Permalänk
Medlem

Ubuntu - wine - wow

Hejsan alla sweclockers!

Har en liten fråga här, jag har läst runt lite och tydligen så flyter wow på rätt bra i ubuntu? eller är jag helt ute och cyklar?

Om nu så är fallet att det flyter på bättre i ubuntu så funderar jag på att köra det, men vill ha det bekräftat först innan jag ger mig in på det..

MVH

Jesper Pettersson

Permalänk

Bättre än vad?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

bättre än att lira på Xp, w7 eller vista

Permalänk

Inte en chans att wow skulle flyta på bättre i wow än i native windows.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

okej, då ber jag om ursäkt! tack ändå.

Permalänk
Medlem

Finns lite rykten om att wow skulle flyta bättre genom wine än i Windows.

Dock tror jag om någon skulle få den uppfattningen att det beror på att OpenGL-versionen av WoW inte har lika mycket ögongodis vid högsta inställningarna som DirectX. (Och alltså liknande eller till och med högre FPS vid särskilda tillfällen.)

Hursom, ja wow under wine fungerar rätt bra. Dock är det en massa tjafs med hardware cursor men det ska väl ordnas upp med Cataclysm.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Jag går emot och säger att även jag hört att ubuntu skall ge lite bättre fps. Dock beror nog det mycket på om det finns vettiga drivrutiner till den hårdvara du kör..

Permalänk
Medlem

Sitter inte på världens bästa system just nu och skulle nästan göra vad som helst för att kunna lira wow med mer och stabilare fps utan att köpa ny dator eller delar.

AMD athlon x2 6000+ 3.0 ghz
2gb ram
hd4670 512mb.

Så ubuntu kanske är något man borde pröva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Inte en chans att wow skulle flyta på bättre i wow än i native windows.

OpenGL?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Zoth:

Så ubuntu kanske är något man borde pröva?

Det är mest med nvidia kort som du får bra fps via wine i linux.
Men det skadar inte att testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Sitter inte på världens bästa system just nu och skulle nästan göra vad som helst för att kunna lira wow med mer och stabilare fps utan att köpa ny dator eller delar.

AMD athlon x2 6000+ 3.0 ghz
2gb ram
hd4670 512mb.

Så ubuntu kanske är något man borde pröva?

Du ska nog inte ha för höga förhoppningar men det kan mest troligen fungera nästan lika bra som i Windows åtminstone. Problemet är vid raid med mycket händelser vid fps-drops då hardware-cursor inte fungerar kan det bli svårt att peka rätt. Men som sagt med cataclysm finns hardware-cursor för opengl på pc-versionen också. Dock så borde din dator inte ha några större problem med wow egentligen. Prova en vanlig ominstallation av Windows kanske? Alternativt pilla lite på grafikinställningarna om du inte gjort det redan.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Det är inte smama upplevelse att köra WoW i Ubuntu. Men det funkar rätt så bra, i Direct3d läge så har du alla finnesser som i Windows men an aningen lägre fps.

I OpenGl så har du samma fps som i Windows, lite bättre t.om, men du får inte hardware cursor(mus pekaren laggar), vilket är ett måste i 25 manna raids. Man får inte heller de nya avencerade skuggorna i OpenGL läge, personligen klara jag mig utan dem och slår av dem i Windows också, det är en smaksak.

Nästa expansion kommer hardware cursor i OpenGL, då kommer det bli bättre. Men tyvärr finns det raporter om att det nya snygga vattnet inte funkar i OpenGL.

Att köra windows spel i Linux är alltid en kompromiss dem kommer alldrig att fungera lika bra.

Det beror på hur kräsen du är, jag kör WoW i Ubuntu hela tiden, utom när jag ska köra 25 manna raids då blir jag tvungen att köra Windows för att få tillräckligt bra fps.

Men min dator är inte det modernaste heller, på modernare maskiner funkar det säkert klockrent i Ubuntu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag hade bara problem med cursorn och ati-kort (radeon 4850), med nvidia (9800gtx+) hade jag inga problem alls.
Båda korten gav marginellt lägre fps än windows (opengl i linux då) även i 25-man raid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jag hade bara problem med cursorn och ati-kort (radeon 4850), med nvidia (9800gtx+) hade jag inga problem alls.
Båda korten gav marginellt lägre fps än windows (opengl i linux då) även i 25-man raid.

Jag är ingen gamer själv men har lite funderingar på din skrivning.

- Är Compiz inaktiverat när du kör WoW ?

- Om man kör Ubuntu så kan man mycket enkelt lägga på senaste drivaren från nvidia och testa.

https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates

Vet man hur man "pillrar" med Linux så kör man då versionen från nVidia
260.19.06 (beta) for Linux x86/x86_64 released - nV News Forums

Sen om någon kör en I7a med ett nyare nvidia-kort så skulle det vara mycket intressant !

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Om man vill ha nyaste drivarna till Nvidia, är det enklast att installera Ubuntu tweak, sen är det bara ett par klick bort till x updates ppa.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Det jag kan säga är att Wine är väl optimerat för NVIDIA kort. Testade personligen ett NVIDIA 8600 GT mot ATI HD4870, vilket resulterade i bättre FPS på 8600 GT. Blir att försöka få tag på ett GTX 460, när de väl fixat nedklockning i NVIDIA drivrutinerna.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glaucous:

Det jag kan säga är att Wine är väl optimerat för NVIDIA kort. Testade personligen ett NVIDIA 8600 GT mot ATI HD4870, vilket resulterade i bättre FPS på 8600 GT. Blir att försöka få tag på ett GTX 460, när de väl fixat nedklockning i NVIDIA drivrutinerna.

Jag har inte noterat att inte Powermizer funkar med ett GTX480... ?

Här håller världens nVidia-linuxfreaks till:
NVIDIA Linux - nV News Forums

Med mitt GT330 kort så funkar ned/uppklockningen perfekt !!

Stödet för 480kort kom med 256drivaren och 260 drivarna har då funnits några veckor...
dök upp före Windows versionen...

Sen en till sak som är viktig är Xorg versiionen och ver 1.9 är snabbare.

Ubuntu Maverick 10.10 kör redan allt det här.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jag har inte noterat att inte Powermizer funkar med ett GTX480... ?
....

Det är ju hur trevligt som helst! Har för mig att jag läste på Phoronix att det inte var fixat ännu. Då är det bara att försöka få tag på ett begagnat 460, förhoppningsvis till jul när 6xxx kommer.

Hur är det med v-sync för dig i 1.9? Har för mig att det kom lite buggfixar där, samt att NVIDIA i överlag hanterar v-sync för desktop bättre. Här på 10.04 och ATI är det tearing överallt, även under desktop.

Edit2: Finns det någon gräns för hur lågt man kan klocka kortet? Tyvärr verkar det finnas på AMD/ATI, och även på andra klockningsprogram (inte orkat pilla för mycket med ATI Lib). Skulle vilja få ner strömförbrukningen och värmen så gott det går då det är en hel del idle.

Edit: Nej vad trevligt, då kan man äntligen leka lite ordentligt med OpenCL, då HD4xxx (och 5xxx är inge vidare på Linux drivisar heller) OpenCL prestanda inte är mycket att hurra över. Sen att NVIDIA har mer utvecklingsmjukvara för Linux gör ju inte saken sämre.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Jo Nvidia har bättre LInux stöd, det är förmodlingen för att de flesta profissionella använder Nvidia. Avatar t.e.x är renderad på Ubuntu servrar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Om du har NVIDIA-kort så kan du få formidabla och i vissa fall även bättre Framerates genom Wine jfm Windows. Om du har ATi-kort, tja du kan iaf köra det och det fungerar.