är min processor för varm? (upp till 80 grader vid heavy load)

Permalänk

är min processor för varm? (upp till 80 grader vid heavy load)

min dator låser sig helt lite då och då, ibland ofta, ibland bara en gång om dagen, men det börjar bli lite tråkigt nu så jag provade ladda ner ett program för att mäta processortemperaturen, och vid "heavy load" (helt slut i hjärnan, kommer inte på det svenska uttrycket >< ) så är processorn oftast på runt 70-75 grader, och ibland går den upp till 80 grader (celsius, givetvis)

är detta åt skogen för varmt och något jag bör göra något åt så snabbt som möjligt?

Permalänk
Medlem

vad e det för processor till att börja med och har du klockat den????????????????????samt har du orginal kylare ...o när bör du pasta senast??????????

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk

intel quad cpu q6600, 2.4 GHz, ej överklockad.
(på en asus p5k)

fick datorn av min bror, vet inte mycket mer om den, tror inte han lagt på någon kylpasta...

så.. upp till 80 grader på en intel q6600, är det för varmt?

(tack på förhand )

Permalänk
Medlem
Skrivet av diskmedel:

intel quad cpu q6600, 2.4 GHz, ej överklockad.
(på en asus p5k)

fick datorn av min bror, vet inte mycket mer om den, tror inte han lagt på någon kylpasta...

så.. upp till 80 grader på en intel q6600, är det för varmt?

(tack på förhand )

beror ju på vad det är för chassi, har du en igenspikad kista med lite eller ingen luftcirkulation eller har gott om chassifläktar som flyttar runt luften.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

ja den ska ej köras över 72 grader har jag för mig tror du behöver rengöra flänsarna under fläkten samt ny kylpasta ...jag tror det räcker med det .....

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Om du har kört med samma dator länge så är det antagligen dags att lägga på ny kylpasta, det borde räcka... Jag köpte helt ny fläkt när min började bli för varm, rekommenderar Corsair h50! (eller h70 om du vill) Blås gärna också datorn med en hårtork när du sätter på ny kylpasta/byter fläkt. det kan hjälpa en del...

//Köttbulle, grisapa och Andreas Ahlström

*Tilllägg:
72 grader är på tok för varmt förresten. jag körde på 60 grader och den stängde av ibland pga. överhettning

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

vad e det för processor till att börja med och har du klockat den????????????????????samt har du orginal kylare ...o när bör du pasta senast??????????

Det saknas ett frågetecken i ditt inlägg misstänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Om du har kört med samma dator länge så är det antagligen dags att lägga på ny kylpasta, det borde räcka... Jag köpte helt ny fläkt när min började bli för varm, rekommenderar Corsair h50! (eller h70 om du vill) Blås gärna också datorn med en hårtork när du sätter på ny kylpasta/byter fläkt. det kan hjälpa en del...

//Köttbulle, grisapa och Andreas Ahlström

*Tilllägg:
72 grader är på tok för varmt förresten. jag körde på 60 grader och den stängde av ibland pga. överhettning

Varför ska du blåsa datorn med en hårtork????????

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Skrivet av grisapa1:

Om du har kört med samma dator länge så är det antagligen dags att lägga på ny kylpasta, det borde räcka... Jag köpte helt ny fläkt när min började bli för varm, rekommenderar Corsair h50! (eller h70 om du vill) Blås gärna också datorn med en hårtork när du sätter på ny kylpasta/byter fläkt. det kan hjälpa en del...

//Köttbulle, grisapa och Andreas Ahlström

*Tilllägg:
72 grader är på tok för varmt förresten. jag körde på 60 grader och den stängde av ibland pga. överhettning

Är förmodligen pga att du hade för låg spänning över processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Blås gärna också datorn med en hårtork när du sätter på ny kylpasta/byter fläkt.

Inte för att jag förstår syftet med hårtorken, men det kan nog vara lika vanskligt som att använda en dammsugare då luftströmmen troligen blir full av statiskt laddade joner även i en hårtork.