopp om att det skulle gå snabbt och smidigt och ha en enkelhetskänsla som annars bara Apple har. Men nä, nu känns faktiskt Windows skönt att gå tillbaka till då man iaf vet att något funkar och att man inte måste kunna koda om själva OSet för att göra nått.

Linux är segt och krångligt och allt jag installerar misslyckas och den vill installera igen. Kopplar jag in ett trådlöst tangentbort frågar en om tillstånd, jag kryssar i "tillåt alltid" och sedan på "OK" eller vad det nu står. Sedan tar det fem sekunder och samma sak kommer igen. Laddade ner Fedora för att jag tänkte att man ska väll inte döma ut allt bara för att en variant inte var så bra. Men återigen, vafan! Fedora är ju "e x a k t" likadant!!! det är bara ett annat skinn och då väljer man att göra det till ett helt jä*** operativsystem till! Då är ju faktiskt Windows smartare!

Nu går jag och lägger mig och hoppas att någon smart kille eller tjej med humöret under kontroll kan förklara allt för mig så att jag när jag vaknar imorn inte springer iväg och köper Windows det första jag gör.
(ledsen för att mitt språk kanske inte är det vackraste just nu, återkommer kanske med ursäkt imorgon)

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk

Hehe, att sova på saken löser alla problem.

Det där med tangentbordet låter lite bekant. Tror att jag har hört talas om det tidigare men kommer inte ihåg vad det var för fix.

Både Ubuntu och Fedora bygger på Linux vilket är själva operativsystemet. Det grafiska gränssnittet som används kommer från Gnome. Ubuntu och Fedora är inte två olika operativsystem utan två olika distributioner. Vill du ha ett annorlunda utseende kan du testa med Kubuntu som använder KDE istället för Gnome.

Min gissning är att du testade med Ubuntu 10.04 och Fedora 13. Båda dessa versioner håller på att uppdateras och kommer snart i nya versioner (10.10 och 14). Så om du inte redan gjort det så testa med att installera Ubuntu 10.10 som finns tillgänglig som release candidate och kommer att uppgraderas till slutliga versionen den 10 oktober.

Drivrutiner för grafikkortet hittar du under System -> Administration -> Hårdvarudrivrutiner.
Efter du installerat nvidias drivrutin så kan du justera bildskärmarna från nvidias egna program om det nu inte var det programmet du testat med.

Efter du installerat Ubuntu så gå in i Program -> "Programcentral för Ubuntu"
Där bör du installera "Begränsade extraprogram för Ubuntu".

Är det flash du inte lyckas installera i webbläsaren?

Permalänk
Medlem

Känns lite bättre nu
Har dock inte startat Linux maskinen än men tror att jag snart vågar mig på det. Jupp Ubuntu 10.04 och fedora 13 var det jag testade. Visserligen visste jag att det är ju samma OS, men det var så lika att det bara kändes larvigt att de skulle skulle finnas båda två.

När man via Firefox skulle installera flash så failade allt hela tiden. Och när man gick in på Adobes hemsida så fanns det flera varianter för Linux typ... .rpm eller vad det nu hette. I vilket fall så testade jag alla tills det verkade fungera vilket det gör nu

Men för att installera grafikkorts drivrutiner, ska man inte ladda ner dem via hemsidan eller? för när jag försökte med det så när jag tryckte på "i agree, download" så fick jag upp en sida på webbläsaren med en himla massa konstiga tecken.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Gå in i system i vänstra hörnet längst upp sen tar du Administration>Hårdvarudrivrutiner. Det fungerade för mig med mitt ATi kort, kanske är annat med Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Känns lite bättre nu
Har dock inte startat Linux maskinen än men tror att jag snart vågar mig på det. Jupp Ubuntu 10.04 och fedora 13 var det jag testade. Visserligen visste jag att det är ju samma OS, men det var så lika att det bara kändes larvigt att de skulle skulle finnas båda två.

När man via Firefox skulle installera flash så failade allt hela tiden. Och när man gick in på Adobes hemsida så fanns det flera varianter för Linux typ... .rpm eller vad det nu hette. I vilket fall så testade jag alla tills det verkade fungera vilket det gör nu

Men för att installera grafikkorts drivrutiner, ska man inte ladda ner dem via hemsidan eller? för när jag försökte med det så när jag tryckte på "i agree, download" så fick jag upp en sida på webbläsaren med en himla massa konstiga tecken.

Använd pakethanteraren för att installera program och drivrutiner. Du använder linux som windows, inte konstigt att det inte funkar.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Jo som sagt Administration>Hårdvarudrivrutiner, det ska ploppa upp i Ubuntu att det finns drivrutiner för ditt grafik kort första gången du startar det, då måste ha missat det. Flash installeras enklast genom program centralen, allt installeras enklast därifrån. Ska du promt installera manuellt, så tar du hem .deb filen, dubbeklicka på den och installera det är mycket enkalre än i Windows.

Efter du har installerat Nvidia drivrutinerna så så ska finnas inställningar i System>administration>Nvida settings.

Nä Ubuntu blir alldrig som OSX, OSX special anpassas för den hårdvaran den kör på, Ubuntu ska funka på en oändligt massa hårdvara konfigurationer, det kan omöjligt bli helt perfekt för alla. Speciellt när de flesta hårdvaru tillverkare vägrar skicka ut specifikationerna till dem som gör drivrutiner till Linux. Så oftast får dem gissa sig fram innan det får det att funka perfekt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju annorlunda, det kan man ju inte säga emot. Men som sagt, det är ju mycket att det ska göras på ett annat sätt, än windows, inte sämre med annorlunda.

Kommer nog ta ett tag innan man fattat allt.

Det känns som att jag har klagat mycket nu, så jag ska även ta upp några saker som är bra!
När man vet hur man installerar drivrutiner är det ju mycket bättre och enklare än Windows variant. Lyckades nu att minska bilden så att den passar min TV
______________

Sen till en halt annan sak (känns bättre att fortsätta här där jag redan lagt upp all info över hur min dator ser ut)
Allt verkar nu funka och jag blev mycket glad när det bara var att koppla in en hårddisk med bilder på och, dada!
Men det jag inte fått att funka är dock att få ljud via HDMI utgången. För det bör väll gå?
Och sedan skulle jag också vilja veta om ni har något förslag på ett bra bildvisningsprogram då jag tycker att det medföljande är lite torftigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Själv använder jag XBMC på ubuntu när jag har datorn kopplad till min TV. Där finns funktion som kalibrerar bilden till TVn så man får hela bilden att synas i TV-rutan. På köpet får man bildvisningsprogram, videeo- och musikspelare.

Problemet att hela bilden inte syns beror på att en TV-apparat normalt har "overscan" alltså att den beskär bilden en aning för att gömma bildstörningar i bildens ytterkanter (något som var vanligare problem förr med analoga videobandspelare). Med vissa nya TV-apparater kan man ställa in så bilden visas pixelmappat men det är inte alltid det går.

Alternativet är att krympa ner bilden i videodrivrutinen. Det finns sådan funktion i nvidias drivrutin men jag tycker själv att bilden blir suddigare då. Jag struntade i detta eftersom jag ändå mest kör XBMC på min TV och lät skalningen göras av XBMC istället. Hade dock andra problem att få TVn att visa bilden exakt som jag ville men efter manuell redigering av xorg.conf har jag fått det mycket bättre än jag någonsin fick det att funka med windows. Nu låser grafikkortet till TVns bildfrekvens så man slipper "judder" och sedan låter jag XBMC skala om filmer med 24 fps till 25 fps. Har också låst upplösningen så att den är optimal för min TV (blev inte bra när den autodetekterades till 1080i när jag i själva verket fick bättre bild i 720P).

Ljud via HDMI har jag ingen koll på. Jag kör ljudet analogt och endast bild via DVI-HDMI adapter.

Ett tips kan vara att testa köra ubuntu netbook edition. Funkar bättre som gränssnitt på en TV tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Ja, det är ju annorlunda, det kan man ju inte säga emot. Men som sagt, det är ju mycket att det ska göras på ett annat sätt, än windows, inte sämre med annorlunda.

Kommer nog ta ett tag innan man fattat allt.

Det känns som att jag har klagat mycket nu, så jag ska även ta upp några saker som är bra!
När man vet hur man installerar drivrutiner är det ju mycket bättre och enklare än Windows variant. Lyckades nu att minska bilden så att den passar min TV
______________

Sen till en halt annan sak (känns bättre att fortsätta här där jag redan lagt upp all info över hur min dator ser ut)
Allt verkar nu funka och jag blev mycket glad när det bara var att koppla in en hårddisk med bilder på och, dada!
Men det jag inte fått att funka är dock att få ljud via HDMI utgången. För det bör väll gå?
Och sedan skulle jag också vilja veta om ni har något förslag på ett bra bildvisningsprogram då jag tycker att det medföljande är lite torftigt?

Ljud via HDMI ska fungera bra nuförtiden i Ubuntu, har du kollat i ljudinställningarna så den verkligen använder HDMI?

Kolla i programcentralen det finns säkert massor av bild visnings program.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv

För ljud via HDMI, högerklicka på ljudikonen i hörnet, välj ljudinställningar. Där ska det bara vara att byta en pryl (olika beroende på ljudkort, tror jag).