Permalänk
Medlem

Tips för bra kabeldragning

Skulle VERKLIGEN behöva tips på hur man fixar bra och diskret kabeldragning.

Min dator just nu - Bildr.no

Dvs, enormt dåligt dragen. Tänkte ta och styra upp den imorgon då jag är sjuk och inte kommer ha någonting och göra imorgon.. Problem som är:

Har en fläktkontroller, för 3 fläktar - dvs 3 kablar, svåra och dölja då det sitter där nere, sedan går ju 2 kablar båda från mitt schyte mugen (har 2 fläktar på den nu push/pull som såhär <--|--|<-- istället för upp till ner då det fungerar sämre... så 2 kablar kmr gå därifrån ner till fläktkontrollern. Sen hårddiskkabeln är också svår och fixa fint.... Sedan har jag även mitt nätagg som ger en jävla massa fula kablar, antar att de bara är och rulla ihop och lägga nere i botten..?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Proffsmoddare

Släng så mycket som möjligt där de inte syns. Det är väl det bästa tips jag kan ge. Dra t.ex. din satakabel in under hårddisken, bakom buren och in i moderkortet istället för ner, runt, över, ner där och sen dit. Samma sak med t.ex. 4/8pin sladden till moderkortet, dra den bakom moderkortsplåten.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

BUNTBAND!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

1. montera hårddisken åt motsatt håll (Kontakterna innåt)
2. försök att få bort så många molex adaptrar som möjligt (jag lyckades iallafall få bort 1 utav 3 i min )
3. ta bort ett par hårddiskhållare och släng överblivna kablar där
4. finns ett litet hål (1x0.5cm typ) precis ovan för nätagget som blev efter flärpen de vikt ner i tillverkningen, jag drog mina frontpanelskablar bakom mobo-plåten och ut igenom det hålet.
5. var glad att du inte har en satans IDE kabel från dvd'n som lyser vitt med sin 5cm breda storhet

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk

säger som alla andra, tryck in kablarna på ett lite finare sätt bakom andra ytor som tex hdd buren, bunta ihop sata kablar om möjligt med varandra, vänd på hårddisken, använd dig av buntband och underskatta aldrig buntbandsfästen! såhär ser dom ut: http://www.hellermanntyton.se/shared/images300/34307.jpg
Finns med dubbelhäftande tejp på de flesta ställen där du kan köpa vanliga bunt band

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Tryck ut kablarna från nätagget bakom moderkortet och fortsätt från den sidan. Där ifrån kan du dra HDburarnas kablar relativt dolt och även de kablar som ska kopplas in på moderkortets högra sida behöver inte ligga över nån del på moderkortet etc. Lösa kablar kan du kanske få in bakom moderkortet och låta dom vara där, jag kunde inte få det på alla mina kablar i mitt R2 då vinkeln på kablarna blev för mkt om jag tog alla kablar. De som blev över fick jag bunta ihop och ha där nere. Nästa gång jag köper ett Nätagg kommer jag förmodligen ta ett med separata kablar så man slipper 10 kablar man aldrig använder

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG