Permalänk
Medlem

Ljud från min Ubuntu HTPC

Tjenare!

Har byggt min första HTPC för ett par dagar sedan och dessutom min första dator med Linux. Dock så får jag inte ljudet att fungera via HDMI kabeln till TV, och jag tänkte höra mig för efter alternativa kopplings vägar?

TVn är en Panasonic 42" HD ready plasma som är ca 3 år gammal. Det finns ljud ingångar vid PC ingången, dock så är det en VGA, men kan man koppla in där fast jag kör bilden via HDMI?

Några förslag på hur jag ska lösa det?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator? är det nvidia brukar de inte vara svårt att få igång ljud via HDMI. Jag kör själv en eee box med ubuntu + XBMC som filmdator i vardagsrummet. Ljud funkar sjukt bra över HDMI.

ta en titt här: HOW-TO preform a Miminal Ubuntu and XBMC install on a Asus EeeBox PC EB1501 - XBMC

du behöver inte uppdatera alsa men se till så asound.conf är korrekt uppsat sammt rätt nivåer i alsamixer.

Permalänk
Medlem

WEBHALLEN.com - Asus Mini ITX MB / ION2 / HDMI / USB3

Det är mitt moderkort. Så ja, jag har Nvidia grafik... Ska jag ta en titt i grafikdrivrutinen eller?...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

WEBHALLEN.com - Asus Mini ITX MB / ION2 / HDMI / USB3

Det är mitt moderkort. Så ja, jag har Nvidia grafik... Ska jag ta en titt i grafikdrivrutinen eller?...

Du bör göra inställningarna för ljudet under ljudinställningarna.. (högerklicka på ljudikonen i systray..)

Ifall bilden slutar visas

Permalänk
Medlem

ööh, konstigt... jag har ingen HDMI att välja där... ???

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Har du installerat några drivrutiner till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Ja, jag har installerat drivrutiner till grafikkortet. Dock så är det ju som sagt så är ju grafikkortet intrigerat i moderkortet...

Jag vet att jag ofta tänker för mycket Windows, men det är ju det ända jag har att jämföra med så...
Skulle jag kört Windows så skulle jag ju satt i skivan med drivers i där få med en samma funktioner till bl.a. ljud och grafik. Men hur funkar det med Linux? Behövs inga drivers eller är det bara så att ingen orkar utveckla något?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

sudo aptitude install nvidia-current tror jag dom heter...

prova med:

sudo aptitude search nvidia
så när du nog hitta något.

Permalänk
Medlem

Som sagt så får du nog se till att asound.conf är rätt konfad för att du ska hitta hdmi optionet i ljud inställningarna. Se min länk i ett tidigare inlägg