Skillnad på chipsets? 8**g/gx/fx 7**g/gx/fx/x etc

Permalänk
Medlem

Skillnad på chipsets? 8**g/gx/fx 7**g/gx/fx/x etc

Hej!
Vad är egentligen den praktiska skillnaden på chipsets för AMD-moderkort?

Tillägget g innebär inbyggd GPU som jag förstått det.
x har lite överklockningsfinesser och stöd för Crossfire(?)
fx är "high end" för gamers?

8 är en nyare generation än 7 och ju högre nummer efter första siffran desto mer avancerat?

Här finns allt sammanfattat: AMD Chipsets for Desktop PCs
Men vad är egentligen den praktiska skillnanden?
Vinner man någon prestanda på att i en speldator köpa ett moderkort med 890fx-chipset istället för 770 t.ex? Även om man inte överklockar?

Sen finns ju andra tillverkare av chipsets, vad har dessa för för/nackdelar?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

kolla på specs på korten bara, som vanligt så är det kortet som har precis det du vill ha som du ska köpa. Den största skillnaden är antalet sata6, usb3 och bandbredd på pci-e slotsen. 16x ner till 8x gör inte speciellt mycket, men 8x ner till 4x på ett medelbra kort kan kosta några få fps. 8x är det jag skulle satsa på i en crossfire-config. Tänk på att inbyggda grafikkortet snor en viss mängd pci-e bandbredd, så för ett maxat system så ska det inte finnas gpu på kortet.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Vad ja förstått ska det inte va nån skillnad på 8 vs 7 serien. Däremot ska det va skillnad på SB850 och SB750, och där är SATA III det som är det mest väsentliga

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Aha så med andra ord är det ingen större skillnad, bara lite finesser?
Intressant att veta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?