Permalänk
Medlem

Dual ssd montering

Jag har länge suttit med en Western Digital Raptor 74Gb som system disk, men denna låter ganska mycket så kände att det var nödvändigt med en update till ssd livet, tystare och snabbare = bättre på båda punkter som betyder något enligt mig.
Så när man ändå håller på så tog man i med 2 ssd i raid0, kände att det är vell lika bra då man får en större systemdisk och ännu snabbare system genom detta, samt är det bara att kasta in en tredje disk den dagen jag skulle behöva mer utrymme.

Dual ssd montering

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk

Hur mycket snabbare känns systemet nu då?

Väldigt smart med en hållare för två diskar i en plats.

ang kabeln kan du inte flytta diskarna så de sitter lite förskjutna att den undre sitter 5mm längre in så att du får plats med två vinklade kablar?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med raptorn?

Permalänk

Och öh, vad gör den gröna fläkten i bokhyllan?

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Skrivet av hoan:

Jag har länge suttit med en Western Digital Raptor 74Gb som system disk, men denna låter ganska mycket så kände att det var nödvändigt med en update till ssd livet, tystare och snabbare = bättre på båda punkter som betyder något enligt mig.
Så när man ändå håller på så tog man i med 2 ssd i raid0, kände att det är vell lika bra då man får en större systemdisk och ännu snabbare system genom detta, samt är det bara att kasta in en tredje disk den dagen jag skulle behöva mer utrymme.

Dual ssd montering

Och på vilket sätt får du mer utrymme av raid0?

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Och på vilket sätt får du mer utrymme av raid0?

"Så när man ändå håller på så tog man i med 2 ssd i raid0, kände att det är vell lika bra då man får en större systemdisk och ännu snabbare system genom detta, samt är det bara att kasta in en tredje disk den dagen jag skulle behöva mer utrymme."

Svaret på din fråga i texten du citerade? Han skrev inte att han skulle få mer av raiden, Som jag förstod det ville han lägga ihop dom för att få en disk som är större = Raid0/Striping. Dock måste han göra om raiden för att lägga till en extra disk.
Antar också att han har fläkten där för att kyla sin ps3.

Permalänk

Råder dig till att kapa hål i moderkortsplåten, blir mkt bättre kabeldragning i ett 300 då! Men du kanske inte bryr dig

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

sälja raptorn, hur tor e diskvolymen?

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk

Du får mycket bättre kylning om du monterar sidofläkten så att den blåser på grafikkortet. Jag vet hur du tänker, frontfläkten blåser in mot grafikkortet och sidofläkten tar ut värmen, men det fungerar faktiskt sämre med den lösningen.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

om du har diskarna, så att "uppsidan" är mot varandra så kommer du ju kunna använda 2 st vinklade sata kablar..

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Skrivet av JesperOlsson:

om du har diskarna, så att "uppsidan" är mot varandra så kommer du ju kunna använda 2 st vinklade sata kablar..

Ordet du sökte var nog "ovansidan"

Det blir som sagt spegelvänt men den ena sata kabeln blir ju vinklad uppåt och den andra nerdåt.
Man skulle kunna ha ovansidorna emot varandra men det ger samma resultat fast att de vinklas innåt vilket kanske skapar lite mer plats runt omkring.

Fast om det finns möjlighet så tror jag det är bäst att skjuta en övre disken en bit bakåt eller den undre en bit framåt på så sätt kan man ha 2 vinklade kontakter under varandra.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Ser farligt ut att montera hårdvara på en fleecefilt. Statisk elektricitet kommer som ett SMS till mobilen - ganska omgående.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av fm_buli:

"Så när man ändå håller på så tog man i med 2 ssd i raid0, kände att det är vell lika bra då man får en större systemdisk och ännu snabbare system genom detta, samt är det bara att kasta in en tredje disk den dagen jag skulle behöva mer utrymme."

Svaret på din fråga i texten du citerade? Han skrev inte att han skulle få mer av raiden, Som jag förstod det ville han lägga ihop dom för att få en disk som är större = Raid0/Striping. Dock måste han göra om raiden för att lägga till en extra disk.
Antar också att han har fläkten där för att kyla sin ps3.

Har highlightat texten jag inte förstog, på vilket sätt får han alltså en större systemdisk av att raid0a två diskar?

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Får jag gissa på att ditt mobo är ett UD4?

EDIT: Nvm det stog i sig. Jag har ett likadant.

Fräsiga diskar, jag har en likadan på måndag.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4770K || KYLARE: Corsair H100i || MOBO: Asus Z87-PRO || GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X || RAM: Kingston HyperX 32GB 2400MHZ Savage XMP || PSU: Corsair 850W

Permalänk
Inaktiv

Förskjut den övre disken lite bakåt bara? Eller hur man ska säga;)

Permalänk
Medlem

Missade att jag hade fått kommentarer på denna lilla upplägg, därav så sena svar.

Skrivet av Fragdeath:

Och öh, vad gör den gröna fläkten i bokhyllan?

Det är som nämt i tråden för att kyla ps3:an, Release modellen blir fruktansvärt varm på sommrarna :/

Skrivet av klasvonklas:

Du får mycket bättre kylning om du monterar sidofläkten så att den blåser på grafikkortet. Jag vet hur du tänker, frontfläkten blåser in mot grafikkortet och sidofläkten tar ut värmen, men det fungerar faktiskt sämre med den lösningen.

Upplägget är att sidofläkten blåser in luft och ej ut, som du nämnde så kan ej sidofläkten flytta ut varmluften effektivt då den ej sitter ovanför grafikkortet.

Skrivet av JesperOlsson:

om du har diskarna, så att "uppsidan" är mot varandra så kommer du ju kunna använda 2 st vinklade sata kablar..

Försökte med detta men då monteringshålen är 'förskutna' så hamnar då en disk inuti frontfläkten

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Hur mycket snabbare känns systemet nu då?

Väldigt smart med en hållare för två diskar i en plats.

ang kabeln kan du inte flytta diskarna så de sitter lite förskjutna att den undre sitter 5mm längre in så att du får plats med två vinklade kablar?

Systemet känns mycket snabbare när jag surfar/öppnar stänger applikationer/startup men vid spel så har det inte gjort så mycket mer än att det har mer än halverat vissa laddningstider men det är mer än bara hdd läsning som orsakar laddningstiderna tyvär så det blixtrar inte till

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Vänd ena disken upp o ner. : P då kan du använda vinklad på båda =)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norayr:

Vänd ena disken upp o ner. : P då kan du använda vinklad på båda =)!

detta är redan löst, men tack för tipset

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

okay lurre