Windows Phone 7 lanseras i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Android borde väl fortfarande räknas som beta? Kör 2.3 på en telefon för tiden och även om det flyter på bättre än tidigare tycker jag fortfarande min HD2 med WM är mer responsiv rakt över. Hårdvaran är dessutom rätt lik (1GHz processor på båda) så det är helt enkelt software problem.

Det betyder givetvis inte att något av systemen är "bra" (jämfört med iOS och WP7) men ändå...

Jo, jag tycker inte att det är acceptabelt att man ska kunna märka skillnader i menyer på en Snapdragon med en Systemuppdatering, inte såhär sent. Menyerna ska kunna flyta på från början!

Skrivet av KimTjik:

Era försök att väga upp den kanske i förväg obefogade kritiken av WP7 väger över mot att ni obefogat klankar ner på Android. Det enda som egentligen är bekräftat sant av det du här skriver är: "tycker jag". Låt det vara ett subjektivt val, istället för att sublimt klä upp argumenten till att framstå som objektiva. Det finns säkert en marknad för WP7, speciellt inriktat mot användare i en Microsoft homogen sfär, precis som det redan är bevisat att det finns en marknad för både iPhone och Android.

Ska jag vara ärlig så försöker jag mest se var HermlessWarrior svarar, men han verkar inte bry sig längre

Med det sagt så är jag fortfarande lite tveksam på Android, det känns som ett halvfärdigt OS some behöver mycket pillande och 3dje parts applikationer för att bli bra. Samtidigt så måste jag erkänna att jag är ganska rädd för att Microsoft kommer hantera detta för dåligt. Ett par exempel är avsaknaden av Sockets och lokal databas, vilket inte känns som det kan ha varit så svårt att implementera.

Permalänk
Medlem

Såg att Fable III: Kingmaker kommer vara tillgängligt i Sverige:

Citat:

The game will be available in the UK, France, Germany, Spain, Italy, Netherlands and Sweden.

Details of Fable III: Kingmaker released, will be cross platform

Nu behöver detta inte betyda att Xbox Live kommer finnas i Sverige direkt, men tycker ändå att det lutar lite åt att vi får det direkt (med tanke på att inte Danmark nämns och de ska ju också ha WP7 vid lansering).

Permalänk
Skrivet av Spindel:

Såg att Fable III: Kingmaker kommer vara tillgängligt i Sverige:

Nu behöver detta inte betyda att Xbox Live kommer finnas i Sverige direkt, men tycker ändå att det lutar lite åt att vi får det direkt (med tanke på att inte Danmark nämns och de ska ju också ha WP7 vid lansering).

Detta "spelet" kommer också till iPhone, Droid m.f. så att ifrån artikeln utläsa att XBL kommer till Sverige blir helt fel. Microsoft Har också bekräftat att de släpper Engelska telefoner i Sverige utan några nationella tjänster, som ett sätt att hjälpa folk skaffa WP7 utan att behöva importera själva. Jag tror med andra ord det är rätt säkert att det info kommer varken XBL, Svensk Live search, marketplace, zune med mera här i landet.

Så som hårdvara ser ut kan det kanske vara lika bra att vänta tills våren med WP7 ändå och då få både Svenska tjänster samt dual-core lurar... alternativt skaffa sig ett Engelskt Live-ID för att använda på telefonen med allt vad det medför i form av ny e-mail adress, ny xbox karaktär (med 0 achievements och inget premier material inhandlat etc), ingen möjlighet att använda Zune för inhandlade eller hyrande av video (då detta är geo blocked - musik funkar dock felfritt) osv.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Era försök att väga upp den kanske i förväg obefogade kritiken av WP7 väger över mot att ni obefogat klankar ner på Android. Det enda som egentligen är bekräftat sant av det du här skriver är: "tycker jag". Låt det vara ett subjektivt val, istället för att sublimt klä upp argumenten till att framstå som objektiva. Det finns säkert en marknad för WP7, speciellt inriktat mot användare i en Microsoft homogen sfär, precis som det redan är bevisat att det finns en marknad för både iPhone och Android.

Wait, what?

Läste du överhuvudtaget några av de tidigare inläggen här? Min kritik av Droid är mer än befogad då Jag Har en telefon med, för närvarande, Android 2.3. Givetvis är allt Jag skriver något som "jag" tycker; så som att Droid bäst jämförs med WM istället iOS. Att Droid däremot, fortfarande, är sluggish i användning är väl allmänt känt numer?

När det gäller WP7 så har Jag inte varit speciellt aggressiv i att orda för det. Visst är det en toppen plattform (ja, jag Har provat - flertalet modeller) men pga alla missar är det ändå inget Jag rekommenderar till allmänheten.

Thanks for playing, men kanske du kan klanka ned på andra poster i framtiden. Dvs poster som är uppenbarligt felaktiga eller skrivna av troll som HarmlessWarrior.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Du vet att omdömen skiftar även bland de som har tillgång till att testa/använda detsamma utbud. Om du ser det som att jag klankar ner på din kommentar är du nog överkänslig, för om du läser det utan att lägga in känslor, som för övrigt inte finns ens mellan raderna, så ger jag dig både support och synpunkter på argumentationen. Personligen bryr jag mig inte, men jag upplevde er batalj som obalanserad med hårda utlåtanden om beta kvalitet osv. Att i svar citera någon som ett svar är inte detsamma som att klanka ner; det måste gå att föra en diskussion.

...

Det finns i och för sig en faktor som skulle få mig att hellre använda "beta" plattformar än "mogna" plattformar, och det har ingenting med själva utvecklaren i sig att göra, utan policys som drivs av andra delar av företag. Det här ogillar jag och kan kanske få mig att helt stryka WP7 som ett alternativ oavsett hur bra det kan bli:

Microsoft sues Motorola over Android patent infringements - Microsoft on The Issues - Site Home - TechNet Blogs

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Alla lurar som hittils läckt ut på nätet visar på enbart 8GB lagringsplats. Många tror detta betyder att det kommer komma 16/32GB versioner av dessa modellerna - det tror inte jag då det är en strategi som inte är ekonomisk försvarbar för företag som lanserar 20+ modeller över ett år. För Apple, visst, inga problem att lansera två eller tre versioner då de endast lanserar en telefon om året, men för HTC betyder detta att de plötsligt skulle ha kanske 50 modeller att vidlikahålla iställetför 25. Orsaken till den låga lagringskapaciteten är mest troligt Microsoft - de gör vad de kan för att pusha molntjänster och eftersom man får 25GB cloud storage med sin WP7 telefon så... tyvärr är det inte praktiskt att lagra sin musik eller video på molnet.

8 GB är bara minimumkravet för att en telefon skall kunna få säljas med WP7. Av dem tre modeller jag har sett delar av speccen för har två haft mer än det.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

^^^ Du vet att omdömen skiftar även bland de som har tillgång till att testa/använda detsamma utbud. Om du ser det som att jag klankar ner på din kommentar är du nog överkänslig, för om du läser det utan att lägga in känslor, som för övrigt inte finns ens mellan raderna, så ger jag dig både support och synpunkter på argumentationen. Personligen bryr jag mig inte, men jag upplevde er batalj som obalanserad med hårda utlåtanden om beta kvalitet osv. Att i svar citera någon som ett svar är inte detsamma som att klanka ner; det måste gå att föra en diskussion.

...

Det finns i och för sig en faktor som skulle få mig att hellre använda "beta" plattformar än "mogna" plattformar, och det har ingenting med själva utvecklaren i sig att göra, utan policys som drivs av andra delar av företag. Det här ogillar jag och kan kanske få mig att helt stryka WP7 som ett alternativ oavsett hur bra det kan bli:

Microsoft sues Motorola over Android patent infringements - Microsoft on The Issues - Site Home - TechNet Blogs

Det har inte slagit dig en tanke om att Android kan vara lite fuffens? Att t.ex. Motorola använder Microsoft ActiveSync utan att betala Microsoft? Apple betalar redan Microsoft för ActiveSync-funktionen, likaså t.ex. HTC. Motorola gör det däremot inte.

Visst, är man inte insatt som du är så låter det väl hemskt att Microsoft försöker sätta dit en "konkurrent" (om nu Motorola kan anses vara en konkurrent, deras första smartphone använde ju trots allt Windows Mobile). Men företag måste få ha rätt att få betalt för sina produkter. Piratkopiering är inte tillåtet.

Oracle har stämt Google för att Android bryter mot Java ME-licensen. Det kommer förmodligen sluta med att Google får betala miljardbelopp alt. lägga ned Android helt och hållet för att de har gjort saker som helt enkelt är olagliga.

Ibland bör man fråga sig om Google verkligen lever efter mottot "Don't Do Evil".

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

^^^ Du vet att omdömen skiftar även bland de som har tillgång till att testa/använda detsamma utbud. Om du ser det som att jag klankar ner på din kommentar är du nog överkänslig, för om du läser det utan att lägga in känslor, som för övrigt inte finns ens mellan raderna, så ger jag dig både support och synpunkter på argumentationen. Personligen bryr jag mig inte, men jag upplevde er batalj som obalanserad med hårda utlåtanden om beta kvalitet osv. Att i svar citera någon som ett svar är inte detsamma som att klanka ner; det måste gå att föra en diskussion.

Jag såg det inte alls som att du klankade ned på min kommentar - lika lite som jag ansåg mig själv klanka på Android när jag sa att det fortfarande borde anses vara beta, det var därför jag använde ordet.

Iallafall, visst är det jag som tycker att kvaliteten på Android (iallafall 2.3) fortfarande känns som en beta, men denna åsikten delas av otroligt många. Givetvis finns det goda orsaker till detta, så som fragmenteringen av platformen, men det spelar mindre roll. Vi har ju, även om OSet i sig är gratis, betalat flera tusen kronor för hårdvaran som leveras med, enligt mig, beta software.

Ska man dra en hård linje efter din kommentar så bör allt skrivas med en "tycker jag" klaus här på forumet, för allt är objektivt.

Skrivet av KimTjik:

Det finns i och för sig en faktor som skulle få mig att hellre använda "beta" plattformar än "mogna" plattformar, och det har ingenting med själva utvecklaren i sig att göra, utan policys som drivs av andra delar av företag. Det här ogillar jag och kan kanske få mig att helt stryka WP7 som ett alternativ oavsett hur bra det kan bli:

Microsoft sues Motorola over Android patent infringements - Microsoft on The Issues - Site Home - TechNet Blogs

Nu är det ju så att Android använder sig av MS teknologi utan att ha licensierat denna, givetvis bör de [MS] då ha möjligheten att få en domstol att se på saken. Eftersom det redan finns OEMer som betalat licenskostnaden till MS ser det också ut som de flesta faktiskt håller med MS här.

Det finns givetvis en anledning att Google varken erbjuder legal hjälp eller support till "sina" OEMer just när det gäller Android. Hade Android inte varit opensource eller om Google tagit en licensavgift för varje såld telefon kunde Microsoft (och Apple, som tidigare i år stämde HTC för andra Droid licensieringsbrott) gått efter Google direkt.

Skrivet av Weeblie:

8 GB är bara minimumkravet för att en telefon skall kunna få säljas med WP7. Av dem tre modeller jag har sett delar av speccen för har två haft mer än det.

Sant, det jag menade var att flertalet lurar som läckts till media so far endast har minimi-kraven uppfyllda. Den enda luren jag sett med mer än 8GB är LG, som tyvärr endast har en 3.7" skärm.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emigrating12:

Nu är det ju så att Android använder sig av MS teknologi utan att ha licensierat denna, givetvis bör de [MS] då ha möjligheten att få en domstol att se på saken. Eftersom det redan finns OEMer som betalat licenskostnaden till MS ser det också ut som de flesta faktiskt håller med MS här.

Det finns givetvis en anledning att Google varken erbjuder legal hjälp eller support till "sina" OEMer just när det gäller Android. Hade Android inte varit opensource eller om Google tagit en licensavgift för varje såld telefon kunde Microsoft (och Apple, som tidigare i år stämde HTC för andra Droid licensieringsbrott) gått efter Google direkt.

Kan du förklara hur deras patentstämning av Motorola har något med "teknologi" att göra? Det handlar inte om teknologi, utan en allmän tanke om synkronisering, som fanns t o m innan vi nådde fram till Microsoft och PC tiderna.

Vi vet inte om Google ger sig in i detta, vi vet bara att Microsoft enligt tidigare sedd strategi inte utmanar de större aktörerna. Om Microsoft verkligen hade en väl förankrad teknologi skulle de ha utmanat Google och inte Motorola. Den enda orsaken jag kan se till att Microsoft ger sig på Motorola är att Motorola fortfarande inte skrivit avtal med Microsoft om att leverera smart-phones med WP7; devide and conquer.

Du talar om licensieringsbrott som om det vore klara brott, när det egentligen handlar om ett svagt patentsystem. Som det är ny räcker det med att jag byter ut matematiska termer mot semantiska uttryck för att skapa ett patent. Apple är inte bättre, och inget annat proprietärt företag kommer att uppmuntras vara bättre så länge patentsystemet uppmanar till den här typen av antiinnovation.

Hittills har jag inte sett Microsoft utmana en enda aktör som har möjlighet att försvara sig, utan istället pressat svagare aktörer till att sluta avtal utanför rättsväsendet. Ifall du ska utmana stora bolag inom nuvarande ramverk, och det är inte begränsat till Microsoft, krävs otroliga resurser. Microsoft har inte ens gett sig i konflikt med Red Hat, och har aldrig varit i närheten att utmana Google (all mjukvara är licensierad på något sätt vilket öppnar upp för stämningar), i alla fall inte direkt, utan endast genom bulvaner med kopplingar till Microsoft (senast i raden Paul Allen). Det farsartade men ekonomiskt tungsamma SCO fiaskot rullade på i åratal med intressanta kopplingar vad gäller personer och pengatillskott (är det endast ett sammanträffande att Paul Allen dyker upp igen som finansiär av SCO?); ett mål som hade ett enda syfte, att åtminstone allvarligt skada Linux. Vi har faktiskt knappt några domstolsfall alls vilka bevisar endera parters talan.

Köper du verkligen dessa patentstämningar rakt av, utan att ifrågasätta de underliggande orsakerna till varför? Som varför just nu, varför just Motorola och varför inte Google?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spindel:

Det har inte slagit dig en tanke om att Android kan vara lite fuffens? Att t.ex. Motorola använder Microsoft ActiveSync utan att betala Microsoft? Apple betalar redan Microsoft för ActiveSync-funktionen, likaså t.ex. HTC. Motorola gör det däremot inte.

Visst, är man inte insatt som du är så låter det väl hemskt att Microsoft försöker sätta dit en "konkurrent" (om nu Motorola kan anses vara en konkurrent, deras första smartphone använde ju trots allt Windows Mobile). Men företag måste få ha rätt att få betalt för sina produkter. Piratkopiering är inte tillåtet.

Oracle har stämt Google för att Android bryter mot Java ME-licensen. Det kommer förmodligen sluta med att Google får betala miljardbelopp alt. lägga ned Android helt och hållet för att de har gjort saker som helt enkelt är olagliga.

Ibland bör man fråga sig om Google verkligen lever efter mottot "Don't Do Evil".

Jag motbevisas gärna. Jag har dock hittills inte sett bevis för att synkroniseringstekniken verkligen är en innovation, något annat än en allmän tillämpning av redan befintlig kunskap inom området. Att ett företag har undertecknat avtal med t ex Microsoft betyder inte att patentstämningen är befogad; det kan lika gärna bara betyda att företaget inte har råd att driva saken.

Låter hemskt? Hur gammal tror du jag är? Jag tillhör faktiskt inte de yngre här på forumet, utan har upplevt hur bataljerna mellan IBM och Microsoft påverkade familjeföretaget, en tid när jag även hade pryade hos IBM. Det låter inte hemskt, och Microsoft är inte hemska, utan det grundläggande problemet är ett annat. Osakliga patentkrav kan dock få mig att avstå ifrån vissa köp, eftersom jag inte har något intresse av att passivt stödja något som jag anser i långa loppet skada konkurrensen och innovation.

Motorola är inte en konkurrent till Microsoft, men har i motsats till flera inte skrivit avtal om att använda WP7. Alltså finns det ekonomiska intressen i att tvinga in Motorola i ett avtal. inget konstigt eller anmärkningsvärt i det, fast det kan fortfarande irritera mig.

Oracle sak emot Google är klumpigt ifrån båda hållen. Oracle har å ena sidan sämre rykte i branschen än många. Oracle har ingen egen innovation utan har genom köp av Sun kommit över Java, men väljer nu en strategi som tidigare existerande Sun inte stod bakom. Google är också klumpigt genom att inte ha lyssnat till råd att välja en helt säker lösning. Oracle framstår nog som den överdrivet aggressive, men Google är definitivt inte utan skuld i affären.

Det jag inte förstår här är att några av er tydligen uppfattar kritik mot en sak som att jag per automatik måste sympatisera med annan part. Är inte det för simplistiskt? IBM och Google får inga pluspoäng av mig bara för att de använder Linux, för det gör även Oracle som har gjort en hel del arbete vad gäller filsystem, och det finns många andra som i blandar och ger i mitt tycke dåliga med bra aktioner. Jag har i sig inget problem med Microsoft heller, och reagerar bara i fall där jag anser det skada konsumenter och användare. I fallet med Motorola hoppas jag bara att det inte ska lösas på det vanliga sättet, som att Motorola i det här fallet skulle komma fram till slutsatsen att "vi har inte resurser att föra vår talan så vi får ge vika", utan att saken för en gångs skull verkligen prövas.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju det att artikeln är dåligt skrivit. Det handlar ju inte om att de Stödjer synkning av email och kalender i sin telefon, utan att de använder Microsofts ActiveSync för att göra det, utan att betala licensen.

Du säger att de bara ger sig på de små, jag säger att de ger sig på dem som inte har röven täckt (genom att betala licensen).

"Allt ska vara gratis" generationen?

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Jag valde att länka till en artikel skriven av Microsofts egen representant, Horacio Gutierrez (Corporate Vice President and Deputy General Counsel), så kanske har Microsoft svårt att kommunicera vad egentligen patentet handlar om. Det finns sedan bra analyser av vad påståendena innebär, men eftersom det finns viss känslighet här, valde jag att inte länka till tredje part utan till Microsoft själva. Flera med insyn tycks mena att ActiveSync mest är ett namn på en teknik som i sig inte är en innovation av Microsoft.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den, men har WP7 något som inte Android redan stöder? Finns det något det gör på ett bättre sätt än Android redan gör? Jag har läst igenom hela tråden och har inte hittat något som skulle få mig att välja WP7 före Android. Jag tror inte att WP7 kommer att ha en chans mot vare sig iOS eller Android om jag endast ska lyssna till informationen jag sett hittills. Att ta bort cut'n'paste, internetdelning osv. gör ju bara det att man ratar plattformen som pesten Det enda jag finner det minsta intressant är integreringen med X360 och PCn för delning av videos och bilder, men det verkar komma liknande funktioner till Android för Playstation 3, dock kanske det endast kommer att fungera på SE. Men det ska bli kul att se hur det går, jag tror att konkurrens är hälsosamt

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Skrivet av optimuz:

Inte för att vara den som är den, men har WP7 något som inte Android redan stöder? Finns det något det gör på ett bättre sätt än Android redan gör? Jag har läst igenom hela tråden och har inte hittat något som skulle få mig att välja WP7 före Android. Jag tror inte att WP7 kommer att ha en chans mot vare sig iOS eller Android om jag endast ska lyssna till informationen jag sett hittills. Att ta bort cut'n'paste, internetdelning osv. gör ju bara det att man ratar plattformen som pesten Det enda jag finner det minsta intressant är integreringen med X360 och PCn för delning av videos och bilder, men det verkar komma liknande funktioner till Android för Playstation 3, dock kanske det endast kommer att fungera på SE. Men det ska bli kul att se hur det går, jag tror att konkurrens är hälsosamt

Svårt att säga precis vad WP7 har som inte Android har, eftersom Android är mycket mer än bara orginal-Android. Därmed skulle jag säga att största skillnaden är att WP7 är WP7 och mobiltillverkaren tillåts inte ändra t.ex. användargränssnittet eller hitta på egen-snickrade lösningar. En stor fördel med detta är dels att du vet vad du får men också att du kommer kunna uppdatera WP7 direkt när uppdateringarna kommer. Så man behöver inte vänta på att mobiltillverkaren ska släppa uppdateringen, eftersom det sköter Microsoft.

Integrationen är ju annars det som skiljer mest. Microsoft har satsat hårt på att integrera telefonen med allt. Lägg till ditt Facebook-konto, Twitter-konto, Google-konto och vips så aggregeras all data så att du kan gå in på People-hub, klicka på en person och få deras senaste Facebook och Twitter-uppdateringar och snabbt kunna maila till personen Gmail-konto. Över 90 sociala nätverk kan man lägga till har jag hört.

Värt att nämnas är att Gmail och YouTube fungerar fin fint på WP7 och jag skulle vilja påstå att Kalender och E-postläsaren är mycket bättre än liknande till Android.

Just ja, en killer app. Tjänsten "Find my phone" där man kan se var sin telefon är, enkelt kunna låsa den med ett meddelande (samt att den ringer konstant) eller raderar all data på telefonen. Apple har ju liknande till iPhone men som kostar pengar. Find my phone är helt gratis till WP7.

Permalänk

@optimuz: Nja.. Det stora (ute i världen) är Xbox Live integrerat i WP7.

Men, med din frågeställning har du missat vad WP7 egentligen erbjuder; vilket är en helt ny mobil upplevelse. Jag tycker de "läckta" reklamfilmerna från AT&T verkligen träffar rätt vad gäller dagens telefoner där man står med näsan i mobilen konstant, på WP7 däremot får du all information _du_ vill ha redan på "homescreen". F.ex. din syster är på semester, tar lite bilder och postar på facebook - dessa ser du near-live på "homescreen" nästa gång du plockar upp telefonen. Dollarkursen krashat? Igen så har du denna informationen tillgänglig direkt. Android har liknande lösningar med sina widgets men inte alls lika bra utformat. Apple har ingenting som ens liknar detta.

Det är här jag tycker WP7 vinner stort. Funktionalitet i form av appar etc är relativt lik på alla platformer (inkl. Windows Mobile) och de stora (läs: de som faktiskt är värda något) är multiplatform ändå - Spotify f.ex. som idag förannonserat (för första gången någonsinn?) att en WP7 klient är på gång.

Att Cut'n'Paste saknas är idiotiskt, men mycket av det man tidigare använde detta till görs genom andra funktioner nu - f.ex. känner telefonen igen addresser, telefonnummer osv låter dig direkt utföra en "action" pådetta, har du f.ex. fått en mail med addressen till ett möte kan du ta dig direkt till Maps/Navigation utan att behöva ange denna manuellt. De har också lovat att denna funktionaliteten kommer som en uppdatering kort efter release.

Vad gäller internetdelning så är det inte alls säkert att detta inte finns - enligt Microsoft finns funktionen men det är upp till operatörerna att tillåta det, alternativt kräva en annan typ abbonemang.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Hedersmedlem

För känsliga läsare: nedan är varken kritik eller beröm utan bara ett citat av ett mångtydigt uttalande.

Citat:

Det är också en annan stor skillnad mellan oss och Adroid: de vill ha mångfald, vi vill ha standardiseringar.

- Steve Ballmer under besök på KTH (enligt DN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

För känsliga läsare: nedan är varken kritik eller beröm utan bara ett citat av ett mångtydigt uttalande.

- Steve Ballmer under besök på KTH (enligt DN)

Inte helt enkelt att veta vad han menar, om han nu sa så. Det kan ju vara ryckt ur sitt sammanhang ordentligt. Jag tror inte att han menar att alla ska vara standardiserade med ett os, utan jag tror han menar så att, MS vill ha standardisering när det gäller telefoner som använder WP7 så det inte blir så fragmenterat som det är med Android, där det finns en mångfald på så vis att tillverkarna kan skräddarsy allt som dom vill, men slutanvändaren sitter och blir beroende av hårdvarutillverkaren för att få uppdateringar.

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Jag tror inte heller det är något anmärkningsvärt med uttalandet, utan tyckte mest det lät festligt. Det faller liksom en aning in i samhällsdebatten.

De flesta användare av telefoner och smart-phones uppdaterar och förändrar nog inte särskilt mycket. Vad gäller applikationer har inte fragmenteringen av Android någon större betydelse; alla har tillgång. För de mer geekiga är nog Androiden intressantare eftersom det faktiskt redan finns alternativa versioner att installera. Du behöver inte vara bunden till tillverkarens version om du verkligen inte vill.

Permalänk

Hmm, verkar bli dåligt utval bland WP7 telefoner i Sverige till en början. LG Optimus 7, HTC Mozart och HTC Trophy generellt sett och Samsung's Omnia 7 som exklusiv till Tre.

Samsungen är väl den enda av dem som är interessant (för mig iallafall) men jag har inga planer på att byta nätverk till Tre. Dell kommer med en lur som verkar okay, 4.1" skärm, slide-out keyboard, men endast i USA. HTC's HD7 kommer i 8 och 16GB modeller, men inte alls i Sverige. Alla bygger på Qualcomms 8250 processor, flerparten har 8GB minne, några få har 16. Alla verkar ha 5MP kameror.

Så hårdvarumässigt är jag besviken, även om det som lanserats är det jag förväntade mig hade jag ju ändå hoppats på lite bättre specs.

Copy'n'Paste kommer som en uppgradering tidigt 2011.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Hmm, verkar bli dåligt utval bland WP7 telefoner i Sverige till en början. LG Optimus 7, HTC Mozart och HTC Trophy generellt sett och Samsung's Omnia 7 som exklusiv till Tre.

Samsungen är väl den enda av dem som är interessant (för mig iallafall) men jag har inga planer på att byta nätverk till Tre. Dell kommer med en lur som verkar okay, 4.1" skärm, slide-out keyboard, men endast i USA. HTC's HD7 kommer i 8 och 16GB modeller, men inte alls i Sverige. Alla bygger på Qualcomms 8250 processor, flerparten har 8GB minne, några få har 16. Alla verkar ha 5MP kameror.

Så hårdvarumässigt är jag besviken, även om det som lanserats är det jag förväntade mig hade jag ju ändå hoppats på lite bättre specs.

Copy'n'Paste kommer som en uppgradering tidigt 2011.

Omnian kan man köpa olåst kontant hos Tre. Tror det är bekräftat att Dell Venue Pro kommer till Europa.

Jag tycker hårdvaran är ok, speciellt när man ser hur bra det rullar. Jag är mer besviken på att vi blir utan massa tjänster här i Sverige inldningsvis. Ingen XBOX Live-tjänst och ingen möjlighet att köpa program och spel.