Permalänk
Medlem

amd II 1090t vs. amd II 970

vilket lönar sig bäst ? jag använder datorn mest för att spela.

Permalänk

I dags läget gynnar 970 dig mer för alla program är inte programmerade för 6 kärnor. 4 är mer genomtänkt osv men om du vill investera för framtiden så är 6 ett självklart val men du väljer själv.

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

okej, hade tankarna lite åt det hållet annars.. är nexus 850 nätagg något att ha ? eller bara skräp ? :/

Permalänk
Medlem

Det är bättre att köpa 1055T(eller 1065T när den kommer) och sedan klocka...

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Borde inte tråden heta AMD II X6 1055T vs. AMD II X4 965BE eftersom de ger samma prestanda som de andra till en billigare penning?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Skulle lätt ta 1055 istället..ingen mening att köpa en X4 nu..när X6 minst är lika bra och kostar ej allt för mycket mer.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Skulle lätt ta 1055 istället..ingen mening att köpa en X4 nu..när X6 minst är lika bra och kostar ej allt för mycket mer.

Spel gillar än så länge högre klock bättre än antal kärnor.
Stod för 1 vecka sedan mellan att behålla min 965:a eller ta en 1090T.
Behöll den, körde upp i 4Ghz. Fungerar så bra så..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

När jag framförde 1090t till firman som skulle lägga ihop datorn så föreslog dom istället i7 950. jag blir helt borta ...

Permalänk
Medlem

Om du mest spelar så är nog Core i7 950 bättre men blir den inte dyrare? Annars är ju Phenom II 955 väldigt prisvärd och man kan väl enkelt klocka upp den om det skulle behövas (vilket jag inte tror behövs egentligen).

Permalänk
Medlem

Eran som vi idag lever i att spel inte utnytjar mera än 4 kärnor är förbi.

Om ni läst requirements för nya Medal of Honor så är det en Quad-Core som behövs bara för att starta spelet. Under de nästa 12 månader kommer vi se en mycket drastisk förändring, är jag säger på. Jag hade aldrig betalt pengar för en 4-kärnig i dagsläget. 1090T är det givna valet!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Spel gillar än så länge högre klock bättre än antal kärnor.
Stod för 1 vecka sedan mellan att behålla min 965:a eller ta en 1090T.
Behöll den, körde upp i 4Ghz. Fungerar så bra så..

De flesta 955/965 klarar 3.9-4.0ghz men det gör även 1055 och den har bättre minnes kontroller också så minnena går köra lite högre oftast imc/nb också.

Så X6 @ 4.0ghz vs X4 @ 4.0ghz är väll ett ganska lätt val?

Har man redan 955/965 så är det en annan sak.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Om ni läst requirements för nya Medal of Honor så är det en Quad-Core som behövs bara för att starta spelet.

Skitsnack.

Citat:

Processor: Pentium D 3.0GHz / Core 2 Duo 2.0GHz / Athlon X2
Pre-purchase Medal of Honor Limited Edition on Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Eran som vi idag lever i att spel inte utnytjar mera än 4 kärnor är förbi.

Om ni läst requirements för nya Medal of Honor så är det en Quad-Core som behövs bara för att starta spelet. Under de nästa 12 månader kommer vi se en mycket drastisk förändring, är jag säger på. Jag hade aldrig betalt pengar för en 4-kärnig i dagsläget. 1090T är det givna valet!

hahaha borde skickas in till existenz "natthumor"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Om du mest spelar så är nog Core i7 950 bättre men blir den inte dyrare? Annars är ju Phenom II 955 väldigt prisvärd och man kan väl enkelt klocka upp den om det skulle behövas (vilket jag inte tror behövs egentligen).

Processorn är inte den största flaskhalsen precis, de är grafikkorten. Sen om de gäller mer avancerade bild-och video redigringar köper jag ditt resonemang.

läs här:
http://www.sweclockers.com/artikel/12567-sa-paverkas-bildfrekvensen-av-processor-grafikkort-och-minne

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av eratrix:

hahaha borde skickas in till existenz "natthumor"

Ja.

Jag har en ideé. Spara länken, sen om 12 månader, kan du skicka den till existenz. Eller så kan du inse hur fel du haft... vi får se...

*Edit*

Du har rätt Smallband. Det ska vara Quad-Core 2.0ghz som recomended.
Mitt fel

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Om ni läst requirements för nya Medal of Honor så är det en Quad-Core som behövs bara för att starta spelet. Under de nästa 12 månader kommer vi se en mycket drastisk förändring, är jag säger på. Jag hade aldrig betalt pengar för en 4-kärnig i dagsläget. 1090T är det givna valet!

LOL! Vart fick du det ifrån Det står rekommenderas inte kräver

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Eratrix mr natt humor.

Titta här.

Call of Duty®: Black Ops Minimum Systemkrav

* OS: Windows® Vista / XP / 7
* Processor:Intel® Core™2 Duo E6600 eller AMD Phenom™ X3 8750 eller bättre.

Det är minimum krav. En E6600 är en bit över medel vad folk sitter på idag. Det är igentligen en riktigt kompentent CPU.

Så vi får se vem som har rätt Q4 2010..

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Eratrix mr natt humor.

Titta här.

Call of Duty®: Black Ops Minimum Systemkrav

* OS: Windows® Vista / XP / 7
* Processor:Intel® Core™2 Duo E6600 eller AMD Phenom™ X3 8750 eller bättre.

Det är minimum krav. En E6600 är en bit över medel vad folk sitter på idag. Det är igentligen en riktigt kompentent CPU.

Så vi får se vem som har rätt Q4 2010..

Kör med en sämre processor ändå Hoppas detta spel ändå funkar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Eratrix mr natt humor.

Titta här.

Call of Duty®: Black Ops Minimum Systemkrav

* OS: Windows® Vista / XP / 7
* Processor:Intel® Core™2 Duo E6600 eller AMD Phenom™ X3 8750 eller bättre.

Det är minimum krav. En E6600 är en bit över medel vad folk sitter på idag. Det är igentligen en riktigt kompentent CPU.

Så vi får se vem som har rätt Q4 2010..

Du lär garanterat klara dig lugnt på en överklockad 955BE även Q4 2010, likaså Q4 2011. Att ha så höga systemkrav så att en överklockad Phenom II 955 inte räcker till skulle för en spelutvecklare vara lika med självmord. De skulle ju minska sin användarbas så drastiskt att de skulle fått sålt för få kopior.

Om du tittar på dagens spel, så behöver du dubbla HD5870 eller bättre grafikkortslösning för att processorn (om man nu har en Phenom II x4) ens skall märkas av som en begränsning i de inställningar och upplösningar som man spelar i med ett eller flera bra grafikkort (m.a.o 1920x1200 eller högre och med höga grafikinställningar och förmodligen lite AA/AF).

Merparten av alla spelare sitter på mycket sämre grafikkortslösningar, och gemene man kommer förmodligen inte sitta på den grafikprestandan förrän tidigast Q4 2011 (och med sämre grafikkortslösning så begränsar grafikkortet tidigare än processorn).

Dessutom är jag skeptisk till att ens merparten av alla spel som släpps innan Q4 2011 kommer att ha ett vettigt stöd för mer än fyra kärnor. Jag menar det släpps fortfarande mängder av spel idag, som inte ens har något vettigt stöd för fler än två kärnor (StarCraft 2 t.ex. har ju inte något vettigt stöd för mer än två kärnor), så det känns inte så troligt att alla spel helt plötsligt både skulle ha bra stöd för och även kräva fler än fyra kärnor.

Men du får gärna berätta hur du tänkte.

Se gärna denna artikel:
Gaming: The Core Debate - Introduction

Från slutsatsen:

Citat:

As newer game engines are developed we are confident that games will become better optimized for quad-core processors and before long they will become compulsory for gamers. For those wanting to know if hexa-core processors are necessary for gaming, we already know from our Phenom II X6 1090T and Core i7 980X reviews that they are not and provide no tangible performance gains over similar quad-core processors.

I dagsläget finns bara en handfull spel som på ett bra sätt utnyttjar fyra kärnor (lätt att se, stäng ned så mycket andra processer som möjligt och starta ett spel, titta sedan i aktivitetshanteraren och se hur många kärnor som belastas över 80%). BF:BC2 är ett av få spel som har bra multikärnstöd.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Skulle lätt ta 1055 istället..ingen mening att köpa en X4 nu..när X6 minst är lika bra och kostar ej allt för mycket mer.

Skrivet av AkUs:

Eran som vi idag lever i att spel inte utnytjar mera än 4 kärnor är förbi.

Om ni läst requirements för nya Medal of Honor så är det en Quad-Core som behövs bara för att starta spelet. Under de nästa 12 månader kommer vi se en mycket drastisk förändring, är jag säger på. Jag hade aldrig betalt pengar för en 4-kärnig i dagsläget. 1090T är det givna valet!

Dem här två kan sin sak. Strunta i Quaden, Häxor rules!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Ja, ska man köpa någon så är det 955BE eller 1055T... Min 1055 tickar på i 4 GHz med ett GB 870A UD3, ett moderkort för 890 spänn... Kan inte direkt säga att jag är missnöjd... Att köpa 1090an och kanske få ut 100 MHz mer hade inte direkt varit värt det. Det här resonemanget förutsätter ju såklart att du ska överklocka. Men har man tänkt att försöka förlänga livet på sin dator över nästa processorgeneration så är en 6 kärnig att föredra.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Du lär garanterat klara dig lugnt på en överklockad 955BE även Q4 2010, likaså Q4 2011. Att ha så höga systemkrav så att en överklockad Phenom II 955 inte räcker till skulle för en spelutvecklare vara lika med självmord. De skulle ju minska sin användarbas så drastiskt att de skulle fått sålt för få kopior.

Om du tittar på dagens spel, så behöver du dubbla HD5870 eller bättre grafikkortslösning för att processorn (om man nu har en Phenom II x4) ens skall märkas av som en begränsning i de inställningar och upplösningar som man spelar i med ett eller flera bra grafikkort (m.a.o 1920x1200 eller högre och med höga grafikinställningar och förmodligen lite AA/AF).

Merparten av alla spelare sitter på mycket sämre grafikkortslösningar, och gemene man kommer förmodligen inte sitta på den grafikprestandan förrän tidigast Q4 2011 (och med sämre grafikkortslösning så begränsar grafikkortet tidigare än processorn).

Dessutom är jag skeptisk till att ens merparten av alla spel som släpps innan Q4 2011 kommer att ha ett vettigt stöd för mer än fyra kärnor. Jag menar det släpps fortfarande mängder av spel idag, som inte ens har något vettigt stöd för fler än två kärnor (StarCraft 2 t.ex. har ju inte något vettigt stöd för mer än två kärnor), så det känns inte så troligt att alla spel helt plötsligt både skulle ha bra stöd för och även kräva fler än fyra kärnor.

Men du får gärna berätta hur du tänkte.

Se gärna denna artikel:
Gaming: The Core Debate - Introduction

Från slutsatsen:

I dagsläget finns bara en handfull spel som på ett bra sätt utnyttjar fyra kärnor (lätt att se, stäng ned så mycket andra processer som möjligt och starta ett spel, titta sedan i aktivitetshanteraren och se hur många kärnor som belastas över 80%). BF:BC2 är ett av få spel som har bra multikärnstöd.

Det är inte så att det utnyttjar fyra kärnor på ett bra sett, utan det är en konsoll konvertering från xboxen å därför funkar bc bra me quads(3kärnor som i xboxen) Moh är precis som bc typ bc2 modd fast funkar mycket bättre me dual core, betan funka super iaf.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

Det är inte så att det utnyttjar fyra kärnor på ett bra sett, utan det är en konsoll konvertering från xboxen å därför funkar bc bra me quads(3kärnor som i xboxen) Moh är precis som bc typ bc2 modd fast funkar mycket bättre me dual core, betan funka super iaf.

Om det är en konsolkonvertering eller ej är irrelevant (i mer än det att i konsoler får man lägga mer arbete på kärnorna, då grafiken är begränsad). Det som betyder något är om spelet belastar fler kärnor än två, vilket BF:BC2 gör (bättre än något annat spel ute nu).
Battlefield Bad Company 2 Tuning Guide - CPU Performance
Battlefield Bad Company 2 Tuning Guide - DX9 vs. DX10 (GeForce GTX 260)

Även MoH kan utnyttja fler kärnor än två rätt bra:
Medal of Honor Single Player Graphics & CPU Performance > CPU Performance - TechSpot
MoH bygger på Unreal Engine 3 i singelplayerläget och på Frostbite-motorn i multiplayerläget (det är single player som visas ovan). Så följdaktligen beter sig spelet lite annorlunda i single vs multiplayerläge. I single player är spelet lite mer lättdrivet. I multiplayerläge uppträder det väldigt likt BF:BC2 (vilket inte är så konstigt då de använder samma grafikmotor).

Att ett spel skalar bra över flera kärnor behöver inte nödvändigtvis betyda att det presterar dåligt med få kärnor, det beror ju på många andra faktorer också.

Visa signatur

~Pelle~