Permalänk
Medlem

projektarbete - ubuntu server

Hej,

Sista året på gymnasiet har börjat och projektarbetet nalkas. Jag ska som rubriken lyder jobba med ubuntu server verision (10.04 i skrivande stund) och skriva en liten handbok eller manual som inlämningsformat. Jag valde ubuntu eftersom det är en, vad jag hört, nybörjarvänlig verision samt är den även en av de större linuxdistributionerna. Jag har bekantat mig något med ubuntu tidigare och kan grunderna.

Vad jag behöver är lite inspiration, till exempel behöver jag saker att utföra på servern för att sedan skriva ner i min bok. Användningsområden jag tänkt mig konfigurera servern som: router/brandvägg/DHCP, SSH-server, webbserver(HTTP), VPN.

Boken är tänkt för en person som aldrig använt linux och ska gå igenom operativsystemet ifrån grunderna till lite mer avancerade saker. Vad jag behöver är lite råd om användbara program, kommando med mera. Jag är som sagt en färsking på ubuntu och behöver därför ganska genomgående guider och tips.

Ifall någon känner till ett aktivt linuxforum var vänlig meddela. Boktips kring ubuntu välkomnas också.

Permalänk
Medlem

det mest aktiva ubuntu forum som finns är Ubuntu Forums

Permalänk
Medlem

Första posten: KL 13:37, andra: KL 14:47 XD

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem

FTP, MySQL.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ska du sätta ihop en linuxbaserad server, kör på Arch, mer simplistiskt.
börja från grunden istället för att stänga av och ta bort för prestande liksom.

edit missupfattade trådskaparen, nvm

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Tycker att du skall göra en kurs i hur man enkelt sätter upp en server för ldap och kerb5 auth. Sedan lägger du över inloggningen till någon annan dator till servern och låter hemmappen ligga på servern.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

virtualisering

Jag har lekt omkring lite och bekantat mig med OS:et och är väl relativt väl insatt just nu.

Jag har fått lite tankar och idéer kring virtualisering och undrade ifall någon här var bekant med det, samt vilken mjukvara som var bäst. Jag har kommit över VMWare och Virtual Box än så länge, någon jag bör satsa på?

Permalänk
Avstängd

Jag tycker VirtualBox är bra, eftersom det finns till många olika OS, och den klarar av att köra många olika OS. VMware finns inte till många olika OS, och VMware klarar inte av att köra många OS. T.ex. kan VirtualBox köra Mac OS X om du hackar den lite, och använder giltig nyckel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle typ säga tvärt om. VirtualBox är trevligt och lättare att få igång på många plattformar (och att virtualbox stödjer några fler) men vmware har stöd för att köra fler OS, iaf utan att pilla massa. Har flerar gånger stött på problem när jag försökt använda virtualbox för att virtualisera konstiga OS vilket som funkat helt ok i vmware.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnart:

Jag är som sagt en färsking på ubuntu och behöver därför ganska genomgående guider och tips.

Skrivet av Johnart:

Jag har lekt omkring lite och bekantat mig med OS:et och är väl relativt väl insatt just nu.

Hur många timmar har du på dina dygn?

EDIT: Okej att tiden inte visades sabbade ju lite :/ En vecka i mellan inläggen.

Det här skämtet gick inte hem va?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Hur många timmar har du på dina dygn?

EDIT: Okej att tiden inte visades sabbade ju lite :/ En vecka i mellan inläggen.

Det här skämtet gick inte hem va?

Det gick inte ens nästan hem, och för att kompensera för det dåliga skämtet behöver jag lite hjälp :).

Scenariot är som sådant att jag har två hårddiskar, en används för OS:et, program och lite lagring medan den andra används till backup

Jag ominstallerade nyss och jag tänkte inte över huvud taget på att göra något speciellt med backup-hårddisken, så nu saknar jag den. Den hette förut /backup och är sdb antar jag. Räcker det att jag mountar den på något sätt? Jag vill ha så att den startar med resten samt i /backup

Permalänk
Medlem

Jag utgår förvisso från Ubuntu/Debian derivat här, men principen är densamma.

# sudo mkdir /backup && sudo mount /dev/sdb5 /backup

Borde lösa ditt problem.. får du problem med rättigheterna på mappen kan du sätta ägarskapet till din användare med

# sudo chown användare /backup

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

tack så hemskt mycket, det fungerade smärtfritt. Är det så att den efter omstart kräver att man mountar på nytt eller sker det per automatik nu?

Permalänk

Om du vill att den skall mountas vid uppstart så får du lägga in den i /etc/fstab filen annars måste du mounta hårdisken manuellt varje gång.