Projektarbete: Bygga generator av gamla datordelar

Permalänk

Projektarbete: Bygga generator av gamla datordelar

Hej!
Vet inte om det här är rätt forum, men jag går för tillfället i trean på gymnasiet och ska påbörja mitt projektarbete. Hade tänkt bygga en generator, och jag hittade den här videon. Tyvärr finns inga vidare instruktioner i videon, och jag vet inte mycket om generatorer, förutom att det handlar om varierande magnetiska fält och spolar Om någon vet ungefär hur man bör gå tillväga uppskattas all hjälp!

mvh Johan

Visa signatur

How I want a drink, alcoholic of course, after the heavy lectures involving quantum mechanics!

Permalänk
Medlem

En generator är i stort sätt en motor.

Ta en motor eller fläkt och koppla upp den till en lampa, batterimätare eller multimeter. Snurra.

Visa signatur

i7.

Permalänk

är inte en generator en omvänd elmotor?

alltså att det är magneterna som snurrar runt spolen?

Visa signatur

dRft

Permalänk
Avstängd
Skrivet av effekthero:

är inte en generator en omvänd elmotor?

alltså att det är magneterna som snurrar runt spolen?

Nä. Det spelar ingen roll vad det är som rör sig. Det finns motorer där magneterna är stilla och det finns motorer där magneterna rör sig. Det spelar naturligtvis ingen som helst roll utan handlar bara vilket referenssystem du rör dig i. Samma sak med generatorer.

Fast därmed inte sagt att precis alla motorer kan fungera som generatorer eller vice versa. Fläkmotorer och andra borstlösa, elektroniskt styrda motorer fungerar i allmänhet inte som generatorer. Om man inte tappar ut strömmen innan elektroniken förstås, men då får man växelström. Cykeldynamos är ett annat exempel på en generator som fungerar mycket dåligt som en elmotor. Dynamos har ofta jämnt polantal (vanligen fyra), och ingen normal kollektor/kommunator, så de har ingen naturlig rotationsriktning. De _kan_ fås att fungera som synkronmotorer på växelström, men de stannar lätt.

Enklaste är vanliga DC-motorer med borst. Sådana som brukar finnas i leksaker och kan köpas för några tior. De fungerar både som generator och motor.

Den bästa kandidaten för en generator i en dator borde vara hårddisken. Men även här har vi att göra med en borstlös och elektronisk design. Alltså måste elektroniken bort och strömmen tas ut direkt från spolarna. Sedan kan strömmen likriktas vid behov. Fläktmotorer kan också användas men kräver samma sak. Något som direkt och omoddat kan fungera som en generator finns knappast i en dator.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Nä. Det spelar ingen roll vad det är som rör sig. Det finns motorer där magneterna är stilla och det finns motorer där magneterna rör sig. Det spelar naturligtvis ingen som helst roll utan handlar bara vilket referenssystem du rör dig i. Samma sak med generatorer.

Fast därmed inte sagt att precis alla motorer kan fungera som generatorer eller vice versa. Fläkmotorer och andra borstlösa, elektroniskt styrda motorer fungerar i allmänhet inte som generatorer. Om man inte tappar ut strömmen innan elektroniken förstås, men då får man växelström. Cykeldynamos är ett annat exempel på en generator som fungerar mycket dåligt som en elmotor. Dynamos har ofta jämnt polantal (vanligen fyra), och ingen normal kollektor/kommunator, så de har ingen naturlig rotationsriktning. De _kan_ fås att fungera som synkronmotorer på växelström, men de stannar lätt.

Enklaste är vanliga DC-motorer med borst. Sådana som brukar finnas i leksaker och kan köpas för några tior. De fungerar både som generator och motor.

Den bästa kandidaten för en generator i en dator borde vara hårddisken. Men även här har vi att göra med en borstlös och elektronisk design. Alltså måste elektroniken bort och strömmen tas ut direkt från spolarna. Sedan kan strömmen likriktas vid behov. Fläktmotorer kan också användas men kräver samma sak. Något som direkt och omoddat kan fungera som en generator finns knappast i en dator.

Nä, min idé var nog att bygga om en/ett par hårddiskar till en fungerande generator, dvs använda hårddiskarnas rotationsförmåga och magneter. Men hur funkar det egentligen? Magneterna ska rotera runt en spole (en lindad koppartråd) i vilken det då kommer genereras ström som man då måste leda ut från spolen till det man nu vill använda strömmen till? Har jag fattat rätt så långt?

Visa signatur

How I want a drink, alcoholic of course, after the heavy lectures involving quantum mechanics!

Permalänk
Avstängd

Ja. Spolarna finns ju redan där i hårddisken. Finns väl ingen anledning till att byta ut dessa, de är redan optimerade till form, storlek och avstånd. Möjligen skulle du kunna linda om dessa eller förse dem med järnkärna eller något. Antagligen är det mer bekvämt att få ut en så hög spänning som möjligt på bekostnad av strömmen. Det blir mindre förluster då i likriktningen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Ja. Spolarna finns ju redan där i hårddisken. Finns väl ingen anledning till att byta ut dessa, de är redan optimerade till form, storlek och avstånd. Möjligen skulle du kunna linda om dessa eller förse dem med järnkärna eller något. Antagligen är det mer bekvämt att få ut en så hög spänning som möjligt på bekostnad av strömmen. Det blir mindre förluster då i likriktningen.

Hmm, var sitter spolarna i en hårddisk (måste skaffa en att leka med)? Det jag har tänkt mig är alltså att man tar själva disken i hårddisken, sätter på magneterna längs kanten på disken och sen har en ring runt disken som spolen är lindad runt. När man snurrar disken varieras magnetfältet och ström induceras i spolen. Hur låter den idén?

Visa signatur

How I want a drink, alcoholic of course, after the heavy lectures involving quantum mechanics!

Permalänk
Medlem

Varför inte bara utnyttja motorn som roterar disken istället ?

Misstänker att man i moderna diskar eg kör ett servo som drivs av diskelektroniken för att få en konstant rotationshastighet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Varför inte bara utnyttja motorn som roterar disken istället ?

Misstänker att man i moderna diskar eg kör ett servo som drivs av diskelektroniken för att få en konstant rotationshastighet.

Det är ju precis vad jag menar! Jag förstår inte riktigt vad TS inte förstår. Motorn i en hårddisk är ju redan klar. Den är flerpolig och rätt stor vilket är mekaniskt praktiskt. Den har starka magneter och kraftiga spolar. Nackdelen är förstås att lindningarna är grova, vilket kommer inducera en rätt låg spänning.

Det är inget servo i en vanlig mening, utan en borstlös motor som är elektroniskt styrd. Rent fysiskt brukar den husera bakom/bredvid styrkortet i samband med lagret. Man måste ta bort plattorna för att se den inifrån. Antagligen är det bästa att låta skivorna vara kvar och rota så lite som möjligt. I stället kan man löda bort styr-FETarna och koppla in sig på spolarna vid kontakten till flexkabeln på kortet. Sedan lägger man på den mekaniska rörelsen på diskens ovansida; man tar bort hårddiskens lock och applicerar någon form av axel. Men, som sagt, detta är bara ett förslag. Det finns inget i en vanlig dator som omedelbart kan fungera bra som en generator. Vad man än väljer, måste man HW-hacka. Samma princip kan användas på fläktarna.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Och det resulterar bara i högst mediokra generatorer då ingen motor i datorn är dimensionerad för någon anmärkningsvärd effekt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Visst, men TS har inte uppgett om det är en lysdiod eller en partikelaccelerator han ska driva med den. Så jag har helt enkelt förutsatt något i stil med lysdiod. Några tiotals eller hundratals milliwatt ska nog gå att få fram, men problemet är förluster vid låga spänningar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Du behöver massa spolar, kolla på denna

Visa signatur

De du