Permalänk
Medlem

Äpplen i kylskåp eller ej?

Som titeln säger, har du dina äpplen i kylskåpet eller inte?
Jag har mina äpplen i kylskåpet, men mina kompisar dumförklarar mig för att dom inte har det. Enligt mig så blir det mycket godare om äpplet är lite kallt. Speciellt gröna äpplen

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Gröna äpplen är äckliga och kalla äpplen är en pain att äta.
Men det är främst för att jag har ilningar i framtänderna
Ska man inte äta dem på ett tag kan de gott ligga o gotta sig vid lägre temperaturer.

Tredje alternativ : Det beror på.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Gröna äpplen är det enda jag äter Mm, så gott
Jag hade problem med ilningar i tänderna förut, men det har avtagit. Delvis för att jag har undvikit att framkalla ilningar väldigt aktivt i typ ett år och för att jag plastade några av tänderna som var värst utsatta (hade konstant tandvärk i en vecka efter det). Men för mig är det inga problem nu

Men jag tycker att "varma" äpplen känns ofräscht och äckligt nästan. Det är ju min åsikt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

För mig ilar det i hela jävla munnen om jag ätit nåt surt under längre perioder
Inget godis för mig tack, har väldigt lätt för att avstå.
Tandläkaren tycker mina tänder är hur fina som helst dock :/

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

För mig ilar det i hela jävla munnen om jag ätit nåt surt under längre perioder
Inget godis för mig tack, har väldigt lätt för att avstå.
Tandläkaren tycker mina tänder är hur fina som helst dock :/

Jag har emaljstörningar och dyligt lite här och var, det är väldigt känsligt kan jag berätta dig!
Jag kan till och med skölja runt vatten i munnen utan att dö av smärta som jag gjorde förut. Håll dig borta från ilningar (och använd sensodyne tandkräm, det funkar men smakar skit) så ska du se att det bättrar sig

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Jag har emaljstörningar och dyligt lite här och var, det är väldigt känsligt kan jag berätta dig!
Jag kan till och med skölja runt vatten i munnen utan att dö av smärta som jag gjorde förut. Håll dig borta från ilningar (och använd sensodyne tandkräm, det funkar men smakar skit) så ska du se att det bättrar sig

Börjar bli lite som en chat det här.
Men jotack jag vet hur det är med ilningar, har haft det längre än jag kan minnas och tandkräm mot det är en lögn
Ska man sköjla med kallvatten är det bara att bita igen (höhö).

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Såklart man har äpplen i en skål på bordet!
Och man sköljer ju av äpplet innan man käkar upp det!
Då blir det kallt och saftigt.

Permalänk
Medlem

Både och. Men jag glömmer att äta.

Permalänk
Medlem

Dom håller längre i kylskåpet

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Varför inte bara ha livsmedel som dom brukar vara i butiken? Ligger det kylt brukar jag lägga det kylt hemma etc. Gäller dock inte bruten förpackning.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

Såklart man har äpplen i en skål på bordet!
Och man sköljer ju av äpplet innan man käkar upp det!
Då blir det kallt och saftigt.

Då måste du skölja av det länge!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kylskåpet, klarar icke av att äta varma äpplen såvida man inte plockat dom direkt från trädet

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

har det i kylskåpet dock ställer man fram en skål på bordet ibland.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

För mig ilar det i hela jävla munnen om jag ätit nåt surt under längre perioder

Hm. Ilningar av sura saker får jag också, men de har inte så mycket med att skölja kallt vatten att göra.
Så länge jag kan minnas har jag fått ont i hela tandraderna av kalla saker som glass, men alltid trott att alla fick det. 'Ilningar' har betytt tvådagarsperioden efter två glas vin då det mest solida man kan äta utan att krevera är soppa utan hårda grönsaksbitar i. Dricka vin i sig är inget problem, förutom -
Tydligen innebär 'ilningar' just den här lite dova smärtan liksom inuti tänderna man kan få av nåt iskallt. Vad är det andra då? Kallsmärtan är ju ingenting jämfört med nåt mer solitt i hålen i tuggytorna, som aktiveras av nåt surt, men som ändå inte klassificeras som hål. Om jag nånsin får inflytande över barn ska jag säga åt dom att inte gurgla läsken innan de sväljer den.

Ontopic så bör visst äppelkärnor kallstratifieras, alltså förvaras i kall jord, ex kylskåp eller under snön i minst en månad innan de kan gro.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hm. Ilningar av sura saker får jag också, men de har inte så mycket med att skölja kallt vatten att göra.
Så länge jag kan minnas har jag fått ont i hela tandraderna av kalla saker som glass, men alltid trott att alla fick det. 'Ilningar' har betytt tvådagarsperioden efter två glas vin då det mest solida man kan äta utan att krevera är soppa utan hårda grönsaksbitar i. Dricka vin i sig är inget problem, förutom -
Tydligen innebär 'ilningar' just den här lite dova smärtan liksom inuti tänderna man kan få av nåt iskallt. Vad är det andra då? Kallsmärtan är ju ingenting jämfört med nåt mer solitt i hålen i tuggytorna, som aktiveras av nåt surt, men som ändå inte klassificeras som hål. Om jag nånsin får inflytande över barn ska jag säga åt dom att inte gurgla läsken innan de sväljer den.

Ontopic så bör visst äppelkärnor kallstratifieras, alltså förvaras i kall jord, ex kylskåp eller under snön i minst en månad innan de kan gro.

Ahah, älskar din definition på ilningar. Just för att den är så jävla true
Det är ju nästan så man avlider av 2-dagars ilningarna när man dessutom håller på o skrapar upp gommen för att man måste tugga all fast föda med framtänderna.
Och nej, kallsmärtan är ingenting i jämförelse.
För mig känns ilningarna som nåt väldigt stickande och obehagligt medan kallsmärtorna skulle kunna motsvara när man klämmer fingrarna en kall vinterdag

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Bor i korridor så kylen är för långt borta när man snabbt vill ha något att tugga på. Hade jag haft en kyl på rummet så hade de dock legat däri.

Gröna äpplen är dock den rätta vägen att ta, röda känns så ofräscha.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

De absolut godaste äpplena är ju de gul/röda som är så söta och saftiga! De ska ligga framme såklart!

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

En skål med vatten i kylskåpet med äpplen i, så saftiga och goda då.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Absolut inte! Jag tycker precis tvärtom när det gäller smaken; allt frukt och grönt smakar mer och godare rumstempererat!