Permalänk

Datorn kylning bästa sättet?

Tjenare! Såhär ligger det till.

Datorn ska in i rummet på andra sidan väggen där det är kallt hela året runt! Jag ska borra ett litet hål för sladdarna in till mitt rum med skärm osv...

Jag vill att datorn ska vara så kall som möjligt och den får låta hur mycket som helst, jag ska maxxa alla fläktarna osv men vad är det bästa man kan göra för att få det så kallt som möjligt?

Leker lite med tankar om kylskåp som ger kyla eller något kylelement som kan fläkta in kall luft i datorn eller något sådan kom gärna med tips och hjälp mig!

Chassit är Fractal R3 med alla fläktar utom en i botten ska köpa en till, i7 950 med h70 och 2 gtx 480 dem blir ju hyffsat varma...

Permalänk
Permalänk

köp vatten + en jävla massa delta fläktar. du kommer bli hörselskadad om du går in i rummet . men det är det värt !

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Medlem

Vars kan man köpa delta fläktar?

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk

vad menar du med köp vatten? Endast vatten kylning då eller någon sorts kylning som kyler luften innan den kommer in i datorn?

Permalänk
Avstängd

vatten kylning + schyte kaze 3k rpm duger fint.

en investering på kanske 2500 kr för bara CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av TX-28xd3e:

vatten kylning + schyte kaze 3k rpm duger fint.

en investering på kanske 2500 kr för bara CPU

+1

körde just så tidigare, och de märktes när jag gick över till normala fläktar

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Några av dessa monterade på lämpligt sätt bör kyla datorn, om nu rummet är kallt.
ebm-papst - Axial fans for high air performance with moderate pressure build-up - W2E250-HL06-01

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

kompressorkylning kanske skulle vara något, om du ändå inte tänker ha den i samma rum är ljudet inget problem?

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Skrivet av cccm:

kompressorkylning kanske skulle vara något, om du ändå inte tänker ha den i samma rum är ljudet inget problem?

Nej ljudet är inget problem, vi har kompressor i det rummet men den låter som fan! Hur gör man med kompressor kylning?

Permalänk
Medlem

finns ju 'färdiga' system att köpa från vapochill m.m.
hur som helst är det ju som sagt en kompressor, som kyler en cpu-stor platta så du kan räkna med mkt stor kylförmåga.
går ju utmärkt att fästa den på grafikkort med like buntband också antar jag.
följ instruktioner etc dock för att undvika kondens.
vissa chassin har det till och med 'inbyggt' så du slipper sågahål osv.
t.ex från Asetek, Inc. - Thermal Management Done Right
såg någon tråd för någon månadsedan att någon här på sweclockerstillverkade chassin med kompressorkylning
här är en visserligen gammal tråd , men det förklarar iaf vad det innebär^^
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Skrivet av cccm:

finns ju 'färdiga' system att köpa från vapochill m.m.
hur som helst är det ju som sagt en kompressor, som kyler en cpu-stor platta så du kan räkna med mkt stor kylförmåga.
går ju utmärkt att fästa den på grafikkort med like buntband också antar jag.
följ instruktioner etc dock för att undvika kondens.
vissa chassin har det till och med 'inbyggt' så du slipper sågahål osv.
t.ex från Asetek, Inc. - Thermal Management Done Right
såg någon tråd för någon månadsedan att någon här på sweclockerstillverkade chassin med kompressorkylning
här är en visserligen gammal tråd , men det förklarar iaf vad det innebär^^
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

okej tackar, tror dock det blir för ekonomiskt stort för vad jag hade tänkt mig.

Permalänk
Medlem

du skulle nog dock kunna göra nott eget om du har ett färdigt mindre slutet system från t,ex ett mindre kylskåp o bara sättain evaporatorn inne i chassit o resten utanför, frågan är bara risken för kondens i så fall
men billigaste är nog bara att köra på snabba rpm fläktar mindre el-kostnad även antar jag^^

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Köp deltafläktar, eller några fläktar som snurrar otroligt snabbt och flyttar massor med luft.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Köp deltafläktar, eller några fläktar som snurrar otroligt snabbt och flyttar massor med luft.

Okej, tänkte på sånna här bordsfläktar som kan snurra snabbt som fan, om man tar av sido chassit och tar 2 st att pumpa sönder rakt in på moderkortet vad tror du om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glimbrinken:

Okej, tänkte på sånna här bordsfläktar som kan snurra snabbt som fan, om man tar av sido chassit och tar 2 st att pumpa sönder rakt in på moderkortet vad tror du om det?

Nja... Bättre att stoppa in deltafläktar på alla fläktplatser. Ställer du en sådan på backen så åker den runt på golvet, det kallar jag flås!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Håller med övriga, köp fläktar med extrem rpm typ delta till alla platser. Sätt också 2 på din H70 !

Permalänk
Skrivet av Sh1ft:

Håller med övriga, köp fläktar med extrem rpm typ delta till alla platser. Sätt också 2 på din H70 !

Jag har redan 2 på min h70, det enda stället jag har plats kvar på är nere vid nätagget men vad gör man när man inte har några platser kvar? eller man kanske ska byta ut dem som sitter till delta då

Permalänk
Medlem

vad ska du göra med din dator om du vill ha så mycket kylning?

ha lådan öppen och köp nån jättefläkt som blåser rakt in i chassit från sidan.. lite oldschool kanske men billigaste alternativet. sen en H70 som du drar utanför chassit med 2 st kraftiga fläktar..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Håller med övriga, köp fläktar med extrem rpm typ delta till alla platser. Sätt också 2 på din H70 !

Vars får man tag på delta fläktar i sverige?

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar samma som många tidigare:
Vattenkylnig + Deltafläktar.
Det finns visserligen andra alternativ som kan vara intressanta. Deltafläktar är varje CFM-jägares våta drömm, men ljudnivån är mördande - som bäst.

Ett annat bra alternativ, som även det nämndes tidigare, är att köra med enbart Delta i hela lådan.

Men rent ekonomiskt så satsa på high RPM varianter, gör ju inget om det är en billigare variant som låter mer, så länge de flyttar luften som de ska.

Semi off topic: Är det inte så att det finns en gyllene gräns för hur låga temp som är nödvändig för varje setup? Jag menar, har man klockat allt i datorn till bristningsgränsen men ändå ligger på 25'C så kan det väll inte spela SÅ stor roll om man hade sparat in nån peng och istället landat på 35'C. (mer än e-peen) Eller?
Helt hypotetiska temperaturer, btw.

Lycka till!

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Delta-fläktar överallt i chassiet räcker gott och väl.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Annars så skulle väll Scythe Gentle Typhoon 1850rpm 120mm fläktar på alla fläktplatser bli rätt awsome.

Eller nytt chassi?

Typ...

Cooler Master HAF X - Har ju en speciell anordning för att kyla varma grafikkort.

Lian Li PC-X1000 B - Har ju frontfläktarna precis framför grafikkortet så de kyls extremt bra.

Lian Li T60B - Där är ju inte luftflödet begränsat av nått chassi precis.

Antec Dark Fleet DF-85 - De är lite samma princip som ditt R3 fast plats till fler fläktar.

Eller så lägger du pengar på att vattenkyla CPU och dina grafikkort för X antal tusen.

Personligen så hade jag kört på Cooler Master HAF X eller Lian Li PC-X1000 B för dom har SJUKT bra kylning för grafikkorten. Din CPU har ju redan en H70 så kylningen till den är ju redan fixad.

Här kan du se lite bra bilder på grafikkorts kylningen i HAF X.

Cooler Master HAF-X for GTX 480 SLI w/Pics

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Okej kul att folk tar sig tid att skriva, det jag har att välja på är att köpa fläktar som har högre rpm då vattenkylning och byta chassi inte kommer hända på ett bra tag köpte nyss datorn så pengar finns det inte mycket utav..

Om man tar bort sidodörrarna tjänar man på det? Det är ett svalt rum och kommer bli ännu kallare nu i vinter, betong golv och ingen isolering i det rummet. Jag gillar iden om att ta ut h70n från chassit och bara mörda den med fläktar så det blir super kallt på processorn sen är det bara grafikkorten dem är inte klockade idag men vill gärna göra det men då är det ju tempen som styr.

Tack för ert intresse!

Permalänk
Medlem

OBS! Kan jag få veta vars man kan köpa Delta fläktar i sverige? detta är min tredje gång jag frågar men ni säger bara till TS köp delta fläktar och ignorerar helt att jag frågade vars man ens kan få tag på dom..

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

DELTA FLÄKT 120X120MM 3-PINS

Är det enda stället jag tycks hitta.

Edit: Annars är det bara att kolla på ebay, där finns det. "Det som inte finns på ebay existerar inte"

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

OBS! Kan jag få veta vars man kan köpa Delta fläktar i sverige? detta är min tredje gång jag frågar men ni säger bara till TS köp delta fläktar och ignorerar helt att jag frågade vars man ens kan få tag på dom..

Deltafläktar är gamla och dyra att tillverka men det finns liknande mycket kraftiga fläktar för professionellt bruk på elfa.se men jag måste passa på att varna för riktiga hörselskador.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Deltafläktar är gamla och dyra att tillverka men det finns liknande mycket kraftiga fläktar för professionellt bruk på elfa.se men jag måste passa på att varna för riktiga hörselskador.

Hehe men det gör ju inget i detta fallet och kul att det finns fläktar som öser på!

Permalänk

Hittade denna WEBHALLEN.com - Scythe Ultra Kaze Chassifläkt 120mm 45.90dBA (3000rpm)

Synd att webhallen bara har 1 i lager

fanns på inet också så det blir väll o köpa ett par sådana vad tror ni om dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glimbrinken:

Hittade denna WEBHALLEN.com - Scythe Ultra Kaze Chassifläkt 120mm 45.90dBA (3000rpm)

Synd att webhallen bara har 1 i lager

fanns på inet också så det blir väll o köpa ett par sådana vad tror ni om dem?

De blåser på bra om det är det du undrar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.