Permalänk
Medlem

project: Eco forest

som namnet kanske hintar om tänker jag bygga en dator som är i mindre format (kanske ATX vem vet) till min flickvän.

datorn komemr vara byggd av energisnåla komponenter, samt chassit kommer vara gjort av antingen trä eller återvunna komponenter.

Permalänk
Medlem

Bra tanke, synd att en dator kan aldrig bli "eco" men vissa komponenter (hdd,gpu,cpu etc) har ju inbyggda energi besparingar.
Chassi i trä är sällan bra kombo pga värma tyngd å hållbarhet. Men det finns metal som är återvunnen. Fram med svetsen å skapa (aj... svets å miljö)

Personlig åsikt, är man mycke för å dalta å va "inne" så är väl naturbesparingar helt rätt. litet mobo med en cpu som möter ens krav, enkel gpu som klarar å visa filmer. Ställ in datorn att gå i sov läge för 5min idle. (möjligt väldigt irriterande å vänta 15sek varje gång du sätter dig, men... du sparar ju ström)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

en bra grej är ju att undvika internet när mna är onykter tydligen >.< aja. har man sagt något får man göra det. fast återvinna saker fattar jag. detta lär bli i trä.. körsbär troligen. antagligen i Matx format med ett ASUS moderkort som tar ett extra grafikkort.

Permalänk
Proffsmobbare

Hoppas fan att du planterar träd i den annars får ni snart ge er med alla jävla namnen.

Permalänk
Medlem

holkar ur ett träd nöär hon ska använda den får hon gå ut i tädgården

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas det blir ett bygge med vatten, då blir det riktigt "eco"

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

vart hittar jag ett litet "skelett" som jag kan bygga en HTPC i? måste vara liten. men stor nog för att få bra kylning (vatten maybe?) samt ska få plats med en 3.5 hdd

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

de jag tänker på är ett chassi osm sweclockers gjorde etttest på...fick plats 2 st 3.5 hdds i det. kostade 600 men jag hittar det inte i arkivet : /

Permalänk
Proffsmobbare
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

tack! letade efter det i en timme hittade inte det

Permalänk
Medlem

Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - Inet.se : billigt....bara därför

Intel Core i3 530, 2.93GHz - Inet.se billigaste processorn jag hittade men den duger bra åt att surfa/spela enklare spel/se på film

Zotac H55-ITX Mini-ITX USB 3.0 - Inet.se jävligt nice med trådlöst nätverk på den

vattenkylning blir nog ett senare problem. men ska jag ha plats för vatten får jag ta ett större chassi : / eller bygga ett eget chassi